چاپ این صفحه

یحیی آل اسحاق، در گفت و گو با وب سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد: تولیدکنندگان تمام تلاششان را صرف پرداخت هزینه تامین مالی می کنند

تعداد بازدید : 812
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۳/۱
یحیی آل اسحاق، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با خبرنگار وب سایت خبری اتاق درباره نرخ سود بانکی گفت: جا دارد که نرخ سود بانکی باز هم پایین تر بیاید.
آل اسحاق، ریاست سابق اتاق تهران و عضو فعلی هیئت نمایندگان با اشاره استدلال مدافعان افزایش سود سپرده های بانکی در زمان بالا بودن تورم گفت: در آن دوره مدافعان افزایش سود بانکی استدلال می کردند که تورم بالاست و سود سپرده بانکی هم باید افزایش پیدا کند. امروز تورم به 14 درصد رسیده و نرخ سود 20 درصد است. این تفاوت جوابگوی نیازهای مالی امروز اقتصاد ایران نیست و باید تجدید نظری انجام دهند.
آل اسحاق با اشاره به اینکه شورای پول و اعتبار چند مرحله ای کار می کند گفت: جادارد که نرخ سود بازهم کاهش پیدا کند. تولیدکنندگان امروز با مصیبت کار می کنند. مشکلات رکود و مالیات وبیمه و کمبود تقاضا در بازار یک طرف و چک های برگشتی یک طرف دیگر. عمده درآمدهای تولید باید هزینه تامین منابع مالی با نرخ بالا شود. شما به کشورهای اطراف نگاه کنید و تفاوت نرخ سود بانکی ما و آن ها را ببینید. علی القاعده رابطه بین تورم و نرخ سود را باید در اقتصاد در نظر گرفت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: کاهش نرخ سود سپرده بانکی به وضعیت تعادل اقتصادی بازمی گردد. نرخ سود امری و دستوری کاهش پیدا نمی کندو به نوع بازگشت سرمایه و پول به اقتصاد بستگی دارد. پول مثل یک کالاست و عرضه و تقاضای آن در کشور منوط به فرمایش کسی نیست. تنها در شرایطی بازار پولی کشور به سود مناسب می رسد که تعادل عرضه و تقاضای پول در آن را تنظیم کنیم. تسهیلات فعلی که به تولید می دهند بسیار گران است و فعالان اقتصادی تمام تلاششان را باید صرف پرداخت هزینه تامین منابع مالی از بانک ها، در اصل و فرع و بیمه کنند.

چاپ این صفحه