چاپ این صفحه

فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به بازار نساجی پیوند می‌خورد

نشست فعالان حوزه دانش، صنعت و بازار نساجی برگزار شد تا زمینه برای پیوند فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این حوزه فراهم شود.

عبدالرضا مجدالدین مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری در ابتدای نشست با بیان این‌که بازیگران کلید زیست‌بوم نوآوری و فناوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق زمینه پیوند نوآوری‌ها را به این بازار فراهم می‌کنند گفت: کانون‌ها نهادی متشکل از سرآمدان، متخصصین هر رشته برای توسعه نفوذ فناوری و دانش در آن حوزه تخصصی است.

به گزارش  معاونت علمی و فناوری  ریاست جمهوری، وی ادامه داد: کانون‌ها ماهیتاً یک نهاد عمومی ، غیر دولتی، غیر انتفاعی، غیر سیاسی هستند که فعالان سه حوزه دانشگاه، صنعت و بازار را در خود گردآورده‌اند. در واقع کانون‌ها به عنوان سرپل و نهاد ارتباطی میان این سه حوزه کلیدی در صنوف مختلف فعال هستند.


توسعه بازار نساجی در پیوند با فناوری

در بخش دیگری از این نشست ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن اعلام امادگی برای همکاری در تحقق پیوند بازار و فناوری پوشاک گفت: شکل گیری این کانون و تعامل میان فعالان صنعت، بازار و فناوری آن می‌توان به توسعه حوزه نساجی و رونق بازار آن منجر شود.


پیوند فناوری با توسعه بازار مد و پوشاک

سید شجاع الدین امامی رئوف، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه نشست با بیان این‌که صنایع نساجی به لحاظ تحریم‌ها در خرید فناوری مشکل دارد و ساخت نیز محدود است، عنوان کرد: اکثر افراد می‌گویند صنعت نساجی کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده تا تعداد ورودی‌های خوب در این حوزه کم شود.

امامی رئوف ادامه داد: متاسفانه مهندسین از کشور هند در حوزه نساجی به ایران می‌آیند که این امر در سال‌های آتی بیشتر خواهد شد البته در دیگر رشته‌های فنی مانند برق و مکانیک هم ورودی کم شده است.

وی با اشاره به اینکه ورود ماشین‌آلات دست دوم می‌تواند کمک کننده باشد، تصریح کرد: در صنعت نساجی ماشین‌آلاتی وجود دارد که با دست کاری آن‌ها می‌توان کاربرد این ماشین‌آلات را به روز رسانی کرد.

 

ضرورت ساخت داخل تجهیزات صنعت نساجی و پوشاک

در ادامه نشست مهدی ورسه‌ای رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه اگر در زمینه خودرو به این میزان توجه نمی‌شد و به جای آن در صنعت پوشاک حمایت‌ها بیشتر به کار گرفته می‌شد، اکنون می‌توانستیم در وضعیت بهتری باشیم، گفت: صنعت نساجی کاربرد گسترده‌ای دارد اما تصمیمات در این صنعت باید به سمت همگرایی بیشتر حرکت کنیم.

وی، با اشاره به اینکه مواد اولیه و ماشین‌آلات در صنعت نساجی باید تولید داخلی شود، ادامه داد: در این کانون می‌باید بتوانیم اهداف مشترکی تعیین کنیم و کارهای دانشی مانند برطرف سازی عیب ذاتی پنبه یا طرحی از قبیل تولید چرخ‌های صنعتی انجام شود.

ورسه‌ای، با تاکید بر اینکه مشکلات بازار  وگمرک قابل حل است و موانع تولید را می‌توان در قالب تشکل‌ها پیگیری کرد، افزود: این کانون باید به مسائل کلان‌تر بپردازد و در این راستا اقدام به ارائه راهکارها و برطرف سازی مشکلات کند.

 

حمایت از فناوران و تولیدکنندگان

محمد کریمی زرندی نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که کانون باید در ایجاد زمینه برای حمایت از فعالان این حوزه نقش آفرین و تصمیم گیر باشد، ادامه داد: مجوزها، حمایت‌ها از طریق دولت، مشکلات قاچاق و مواردی از این دست است. کانون باید تسهیل کننده و تصمیم‌گیر باشد.

همچنین در ادامه نشست محسن گرجی، نماینده منصوب معاونت در کانون چرم با اشاره به اینکه کانون می‌تواند امکانات خاصی را در حوزه چرم فراهم کند، گفت: فناوری و نوآوری در صنعت چرم الزاما از جنس سخت افزاری نیست و می‌توان با راه اندازی یک پلتفرم از قاچاق جلوگیری کرد، باید استفاده حداکثری و هم افزایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: کانون می‌تواند بازوی تسهیل کننده و همچنین تصویب کننده باشد، باید از آنچه که وجود دارد در حوزه فناوری و نوآوری استفاده حداکثری کنیم.


افزایش تاب آوری صنعت نساجی  و پوشاک

در بخش دیگری از این نشست، سپهر آذر شب مدیر صنعت و پوشاک ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان اینکه اکثر رویه‌های دولت علیه صنعت نساجی است، تصریح کرد: با وجود چالش‌ها و مسائل مختلف خوشبختانه این صنعت تاب آور است. بخشی از موانع موجود در وزارت صنعت است که باید برطرف شود.

در ادامه نشست مهدیان کارشناس ارشد پوشاک و نساجی صنایع کوچک با اشاره به اینکه مشکل نیروی انسانی حتی در حوزه کارگری هم وجود دارد، گفت: چالش نیروی انسانی به مسائل مختلفی مانند مهاجرت و مشاغل اینترنتی مربوط می‌شود که تبدیل به یک مشکل مهم شده است.

این کارشناس حوزه فناوری، با تاکید بر اینکه فعلا پتانسیل تولید ماشین‌آلات را نداریم و قرار نیست همه کشورها این کار را انجام دهند، افزود: محصولات پارچه و پوشاک جای کار زیادی دارند و ایده‌ها می‌تواند در کانون شکل بگیرد و انجام شود موضوعاتی مانند تولید لباس سایز بزرگ به صورت برندینگ از قبیل این ایده‌ها است.


توسعه فروش تولیدات خانگی

مسعود توکلی زاده نماینده پلتفرم فروش آنلاین باسلام در ادامه نشست عنوان کرد: پلتفرم با سلام مدل جدیدی از فروش است که توسط مردم انجام می‌شود، این زیرساخت آنلاین، فرمی برای فروش تولیدات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته در حال حاضر گسترده‌تر شده است.

وی با بیان اینکه تبلیغاتی در حوزه پوشاک در این برنامه انجام نشده اما فروش در این حوزه که 15درصد است خوب بوده، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مردم خرید اینترنتی را ترجیح می‌دهند، این برنامه کاملا مردم محور است و در حال حاضر 250 نیروی انسانی دارد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ایجاد فضایی برای پیوند دانشگاه با بازار، صنعت و نوآوری‌های حوزه‌های گوناگون در قالب کانون‌های هماهنگی دانش صنعت و بازار، زمینه را برای رسوخ فناوری و نوآوری به حوزه‌های مختلف فراهم کرده است.

چاپ این صفحه