در نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران انجام شد بررسی اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدکنندگان مستربچ

اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدکنندگان مستربچ درباره تأمین مستربچ مشکی از داخل در نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران بررسی شد. به اعتقاد فعالان حوزه نساجی، مستربچ مشکی تولید داخل، کیفیت مناسبی ندارد و باید از طریق واردات تأمین شود.

اعضای کمیسیون صنایع اتاق ایران در نشست اخیر خود به بررسی اختلاف بین فعالان حوزه نساجی و تولیدکنندگان مستربچ پرداختند. طبق آنچه در این نشست مطرح شد در حال حاضر تولیدکنندگان الیاف برای تأمین مستربچ مشکی باکیفیت از محصولات وارداتی استفاده می‌کنند که مورد اعتراض تولیدکنندگان مستربچ داخلی قرار گرفته است.

بر اساس اظهارات بابک شایسته، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران، ظرفیت و توان تولید مستربچ مشکی در ایران وجود دارد و تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده الیاف از این محصول استفاده کرده و رضایت دارند.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت طی استعلامی که از انجمن داشته این توان و ظرفیت تولید داخل را بررسی کرده و باید در این رابطه نظر دهد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حوزه مستربچ با تولید مازاد روبه‌رو هستیم؛ میزان تولید این محصول در ایران سه و نیم میلیون تن است درحالی‌که بین 400 تا 500 هزار تن مصرف داخل داریم.

در این بین اعضای انجمن نساجی از مشکل در تأمین مستربچ مشکی با کیفیت سخن گفتند و خواستار امکان ادامه واردات این محصول شدند. علیمردان شیبانی، نایب‌رئیس انجمن نساجی با بیان این مطلب که واردات یک محصول زمانی توجیه پیدا می‌کند که از نظر کیفیت و یا قیمت مناسب‌تر باشد، گفت: در این شرایط اگر تولیدکننده‌ای بتواند ماده اولیه خود را از داخل تهیه کند، هیچ‌گاه به سراغ واردات نمی‌رود و خود را درگیر بروکراسی‌ها و پیچیدگی‌های امور بانکی، گمرکی و غیره نمی‌کند. پس باید متوجه شد که چرا فعالان نساجی ترجیح می‌دهند مستربچ مشکی خود را از بازارهای دیگر تهیه کنند.

وی افزود: در این حوزه تمام نیازهای خود را به مستربچ از طریق بازار داخل تهیه می‌کنیم و باور داریم در سایر رنگ‌ها به جز مشکی، کیفیت تولید داخل بالاست.

بر اساس اظهارات او استفاده از مستربچ مشکی تولید داخل می‌تواند بازارهای صادراتی بخش نساجی را به خطر بیندازد و اگرنه تأمین مواد اولیه از داخل هزار درصد به نفع تولیدکننده است.

طبق اظهارات دیگر اعضای این انجمن میزان صادرات سالانه این بخش حدود 25 میلیون دلار است.

در این رابطه ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با تأکید بر این مطلب که واردات مدیریت شده باید انجام شود و این یک اصل در تجارت است، گفت: برای حفظ کیفیت گاهی لازم است واردات نیز انجام شود، درباره موضوعی که هم امروز مطرح شد فعالان حوزه نساجی اعلام کردند که اگر تولیدکنندگان مستربچ از نظر کیفی به حد مورد انتظار برسند، با هرگونه ممنوعیت واردات در این بخش موافقند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد: 100 درصد موافق تولید هستیم اما مسئله این است که به اذعان فعالان حوزه نساجی، مستربچ مشکی تولید داخل، کیفیت الیاف را پایین می‌آورد.

فرشید شکرخدایی، نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت نیز با حمایت از اصل رقابت در تولید، یادآور شد: بخش خصوصی نباید اجازه دهد که استراتژی توسعه‌ای که امروز در حوزه خودرو حاکم شده به سایر بخش‌ها نیز سرایت کند. باید رقابت را رعایت کرده و از کیفیت دفاع کنیم. از ادبیات خصولتی ها برای توسعه استفاده نکنیم.

در نهایت مقرر شد نظر نهایی کمیسیون صنایع اتاق ایران پس از جمع‌بندی بر اساس دیدگاه‌های دو طرف در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال