چاپ این صفحه

گزارشی از ششمین همایش فرش ماشینی در کاشان

غروب روز سه شنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه، ششمین همایش ملّی فرش ماشینی ایران در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد در این همایش که با همت گروه نساجی این دانشگاه و مرکز تحقیقات فرش ماشینی برگزار شد، جمع کثیری از تولید کنندگان و فعالین صنعت فرش ماشینی کاشان حضور داشتند. در بخش آغازین  برنامه ، دکتر عرب زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و دکتر منصور دیاری دبیر همایش به ارائه گزارشی از مراحل اجرائی این همایش و تاریخچه آن پرداختند .

پس از آن سرکار خانم مهندس افسانه محرابی سرپرست دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت با اشاره به رویکرد ستاد تحقق شعار سال به شرکتهای دانش بنیان و فعالیت های تخقیق و توسعه ای در صنایع نساجی به موضوع ساخت ماشین آلات نساجی در داخل کشور اشاره نمودند و در بخش دیگری از فرمایشات خود از واحدهای تولیدی نساجی خواستند تا در جهت شفاف سازی آمار تولید و مصرف کشور نسبت به ثبت نام و درج اطلاعات مربوطه در سامانه جامع تجارت اقدام نمایند تا از بروز مشکلات مربوط به قطع سهمیه ها و بروز مشکل در خدمات گیری از سامانه های دولت جلوگیری بعمل آید.

افسانه محرابی با اشاره به تعرفه های سال 1401 از واحدهای تولیدی خواست تا با مشارکت تشکل های تخصصی خود نظرات و دیدگاههای خود را با دفتر منسوجات و پوشاک وزارت صمت در میان بگذارند.


در بخش دوم برنامه همایش که با تحلیل از دختر مرحوم تفضلی و رو نمائی از تمبر یادبود ایشان و کتاب فروشندگی در فرش ماشینی و فرش آپ آغاز شد. مهندس امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران پشت تریبون رفت و ضمن تقدیر از همت برگزار کنندگان این همایش در طول سالیان گذشته، تداوم برگزاری این همایش را برای صنعت فرش ماشینی کشور موثر دانست و با اشاره به تاریخچه شصت ساله انجمن صنایع نساجی ایران و گستردگی و پراکندگی اعضای انجمن در شهرهای مختلف به نقش واحدهای نساجی کاشان در تاسیس و شکل گیری انجمن پرداختند و حضور ارزشمند شرکتهای فرش ماشینی کاشان در سالهای اخیر در بین اعضای انجمن را قدر دانستند .

امامی رئوف در بخش دیگر سخنان خود از عدم حضور مهدی برادران معاون امور صنایع وزارت صمت در این همایش گلایه نمودند و تقویت بیش از پیش دفتر اداره کل صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت و افزایش حیطه اختیارات این دفتر را مهمترین چالش پیش رو دانست و با اشاره به مشکلات ایجاد شده از مصوبات و دستور العمل های صادره توسط نهادهای مختلف متصدی تحقق شعار سال به پیگیری های انجمن در خصوص لغو معافیت ورود ماشین آلات، تغییرات نا متناسب حقوق ورودی در کتاب مقررات صادرات و واردات سال جدید، لغومعافیت ورود ماشین آلات دست دوم و الزام واحدها به عرضه محصولات در بورس کالا و نیاز صنعت به تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی و نوسازی را رئوس پیگیری های انجمن در هفته های اخیر دانست و با اشاره به رایزنی های اعضای انجمن با نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرها و استانها ی مختلف به لزوم حضور تشکل های نساجی در تصمیم سازی های این صنعت اشاره نمود و در پایان از اعضای کارگروه فرش ماشینی و ریسندگی الیاف بلند انجمن خواست تا با حضور موثر خود در جلسات کارگروه های تخصصی انجمن هیئت مدیره جدید را در تحقق برنامه های خود یاری رسانند.


پس از سخنان ایشان آقای محمود تولائی رئیس اتاق بازرگانی کاشان به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به لزوم حضور موثرتر بخش خصوصی به سنگ اندازی های دستگاه های دولتی در مسیر تولید اشاره نمود.


در بخش پایانی همایش میزگرد پرسش و پاسخ و برنامه تقدیر از حامیان همایش برگزار گردید و همایش در ساعت 22 با ضیافت شام خاتمه یافت.

چاپ این صفحه