مدیرعامل گروه صنعتی موکت همدان: مشکل صنعت نساجی تامین مواد اولیه است

صنعت نساجی ایران بر اساس آمار بیشترین سطح اشتغال را در کشور دارد. از سوی دیگر نساجی در ایران صنعتی بومی به شمار می رود و می تواند ارزش افزوده زیادی به همراه داشته باشد. در واقع اگر مشکلات پیش پای صنعت نساجی برداشته شوند، هیچ صنعتی به اندازه آن اشتغال زایی و ارزش افزوده به دنبال نخواهد داشت.

این درحالی است که در سال جاری واحدهای نساجی و مصرف کنندگان اصلی مواد پلیمری با مشکلات بی شماری در زمینه تهیه و تامین مواد اولیه پتروشیمی دست به گریبان هستند. این مشکلات ناشی از عرضه بسیار اندک و  قطره چکانی مجتمع های پتروشیمی و افزایش بی رویه  قیمت ها در بورس کالا است. این مشکل در کنار مشکل کمبود پنبه و تامین آن از راه واردات و محدودیت های آن، صنعت نساجی را دچار چالش کرده و در معرض خطر قرار داده است.

 

 کارخانه های نساجی کشور نیازمند سالانه ۲۰۰ هزار تن پنبه

 

مدیرعامل گروه صنعتی موکت همدان با بیان اینکه در سال رونق تولید انتظار این بوده است که آحاد ملت و دولت دست در دست هم در راستای رسیدن به این شعار راهگشا حرکت کنند، می گوید: متاسفانه هر ساعت و هر روز چالش های تامین مواد اولیه صنعتگران کشور به عنوان بزرگ ترین مشکل فراروی آنان بیشتر می شود.

دکتر علیمردان شیبانی با اظهار اینکه صنعت نساجی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز به پنبه طبیعی و مواد اولیه مصنوعی پتروشیمی به عنوان دو ماده اولیه اصلی برای تولیدات خود احتیاج دارد، اضافه می کند: میزان برداشت پنبه طبیعی در سال های اخیر چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن در سال بوده است.

وی با یادآوری اینکه این میزان پنبه برداشتی در کشور هیچ گاه نیاز حدود ۲۰۰ هزار تنی پنبه کارخانه های نساجی را تامین نکرده و پاسخگو نبوده است، تصریح می کند: جای تاسف و سوال است که چطور تولیدکننده داخلی برای تامین و واردات پنبه مورد نیاز خود که تولید داخلی آن تکافوی نیاز کارخانه های موجود را نمی کند، باید از هفت خوان رستم بگذرد.

دکتر شیبانی نتیجه چنین مقرراتی اعم از تعرفه، بازرسی های منسوخ شده و دامپینگ کشورهای همجوار تولیدکننده پنبه و نخ را افزایش بسیار زیاد قیمت تمام شده، نبود امکان رقابت با نخ و محصولات نهایی آن در بازارهای صادراتی و حتی بازار داخل، توقف کارخانه های ریسندگی و بیکاری هزاران نفر بیان می کند.

 

 عرضه قطره چکانی مواد اولیه مصنوعی پتروشیمی ها در بورس
 

مدیرعامل گروه صنعتی موکت همدان درباره مشکل تامین مواد اولیه مصنوعی صنعت نساجی از پتروشیمی ها می گوید: خوشبختانه مواد اولیه مصنوعی پتروشیمی به دلیل وجود منابع سرشار از نفت و گاز در کشور به حد وفور تولید می شود، اما کارخانه های نساجی به عنوان مصرف کننده عمده نهایی این مواد باید تمام هفته در انتظار عرضه قطره چکانی این مواد در بورس باشند.

 

وی در تکمیل توضیح خود اضافه می کند: مصرف کنندگان عمده مواد اولیه مصنوعی پتروشیمی ها به دلیل تقاضای بیشتر از عرضه این مواد در بورس ناچار به رقابتی نفسگیر هستند که گاهی تا ۶۰ در صد هم رسیده است.

 

به گفته دکتر  شیبانی، دولتمردان و همکاران پتروشیمی که بیشتر دولتی یا خصولتی هستند به این نکته توجه لازم را نمی کنند که اگر مواد اولیه صنعتگر داخلی به بهانه صادرات خام این مواد ارزشمند تامین نشود، شاهد توقف تولید کارخانه های پرتعداد نساجی به دلیل نداشتن مواد اولیه و بیکاری بیشماری از نیروها خواهیم بود.

 

 آسیب خام فروشی موادپتروشیمی به صنعت نساجی
 

وی ریسک بازگشت ارز صادرات خام مواد پتروشیمی را از دیگر مسائل بیان و اظهار می کند: با عدم امکان صادرات کالایی که قطعا ارزش افزوده بیشتری از خام فروشی این مواد دارد جلوی ورود ارز به مراتب بیشتر از ارز حاصل از خام فروشی گرفته خواهد شد.

 

مدیرعامل گروه صنعتی موکت همدان همچنین تاکید می کند: نباید فراموش کنند که اگر مواد اولیه واحدهای تولیدی از تولیدات پتروشیمی داخل کشور تامین نشود، باید با خروج ارزی به مراتب بیشتر از ارز حاصل از خام فروشی این مواد، اقدام به واردات مواد اولیه پتروشیمی یا محصولات نهایی ناشی از آن کنند.

 

دکتر شیبانی بر این باور است: در شرایط دشوار کنونی که با کمبود ارز روبه رو هستیم و باید جلوی بیکاری و توقف فعالیت واحدهای تولیدی گرفته شود، بی شک هیچ منطقی چنین امری را نخواهد پذیرفت.

 

وی با یادآوری اینکه صنعتگران ایران به طور طبیعی در جاده ای بسیار سخت و پرفراز و نشیب در حال حرکت و فعالیت هستند، اضافه می کند: این روزها تامین مواد اولیه به دلیل عملکرد سوال برانگیز شرکت های پتروشیمی برای صنعتگران صدچندان مشکل شده است؛ این در حالی است که برپایی آنها به دست جوانان توانا و برومند کشور، نویدبخش حل مشکلات تامین مواد اولیه با کیفیت و مناسب و رهایی از وابستگی به خارج و خروج ارز از کشور بود.

 

 موانع واردات پنبه باید برداشته شود
 

دکتر  شیبانی برای جلوگیری از خاموش شدن شعله کم فروغ صنعت نساجی کشور پیشنهاد می کند: قبل از هر چیز موانع بیشمار فراروی واردات پنبه به عنوان ماده اولیه اصلی این صنعت را از پیش روی صنعتگران بردارند.

 

مدیرعامل گروه صنعتی موکت همدان تصریح می کند: مسوولان هیچ گاه تصمیمی نگیرند که ورود نخ تولید شده از کشورهای همسایه به دلیل دسترسی به پنبه ارزان تر و محاسبه مالیات ارزش افزوده بر مبنای نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای واردکنندگان نخ در مقابل محاسبه نرخ ارز آزاد برای تعرفه واردات پنبه به علاوه هزینه های گمرکی، بازرسی، استاندارد و... ارزان تر از پنبه مورد نیاز صنعتگر نساج ایرانی در بازار داخلی عرضه شود.

 

به گفته وی اگر چنین شود منجر به توقف کامل فعالیت کارخانه های ریسندگی و بیکاری هزاران پرسنل متعهد و زحمت کش می شود. شیبانی همچنین با اشاره به اینکه صنعتگر نساج داخل کشور بیشترین مصرف کننده مواد پلیمری است، پیشنهاد می دهد: صنعتگران داخلی باید به تولیدات پتروشیمی با اولویت عرضه داخلی و نه خام فروشی و صادرات، مهار سقف رقابت در بورس، تعهد اولویت ویژه عرضه و تامین نیاز داخل به صورت مرتب و یکنواخت با قیمت مناسب و منطقی و نه برمبنای افزایش هفتگی نرخ ارز، دسترسی داشته باشند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال