چاپ این صفحه

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران: آدرس و زمان پخش کالاهای قاچاق را دادیم کسی توجه نکرد

رئیس انجمن صنایع نساجی با اعلام این که طی دو ماه اخیر ۲۰ تا ۲۵ درصد از نیروی کار نساجی بیکار شده‌اند، گفت: آدرس و زمان پخش کالاهای قاچاق را به مسئولان مربوطه ارائه کردیم اما هنوز اراده جدی برای مقابله با قاچاق نیست.


محمد مروج در رابطه با صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از تولید داخل و عدم استفاده از کالاهایی که مشابه تولید داخلی دارند، اظهار داشت: صنعت پوشاک این روزها اوضاع خوبی ندارد و متأسفانه با توجه به تمام پیگیری‌ها هنوز مورد حمایت جدی قرار نگرفته است.
وی با اعلام این که ما حتی آدرس و زمان پخش کالاهای قاچاق را به مسئولان مربوطه ارائه کردیم، افزود: اما علی‌رغم تمام جلساتی که با نیروی انتظامی، وزارت صنعت، وزارت اطلاعات و سازمان‌های مربوطه برگزار کردیم همچنان اراده جدی برای مقابله با کالاهای قاچاق وجود ندارد.
رئیس انجمن صنایع نساجی با تاکید بر این که تمام تلاش‌ خود را برای احیای تولید داخل انجام دادیم اما نمی‌دانیم مشکل کار کجاست؟ گفت: این روزها مسائل جدیدی از جمله اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث شده تا تعداد تعطیلی واحدهای نساجی افزایش یابد. به اعتقاد من قانون مالیات خوب است اما باید مالیات عادلانه دریافت شود. امروز بازاریان حاضر به صدور فاکتور نیستند و این موضوع در پرداخت مالیات‌ها ما را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
مروج در ادامه صحبت‌های خود به موضوع رکود بازار اشاره کرد و اظهار کرد: دولت اقدامات مناسبی را برای کنترل تورم انجام داد اما این امر به قیمت تشدید رکود تمام شده است. به نحوی که 40 درصد قدرت خرید حقوق بگیران کشور کاهش پیدا کرده است. به اعتقاد من تا زمانی که رکود در بازار حاکم باشد وضعیت واحدهای تولیدی بهبود نخواهد یافت.
وی تصریح کرد: امروز دیگر کسی تمایلی به فعالیت تولیدی ندارد و بیشتر ترجیح می‌دهد کارگاه خود را تعطیل کرده و منابع خود را در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند. تا بدون هیچ دغدغه‌ای هر ماه سود پول را دریافت و دیگر به فکر مشکل کارگر و تامین منابع اولیه نباشد.
رئیس انجمن صنایع نساجی با اعلام اینکه براساس بررسی‌های انجام شده از سطح بازار حدوداً 80 برند خارجی پوشاک که در بازار فعالیت می‌کنند فقط 5 برند نماینده رسمی شرکت‌ هستند، گفت: مابقی برندها فاقد نمایندگی رسمی بوده و اجناس خود را از طریق قاچاق به نام برند اصلی در سطح بازار به فروش می‌رسانند.
مروج تصریح کرد: نکات حائز اهمیت این است که بسیاری از این برندها در داخل کشور تولید شده و فقط مارک خارجی به آنها چسبانده می‌شود که در این رابطه عزم جدی از سوی سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضروری است.
وی با اعلام این که عمده پوشاک قاچاق کشور از دوبی و ترکیه هستند، اظهار داشت: جالب این که کالاهای چینی نیز از ترکیه وارد کشور می‌شوند چرا که برخی از محصولات ترکیه‌ای گران بوده و برای قاچاقچیان به صرفه نیست.
رئیس انجمن صنایع نساجی به معضل اتیکت فروشی در سطح بازار اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از تولیدکنندگان داخلی با خرید اتیکت‌های خارجی محصولات خود را به فروش می‌رسانند که این موضوع خود آینده تولیدات داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مروج با اعلام این که طی دو ماه اخیر 20 تا 25 درصد از نیروی کار نساجی بیکار شده‌اند، گفت: در صنعت نساجی 288 هزار نفر کارگر بیمه‌ای وجود دارد که در 2 ماهه امسال رکود بازار و سایر مشکلات باعث شده تا حجم زیادی از آنها بیکار شوند. به اعتقاد من در این صنعت فقط 35 درصد کارخانجات فعال بوده و مابقی تعطیل و نیمه تعطیل هستند.
منبع: تسنیم

چاپ این صفحه