چاپ این صفحه

بخشودگی جریمه و تمدید یک ساله پرداخت وام های کمتراز یک میلیارد تومان

خبرهای خوش رئیس کل بانک مرکزی برای تولید صمیمی که بانک‌ها برای کاهش ۱۵درصدی سود سپرده بانکی گرفته اند در مسیر برنامه هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده است.

ولی اله سیف امروز چهار خبرخوش برای واحدهای تولید داشت، او از کاهش و تک رقمی شدن نرخ تورم به زودی، کاهش سود تسهیلات و سپرده ها، اختصاص منابع به صنایع کوچک و متوسط و بخشودگی جریمه دیرکرد و تمدید بازپرداخت وام ها گفت، اخباری که در روزهای سخت رکود شاید بتواند دلخوشی برای واحدهای تولیدی باشد.
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می‌شود، گفت: واحدهای تولیدی که کمتر از یک میلیارد تومان بدهی دارند، می توانند بدون پرداخت ۶ درصد جریمه دیرکرد وام ‌های خود را برای یک سال تمدید کنند، ضمن اینکه کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد. در سال های گذشته یکی از چالش های بزرگ واحدهای تولیدی که حتی به ورشکستگی آن ها نیز منجر شد، عدم توانایی واحدها در بازپرداخت وام هایشان بود و از این جهت تمدید یک ساله و برداشته شدن جریمه می تواند بسیار کمک کننده باشد.
از طرف دیگر در روزهای گذشته دولت تلاش کرده است تا واحدهای تعطیل و نیمه فعال را نیز دوباره فعال کند و در همین راستا حتی معاون اول رئیس جمهور دستور ویژه ای در این باره صادر کرده و خواستار فعال شدن 7500 واحد تعطیل شده تا پایان سال شد؛ موضوعی که ولی الله سیف نیز بر آن تاکید کرده است و گفته:« علاوه بر ۱۶ میلیارد تومانی که قبلا برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظرگرفته شده است، منابع مالی بیشتری هم در اختیار این واحدها قرار خواهد گرفت.»
یکی از خبرهای خوش دیگر کاهش نرخ تورم بوده است موضوعی که در سه سال گذشته همیشه در دستور دولت یازدهم و کاهش آن از موفقیت های بزرگ دولت بوده است، عددی که حالا دولت می گوید نزدیک به تک نرخی شدن است. سیف با اشاره به اینکه روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد و در مدت یک تا دو ماه آینده به مرز تک رقمی می رسد، گفت: براساس منطق اقتصادی، با کاهش نرخ تورم بی تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند.
او همچنین به کاهش نرخ سود سپرده ها که قرار است از اول تیر اجرایی شود هم تاکید کرد و گفت:« تصمیمی که بانک‌ها برای کاهش ۱۵درصدی سود سپرده بانکی گرفته اند در مسیر برنامه هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده و در عین حال بازار پول با عکس العمل طبیعی خود اهدافی را که بانک مرکزی ترسیم کرده است، محقق خواهد کرد.»

چاپ این صفحه