چاپ این صفحه

تولید در کُما؛ اتاق احیا قفل شد

تسنیم/ در حالی بیش از دو ماه از صدور فرمان ده اقدام برای اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد که برای اجرایی شدن بند دو این فرمان یعنی احیای تولید هنوز قدم اساسی برداشته نشده و بنابر عقیده برخی فعالان، کار تولید در سال جاری سخت‌تر هم شده است.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ای که در حرم مطهر رضوی در روز اول فروردین 95 داشتند ده اقدام اساسی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را برای نجات کشور اعلام کردند که در بند 2 این اقدامات، رهبری تأکید کرده‌اند "آن‌طور که به من گزارش کرده‌اند، ما امروز حدود 60 درصد از امکانات تولیدمان تعطیل است. بایستی که تولید داخلی را احیا کنیم. من به مسئولین محترم دولتی مکرر گفته‌ام که این منتقدینی که هستند را بخواهید و حرفهایشان را بشنوید، گاهی پیشنهادهای خوبی دارند".
در حال حاضر بیش از دو ماه از اعلام این اقدامات از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد و هنوز در عمل هیچ دستگاهی برنامه اجرایی خود را برای زنده کردن تولید داخلی اعلام نکرده است، این در حالی است که قرار بود همزمان با لغو تحریم‌های بین المللی برنامه‌های لازم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات بخش‌های مختلف تولیدی اجرایی شود، اما در عمل نه‌تنها تغییری در اوضاع به وجود نیامده بلکه فضا برای فعالیت واحدهای تولیدی سخت‌تر شده و حتی تعداد زیادی از واحدهای کوچک و متوسط به مرز تعطیلی رسیده‌اند، مابقی نیز با کمتر از ظرفیت به فعالیت می‌پردازند.
مروج رئیس انجمن صنایع نساجی در همین ارتباط با بیان اینکه هنوز کاری برای احیای تولید داخلی انجام نشده است، به خبرنگار تسنیم گفت: اخیراً وزارت صنعت اعلام کرده که دولت منابع 16هزار میلیاردی را برای کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در نظر گرفته است و هم‌اکنون نیز واحدهای متقاضی در حال ثبت نام برای دریافت این تسهیلات هستند اما به‌اعتقاد من امروز بخش تولید بیش از هر چیز به حمایت جدی دولت احتیاج دارد نه پرداخت تسهیلات ناچیز.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی واحدهای تولیدی عدم وجود خریدار در سطح بازار است، افزود: در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان با انبارهای پر از کالا روبه‌رو هستند و دولت باید برای تحریک تقاضا در سطح بازار اقدامات لازم را انجام دهد.
رئیس انجمن صنایع نساجی اضافه کرد: کشور با حجم زیاد قاچاق پارچه و پوشاک مواجه است و دولت باید با حمایت از صنعت پوشاک کشور و احیای تولید داخلی یک راهکار جدی را برای مقابله با قاچاق به کار گیرد. به‌اعتقاد بنده جلوگیری از قاچاق، فعال سازی صنعت پوشاک داخلی را درپی داشته و رونق را به واحدهای تولیدی پارچه برمی‌گرداند.
مروج با اعلام اینکه مسئولین فکر می‌کنند مشکل تولید با پول برطرف می‌شود، تصریح کرد: قرار بود با کارت اعتباری خرید کالای بادوام ایرانی تحریکی در سطح بازار ایجاد شود اما متأسفانه هیچ‌کدام از واحدهای نساجی در قالب این کارت فروشی نداشته‌اند.

* دولت فعلاً مشغول احصای مشکلات تولید است
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم در پاسخ به اینکه آیا تاکنون اقدامی از سوی دولت برای احیای تولید داخلی انجام شده است یا خیر، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: خوشبختانه یک ستاد در تمام استان‌ها به‌ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده تا مشکلات بخش تولید در استان‌ها جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی و برطرف شود.
وی با ابراز اینکه قرار شده تسهیلاتی تا سقف 2 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط متقاضی در استان‌ها پرداخت شود، افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدی مشغول ثبت نام برای دریافت این تسهیلات هستند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: هنوز اقدام عملی برای احیای تولید داخلی و رفع مشکلات انجام نشده و دولت مشغول احصای مشکلات است. البته به‌اعتقاد من زنده کردن تولید داخلی نیازمند ایجاد یک فرهنگ ملی است که تمام دستگاه‌ها باید برای این موضوع بسیج شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

چاپ این صفحه