چاپ این صفحه

وزارت نفت نرخ های جدیدی را به پالایشگاه ها ابلاغ کرد:نرخ ارز خوراک مایع پتروشیمی ها آزاد شد‎

یعد از ماه ها جدل و حاشیه درباره خوراک پتروشیمی ها امروز وزارت نفت با ارسال مصوبه ای توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارز خوراک مایع صنایع پتروشیمی را هم آزاد، اتفاقی که گرانی انواع محصول پتروشیمی ها را به دنبال خواهد داشت.

بر اساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به تمامی پالایشگاه‌های نفت خام کشور ابلاغ شده است، قیمت فروش خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی شامل انواع نفتا، گاز مایع، پنتان و LABالکیل بنزن خطی به جای محاسبه با ارز مبادله ‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

پیش بینی می شود با ابلاغ و اجرای این مصوبه عملا قیمت هر کیلوگرم خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان گران شود  و با توجه به اینکه صنایع پتروشیمی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند، خود خوراک سایر صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی را تامین می‌کنند عملا شاهد افزایش قیمت تمام شده برخی از مواد و کالاهای نهایی در بازار مصرف خواهیم بود. باتوجه به این موضوع پیش بینی می شود قیمت انواع مواد شوینده، آرایشی، بهداشتی، حشره کش، رنگ و رزین، برخی از محصولات پلاستیکی، الیاف مصنوعی، روغن‌های صنعتی و صنایع دارویی در بازارهای داخلی افزایش پیدا کند.

این اتفاق درشرایط رخ می دهد که شرکت های پتروشیمی مخالف آزاد شدن نرخ ارز خوارک مایع بودند و اعلام می کردند این اقدام وزارت نفت می تواند آسیب های بسیاری به آن ها وارد کند و یکی از مهم ترین مزیت های کشورمان در تولید مواد پتروشیمی را که ارزان بودن خوراک است زیر سوال ببرد و به توان رقابتی محصولات پتروشیمی کشور برای صادرات ضربه و آسیب وارد کند. براساس این مصوبه که از سوی محمد رضا مظلومی مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال و به امضا رسیده قیمت خوراک مایع صنایع پتروشیمی از ابتدای آبان ماه امسال با ارز آزاد محاسبه می شود. همچنین در نامه  دیگر او قیمت پایه بیش از ۲۰ قلم محصول ویژه نفتی دیگر را هم افزایش داده است. به بیان دیگر محاسبه قیمت گذاری این فرآورده با ارز آزاد شامل انواع حلال‌های صنعتی، لوبکات، وکیوم باتوم، گوگرد گرانول و کلوخه افزایش قیمت انواع روغن و قیر به همراه خواهد داشت.

چاپ این صفحه