دلایل اصلی ناکامی تجارت خارجی ایران/ اگر بخشنامه‎‌های غلط نبود، حتما ارقام صادرات بالاتر می‌رفت

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه سوء مدیریت و تحریم دلیل اصلی ناکامی تجارت خارجی کشور، گفت: اگر محدودیت های بانک مرکزی نبود و به پیشنهادات بخش خصوصی توجه می شد اکنون وضعیت تجارت خارجی بهتر بود.

 

اکسپورتنا: محمد لاهوتی در پاسخ به این پرسش که عملکرد  دولت روحانی طی سال های اخیر در بخش تجارت خارجی چگونه بوده است، و وضعیت نه چندان موفق کشور در حوزه تجارت خارجی  ناشی از چیست، گفت: عملکرد دولت روحانی را باید به دو بخش  دولت یازدهم و دوازدهم تقسیم کرد،  آقای روحانی در دولت یازدهم نسبت به دولت های قبل از خود در حوزه های سیاست خارجی و اقتصادی توفیقاتی داشت که در نتیجه آن شاهد رشد اقتصادی مثبت بودیم و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز نسب به دولت های قبل افزایش یافت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه این توفیقات نتیجه توافقات هسته ای بود، اظهار داشت: در دولت یازدهم علاوه بر رفع برخی از تحریم های ظالمانه علیه ایران  شاهد بهتر شدن روابط سیاسی ایران با کشورها بودیم و به دنبال این مسائل کاهش تورم نیز اتفاق افتاد.

وی  با بیان اینکه اما در دولت دوازدهم و به عبارتی دولت دوم روحانی این شرایط تغییر کرد،  گفت: در اوایل سال 97 با خروج یک جانبه آمریکا از برجام در ابتدا به نظر می رسید که با خروج یک کشور از قرارداد 1 + 5 اتفاق خاصی نیفتد و ایران روند توافق را با کشورهای 1 + 4 ادامه دهد. اما علیرغم این تصور شاهد فشار حداکثری به ایران برای پذیرش یک سری تعهدات با هدف سرنگونی و تغییر رژیم بودیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: متاسفانه تاثیر اقتصادی و سیاسی آمریکا و سلطه جهانی آمریکا بر کشورها نشان داد که حتی کشورهای قدرتمند اروپایی و کشورهایی مانند چین و روسیه نیز در بسیاری از مواقع حاضر نیستند به خاطر برقراری روابط تجاری با ایران خودشان را با آمریکا درگیر کنند و بابت آن هزینه پرداخت کنند.

وی افزود: لذا از سال 97 به بعد هر روز کشور ما تحت تاثیر همین موضوعات و مسائل از نظر اقتصادی ضعیف تر شد، اگرچه در بخش سیاسی خود را قدرتمند تر از همیشه نشان داد اما تحریم ها تاثیر خود را بر اقتصاد ایران گذاشت و با کمبود درآمدهای ارزی، محدودیت در صادرات و واردات و جهش ناگهانی نرخ ارز به دلیل کمبود منابع، تجارت خارجی ما در حوزه واردات و صادرات تحت تاثیر قرار گرفت اما یکسری از شتابزدگی ها به دلیل شرایط خاص باعث شد مشکلات دو چندان شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: بنابراین درکلیات دولت با یک سری موضوعاتی مانند تحریم های ظالمانه و برخوردهای ظالمانه مواجه شد و از یک طرف هم به علت فشارهای غیرقابل پیش بینی و غیرقابل تصور مجبور به اتخاذ تصمیماتی شد که آن تصمیمات بعضا باعث فشارهای بیشتر اقتصادی شد.

لاهوتی بیان داشت: در یک تحلیل واقع بینانه بخشی از ناکامی های اقتصادی یا تجاری به سوء مدیریت ها و بخشی هم به تاثیر تحریم ها مرتبط می شود.

وی افزود: البته با وجود تمام ناملایمات داخلی و خارجی بخش تجارت خارجی کشور مقاومت کرد، افزود: لذا نتایج آن را امروز در توافقات هسته ای مشاهده می کنیم بطوری که ایران دست برتر را دارد و دلیل آن نیز مقاومت ملت بود اما فشارهایی به کشور وارد شد که کماکان در حوزه های مختلف خصوصا تجارت خارجی به وضوح مشاهده می شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در مجموع اگر یک سری سخت گیری ها در حوزه ارزی نبود و محدودیت های بانک مرکزی وجود نداشت و به پیشنهادات بخش خصوصی نیز توجه بیشتری می شد اکنون ما شاهد ارقام بزرگ تری در حوزه صادرات با توجه به افزایش قیمت ارز بودیم.

لاهوتی با بیان اینکه نباید از تاثیر کرونا بر اقتصاد و صادرات چشم پوشی کرد، گفت: برای توسعه تجارت خارجی کشور باید سوء مدیریت ها را با توجه به نظرات کارشناسی حل کرد و با واکسیناسیون عمومی اثر منفی کرونا را بر تجارت کاهش داد ضمن اینکه قطعا برداشتن تحریم ها نقش موثری بر توسعه تجارت دارد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال