چاپ این صفحه

رشد 2 برابری تولید بذر اصلاح شده پنبه/ 160هزار تن وش پنبه امسال از مزارع کشور برداشت می شود‎

به گزارش ایلنا، مهندس ابراهیم هزارجریبی گفت: بذرهای پنبه از 11 رقم اصلاح شده توسط شرکت های خصوصی که دارای مجوز رسمی و تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال هستند برای کشت سال آینده تولید می شوند.

وی سطح زیرکشت بذر پنبه کشور در سال جاری را نزدیک به 3600 هکتار عنوان کرد.

هزارجریبی با اشاره به این که امسال نیز نزدیک به دو هزار تن بذر اصلاح شده پنبه برای بهبود عملکرد تولید، میان کشاورزان توزیع شد، اظهار داشت: بذرهای اصلاح شده در 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشت شده و در 20 هزار هکتار دیگر کشاورزان از بذر خود مصرفی استفاده کرده اند.

وی افزود:با برنامه ریزی های انجام شده، تولید بذرهای اصلاح شده پنبه و اقدام های ترویجی پیش بینی می کنیم سال آینده مصرف این بذرها توسط کشاورزان افزایش یابد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد که اغلب این بذرها از ارقام زودرس هستند.

تولید 160 هزار تن وش پنبه در کشور

هزارجریبی سطح سبز پنبه در 18 استان کشور در سال جاری را 70 هزار هکتار عنوان و برآورد کرد که از این سطح 160 هزار تن وش پنبه تولید شود.

وی یادآور شد که سال گذشته 150 هزار تن وش پنبه از اراضی زیر کشت به دست آمد.

مجری طرح پنبه معاونت امور زراعت با بیان این که در استان گلستان امسال سطح زیرکشت این محصول افزایش 10 درصدی داشته است، گفت: به رغم آن که سطح زیر کشت پنبه تقریبا برابر با سال گذشته است، اما به علت افزایش عملکرد، تولید بیشتری خواهیم داشت.

وی میانگین عملکرد تولید وش پنبه امسال را 2300 کیلوگرم در هکتار عنوان و خاطر نشان کرد که میانگین عملکرد تولید این محصول در سال 94 حدود 2200 کیلوگرم در هکتار بوده است.

به گفته هزارجریبی استان های خراسان رضوی، فارس و گلستان سه استان برتر در حوزه کاشت پنبه هستند که سطح زیرکشت آنها بالای 10 هزار هکتار می باشد.

وی بهبود بهره وری آب، توسعه کشت حفاظتی و استفاده از بذرهای اصلاح شده داخلی و خارجی و بهبود شرایط آب و هوایی را از عوامل افزایش عملکرد وش پنبه عنوان کرد.

هزار جریبی با بیان این که برداشت وش پنبه امسال از اواخر مردادماه در استان گلستان آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر برداشت این محصول در سه استان مازندران، خراسان رضوی و خراسان شمالی نیز انجام می گیرد و استان های آذربایجان شرقی و اردبیل به تازگی کار برداشت را شروع کرده اند.

وی میزان برداشت فعلی وش پنبه را در چهار استان گلستان، مازندران، خراسان رضوی و خراسان شمالی را 12 هزار تن عنوان و پیش بینی کرد تا آخر مهرماه 10 درصد وش پنبه کشور برداشت شود.

 

تامین نیمی از الیاف صنایع نساجی در کشور

 

مجری طرح پنبه معاونت امور زراعت ادامه داد: تقریبا نیمی از الیافت پنبه مورد نیاز صنایع نساجی کشور از تولید داخل تامین می شود.

وی خرید تضمینی وش پنبه را از جمله شیوه های حمایتی از کشت این محصول دانست و اظهار داشت: دولت امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم وش پنبه را دو هزار و 932 تومان اعلام کرده که در صورت لزوم توسط سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی صورت می گیرد.

هزارجریبی میزان خرید تضمینی وش پنبه در سال گذشته توسط سازمان تعاون روستایی را 23 هزار تن معادل 15 درصد وش پنبه تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: مابقی این محصول به صورت توافقی توسط بخش خصوصی و کارخانه های پنبه پاکنی فروش رفته است.

وی خسارت ناشی از آفات و برداشت پرهزینه را دو چالش عمده در حوزه پنبه کشور نام برد و تصریح کرد: زراعت پنبه در معرض آفاتی مانند کرم غوزه و آفت سنک است و اگر به موقع با آن مبارزه نشود عملکرد تولید کاهش می یابد.

هزارجریبی افزود: تلاش می شود با مبارزه بیولوژیک و شیمیایی خسارت ناشی از آفات کاهش یابد.

مجری طرح پنبه معاونت امور زراعت در مورد چالش پرهزینه بودن برداشت وش پنبه اذعان داشت: در برداشت دستی وش پنبه، هزینه ها زیاد و زمان طولانی است و از این رو ما برای افزایش برداشت ماشینی این محصول برنامه ریزی کرده ایم.

وی با اشاره به برداشت ماشینی وش پنبه از چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی ابراز امیدواری کرد که امسال با مدیریت بیشتر، برداشت ماشینی وش پنبه کمی افزایش یابد.

هزارجریبی درباره مزیت کشت پنبه نیز گفت: کشت پنبه در تناوب با محصولاتی مانند گندم صورت می گیرد و منجر به پایداری و افزایش عملکرد تولید این محصولات می شود.

چاپ این صفحه