چاپ این صفحه

رییس اتاق بازرگانی ایران در صحن علنی مجلس: اقتصاد را مردمی کنیم

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز میزبان رییس اتاق بازرگانی ایران بود تا در نخستین روزهای فعالیت مجلس دهم، گزارش وضعیت اقتصاد ایران با روایت رییس پارلمان بخش خصوصی به نمایندگان ارائه شود.
رییس مجلس شورای اسلامی از بکارگیری نظرات اتاق بازرگانی ایران در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس برای تحرک بخشی به اقتصاد مقاومتی، سخن گفت. رییس پارلمان بخش خصوصی کشور نیز با تاکید براینکه باید اقتصاد را مردمی کنیم، در ۴ محور اصلی «بازتعریف سیاست‌گذاری در نحوه جلب سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی کشور»، «استفاده از تجربه کشورهای جهان در وصل شدن به اقتصادی جهانی»، «ذوب نشدن در اقتصاد جهانی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب» و «دوری از تکیه صرف به مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی در ارتقای وضعیت اقتصادی کشور» سخنرانی کرد.
تعامل بخش خصوصی و مجلس
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: اتاق بازرگانی ایران می‌تواند در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، کمیسیون تلفیق و صحن علنی حضور داشته و نکات و مسائل مربوط به جامعه را برای نمایندگان دولت در مجلس مطرح کند که فرصت مناسبی برای تعامل با بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: استفاده از تجربیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای خروج از رکود، موثر و مفید است. لاریجانی افزود: خوب است پیشنهادهایی که از سوی اتاق بازرگانی مطرح شد در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد توجه قرار گیرد؛ به‌ویژه در شرایط فعلی که شرایط رکودی است، استفاده از تجربیات اتاق بازرگانی برای خروج از رکود بسیار موثر و مفید خواهد بود. لاریجانی اشاره کرد که در روزهای آینده کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی شکل خواهد گرفت و با طرح بحث اقتصاد مقاومتی از نظرات دولت و بخش خصوصی برای تحرک بیشتر در بحث اقتصاد کشور استفاده خواهد شد.
در انتظار سیاست‌گذاری
رییس اتاق بازرگانی ایران نیز که مهمان چهارمین جلسه علنی مجلس دهم بود با اشاره به اینکه این اتاق می‌تواند راهکارهای رونق اقتصادی و توسعه کشور را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، اظهار کرد: مجلس دهم شورای اسلامی برای نگاه به بخش خصوصی عزم جدی دارد، این در حالی است که در مجلس نهم نیز رویکرد اتاق بازرگانی ایران برای برنامه ششم توسعه بیان شد؛ در واقع برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر ابلاغیه اقتصاد مقاومتی باشد.
جلال‌پور تصریح کرد: اگر برنامه ششم توسعه را فقط همان ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بدانیم و بر این محور پیش برویم، به این نکته می‌رسیم که بسیاری از مشکلات برنامه‌های توسعه گذشته بی‌توجهی به این محور بود. این در حالی است که ابلاغیه اقتصاد مقاومتی پشتیبانی جدی رهبر معظم انقلاب را دارد و در برنامه ششم توسعه کارساز و موثر خواهد بود.
وی یادآور شد: در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هر ۲۴ بند ابلاغیه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب به طور کامل بررسی شده و برنامه‌ها برای تبدیل به کار عملی و شرح وظیفه بخش‌ها نیز تعیین شده که این گزارش نیز آماده تحویل به مجلس است و در برنامه‌ریزی برنامه ششم توسعه بسیار موثر است. رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه، قوه مجریه باید به اجرای قوانین بر زمین مانده و نیز اصلاحات ساختاری بپردازد؛ قوه مقننه نیز در تصویب قوانین حدودی را رعایت کند، به گونه‌ای که تصویب قوانین جدید بتواند قوانین قدیمی را حذف یا تکمیل کند، بنابراین مطالبه اجرا و نظارت بر اجرای قوانین نیز از مغفول‌های مجلس در دوره‌های گذشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.
نظارت بر قوانین وجود نداشت
جلال‌پور به برخی مسائل موجود در حوزه اقتصادی و قانون‌گذاری اشاره کرد و گفت: قوانین خوبی در دوره‌های گذشته مجلس تصویب شده که نمونه آن اصل ۴۴ و اصلاحیه آن است؛ عمده موفق نبودن این قوانین در اجرا بوده و هنوز هم این قوانین اجرایی نشده و مجلس باید بیشتر به آنها بپردازد.
رییس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: مهم این است که امروز کشور در آستانه تغییر پارادایم اقتصادی است، ابلاغیه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب نیز ما را به این سمت می‌برد که باید اقتصاد مردمی شود و به سمت و سوی منابع غیرزیر زمینی برود و در واقع از مردم و ظرفیت مردم برای رشد و شکوفایی و توسعه کشور بهره گرفته شود.
وی ضمن تاکید بر یک سیاست‌گذاری کلان در زمینه یادشده، گفت: به نظر می‌رسد قوا و حاکمیت در چگونگی استفاده و اجرای این ابلاغیه به جمع‌بندی نرسیده‌اند؛ سیاستگذاری جدی در زمینه پذیرش سرمایه و جذب سرمایه خارجی و وصل شدن بنگاه‌های‌مان به بنگاه‌های سایر کشورها وجود ندارد و متاسفانه ما هنوز نمی‌دانیم در چه زمینه‌هایی باید سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد و در چه زمینه‌هایی نباید بیفتد.
جلال‌پور افزود: گاهی این نبایدها برای ما بیشتر از بایدها اهمیت دارد و باید به آنها پرداخته شود تا در هر زمینه‌ای با امکانات محدود ورود پیدا نکرد. به‌طور مثال کشورهای مختلف در ۲۰ یا ۳۰ زمینه ورود پیدا کرده‌اند و به ظرفیت نهایی و حداکثری رسیده‌اند. میدان برای ما در همه زمینه‌ها باز بوده و هست اما هنوز نمی‌دانیم بر کدام بخش‌ها باید تمرکز کنیم و بر کدام بخش‌ها نباید تمرکز کنیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران تاکیدکرد: مهم است از سرمایه‌گذاری که به دنبال آن هستیم و بحثی که در پسابرجام اتفاق افتاده به منظور توسعه کشور که فعال کردن ظرفیت‌های کشور است، استفاده شود، این سیاستی است که شاید بتوان در برنامه ششم به آن پرداخت و مجلس نیز بسیار کارساز و موثر خواهد بود. وی افزود: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری کلان در زمینه توسعه کشور و چگونگی بهره بردن از وضعیت‌های جهانی و اهرم قرار دادن ظرفیت‌های داخلی کشور برای استفاده از ظرفیت‌های حداکثری نیاز به کار جدی از طرف قانون‌گذار، مجلس و سیاست‌گذار دارد که بخش خصوصی منتظر است براساس این روند قانون و سیاست‌گذاری کارش را پیش ببرد.
جلال‌پور یادآور شد: در سال گذشته شاید با بیش از ۲۰۰ هیات خارجی ملاقات و به استان‌های مختلفی سفر کردم که در همه آنها ۳ نقطه مشترک را دیدم؛ نخست اینکه باید فضای کسب و کار کشور را بهبود بخشید و شرایط ورود همه سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی را فراهم کرد، همچنین باید در زمینه‌های مختلف از جمله حذف قوانین مزاحم و متناقض کارهایی را انجام داد تا فضای مناسبی ایجاد شود.
رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه در پاسخ به پرسش لاریجانی مبنی بر اینکه آیا در اتاق بازرگانی پیشنهادهایی در فصل قوانین مزاحم یا خلأ قانونی یا سیاست‌گذاری اولویت‌های سرمایه‌گذاری تهیه شده، در این زمینه اعلام آمادگی کرد و گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند تجربیات بخش خصوصی را در اختیار مجلس قرار دهد و با کمیسیون‌های تخصصی قوه مقننه به‌ویژه کمیسیون‌های اقتصادی نیز همکاری خواهد کرد.
جلال‌پور مسئله بعدی را بنگاه‌ها و وضعیت موجود اقتصاد کشور دانست و گفت: نباید غافل باشیم چراکه اینها اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور هستند، همزمان با اینکه مسیر توسعه طی می‌شود باید وضعیت بنگاه‌ها را دریابیم. بنگاه‌های ما شرایط سختی دارند، متاسفانه هم از نظر نقدینگی و هم از نظر برخوردهایی که با آنها می‌شود مشکلاتی دارند.
وی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که برای یک دوره موقت تسهیلاتی را برای این بنگاه‌ها در نظر بگیریم تا هدف اصلی ما که فراهم شدن شرایط مناسب برای بنگاه‌ها است، تحقق پیدا کند و از وضع موجود عقب‌تر نروند. همه آنچه پس از برجام اتفاق افتاده باعث نشده بنگاه‌ها از مشکلات و مسائلی که در آنها دست و پا می‌زنند بیرون بیایند؛ رکود هنوز در بنگاه‌های ما موج می‌زند و گرفتاری آنها جدی است.
رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید تجربه کشورهای دیگر در وصل شدن به بازارهای بین‌المللی در نظر گرفته شود. دغدغه اصلی بخش خصوصی نیز پیوستن به اقتصاد جهانی است، کشورهای امریکای لاتین زمانی که از شرایط سرمایه‌های جهانی استفاده بردند و کشورهای اروپایی هم زمانی که استفاده از سرمایه‌های بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دادند، رشد چشمگیری کردند. در صورتی سرمایه خارجی سودآور است که اهرمی برای ارتقای فعالیت‌های بخش خصوصی شود یعنی باید پایه فعالیت‌های اقتصادی باشد.
جلال‌پور ادامه داد: با استفاده از سرمایه خارجی بروز کردن و کارآمد کردن این بنگاه‌ها امکان‌پذیر است اما اگر برعکس این اتفاق بیفتد از وضع فعلی‌مان نیز عقب‌تر خواهیم رفت.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران می‌تواند راهکارهای مورد نظر را در قالب پیشنهادهایی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های اقتصادی عرضه کند.

چاپ این صفحه