چاپ این صفحه

اقدام شجاعانه مجلس در بازگشت از تخطی خود

کمیسیون اصل ۹۰ که در مردادماه سال جاری و در جهت خلاف شعار با واردات قاچاق گونه پارچه رومبلی موافقت کرده بود، سرانجام به‌اشتباه خود پی برده و این مصوبه را باطل کرد.

 مرصاد قربان نژاد، ابتدای سال جاری به‌مانند هرساله مقام معظم رهبری بر اساس شرایط موجود در کشور، سال ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی نام‌گذاری کردند. درحالی‌که احساس می‌شد با این نام‌گذاری شاهد فصل جدیدی از حمایت در بخش تولید را شاهد باشیم، اما تصمیمی عجیب از سوی کمیسیون اصل ۹۰ در مردادماه صنعت نساجی را شوکه کرد.

 

به گزارش  خبرگزاری دانشجو، ماجرا ازاین‌قرار است که برخی از واردکنندگان پارچه‌های رومبلی به دلیل عدم اجازه ترخیص کالا‌های خود از گمرک، شکایتی در کمیسیون اصل ۹۰ ثبت کردند.
نکته عجیب ماجرا این جا بود که کمیسیون اصل ۹۰ بدون بررسی دقیق مدارک و مستندات رأی به واردات پارچه‌های رومبلی به کشور داده بود. این در حالی بود که تمامی مدارک حکایت از بالندگی این صنعت در کشور داشت.

 

صنعت پارچه رومبلی کشور


بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط وزارت صمت میزان تولید پارچه رومبلی در سال ۹۹ بیش از ۲۹ میلیون مترمربع بوده است. همچنین بر اساس اسناد منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور (نامه شماره ۶۰/۳۶۴۲۷ مورخ ۲۸/۰۱/۱۴۰۰)، میزان مصرف این محصول نیز در کشور حدود ۲۴ میلیون مترمربع بوده است.

 

اقدام شجاعانه مجلس در بازگشت از تخطی خود / کمیسیون اصل ۹۰ اشتباه خود را پذیرفت

اطلاعات موجود نشانگر آن است که ۱۳۷ واحد تولیدی پارچه‌های رومبلی در کشور مشغول به فعالیت است. همچنین بزرگ‌ترین واحد تولیدی پارچه‌های حلقوی بافت در خاورمیانه نیز در ایران و در شهرک صنعتی قرچک مشغول به فعالیت بوده است. در این واحد تولیدی بر اساس لیست بیمه تیرماه، ۸۹۸ نفر مشغول به فعالیت بوده‌اند. همچنین تنها این واحد در طول هر ماه دو میلیون مترمربع پارچه تولید می‌کند.

 

از طرفی بررسی وزارت صمت نشان می‌دهد که تولید انواع پارچه‌های رومبلی حلقوی باف در کشور در طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۵.۳ و ۲۹.۶ میلیون مترمربع بوده است که رشد ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد.
از طرفی در دی‌ماه سال ۹۹ انجمن صنایع نساجی ایران در صورت‌جلسه‌ای اعلام کرد، تعهد می‌نماید کل نیاز کشور به پارچه رومبلی حلقوی را تأمین کند و در صورت اعلام عدم تأمین نیاز واحد‌های از سوی اتحادیه‌ها و انجمن‌های حوزه مبلمان، ثبت سفارش و واردات این محصول به‌منظور جلوگیری از کمبود بازار صورت گیرد.


علاوه بر این اتحادیه‌های تولیدی مبلمان تاکنون اعلام نیازی مبنی بر کمبود پارچه‌های رومبلی اعلام نکرده‌اند. بااین‌وجود بر اساس اطلاعات موجود در گمرکات کشور نشان می‌دهد، حدود ۶.۷ میلیون مترمربع سفارش جهت واردات این محصول به کشور صورت‌گرفته است. از طرفی با وجود قانون منع ورود کالای دارای تولید مشابه داخلی، ورود این مقدار کالا هیچ‌گونه توجیهی نداشته است.

 

 

اقدام شجاعانه مجلس در بازگشت از تخطی خود / کمیسیون اصل ۹۰ اشتباه خود را پذیرفت


با وجود چنین مواردی، اما کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در یک بررسی ضعیف و غیر صحیح درخواست ورود کالایی را داشته که نمونه داخلی آن به وفور در کشور وجود داشته است. همچنین بر اساس اظهار نظر تولیدکنندگان مبل پارچه‌های داخلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.
پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا و واکنش‌های مطرح شده به حمایت کمیسیون اصل ۹۰ از واردات پارچه‌های رومبلی به کشور، سرانجام کمیسیون اصل ۹۰ با بررسی جامع‌تر این موضوع مصوبه قبلی خود را باطل کرد

 

 کرد.
اقدام شجاعانه مجلس در بازگشت از تخطی خود / کمیسیون اصل ۹۰ اشتباه خود را پذیرفتاقدام شجاعانه مجلس در بازگشت از تخطی خود / کمیسیون اصل ۹۰ اشتباه خود را پذیرفت
بی ترید پذیرش اشتباه از طرفی کمیسیون اصل ۹۰ و اصلاح مصوبات، زمینه‌ساز حمایت از تولید داخلی خواهد شد.

چاپ این صفحه