چشم انداز جهانی صنعت نساجی- پوشاک در سال 2020

صنعت نساجی - پوشاک پس از رشد قوی 5.2 درصدی در سال 2018 ،به دلیل بروز عواملی چون موجودی بالای انبار، قیمت های پایین پنبه، روند ملایم خرده فروشی و تقاضای ضعیف صنعت در سال 2019 ،با 2.7 درصد کاهش مواجه گردید.

هر سه زیرمجموعه این صنعت( منسوجات ، چرم و کفش، پوشاک) به کاهش رشد مذکور کمک نموده و تنها چند کشور تولیدکننده بزرگ یعنی هند، اندونزی، ویتنام و به ویژه ترکیه توانستند شرایط خود را حفظ نمایند.

 

شیوع کووید 19 در آغاز سال 2020 ،اثرات بسیار نامطلوبی بر تجارت جهانی، تولید و فعالیتهای خرده فروشی این بخش وارد نمود. از بین تمام قسمت های اصلی خرده فروشی، بیشترین آسیب به بخش پوشاک وارد آمده به طوری که در برخی از بازارهای اروپا در شرایط قرنطینه، فروش پوشاک تا 90 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر ، پس از کاهش محدودیت های خرده فروشی نیز ، پوشاک کماکان کندترین روند رشد را داشته و فروش آن 20 تا 35 درصد کمتر از سطح پیش از بحران می‌باشد. این در حالیست که روند ورشکستگی در بین خرده فروشان بزرگ پوشاک و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره ای تسریع شده و ریسک های عدم پرداخت در این صنعت با آسیب پذیری بالا، افزایش یافته است . یکی از نقاط قوت این صنعت ، تجهیزات حفاظت شخصی است ؛ هرچند این بخش نیز به تنهایی نمی‌تواند تقاضای ضعیف سایر بخش های صنعتی و خرده فروشی را جبران نماید. انتظار می رود گردش مالی جهانی این صنعت در سال 2020 ،تا 20 درصد کاهش یافته و در بهترین حالت، در سال 2022 به سوی پیش از بحران بازگردد...

ادامه این گزارش  برگرفته از تارنمای  صندوق ضمانت صادرات ایران جهت مطالعه علاقمندان در بخش پیوست آمده است. 

سرفصل های این نوشتار عبارتند از؛

مرور کلی بر صنعت نساجی- پوشاک

نقاط قوت و ضعف

زیر بخش ها

ارزیابی ریسک

وضعیت اقتصادی

پیامدهای کوتاه مدت و میان مدت کرونا

دورنمای تولید، مصرف و تغییرات قیمتی پنبه

افزایش استفاده از الیاف مصنوعی در مقایسه با الیاف طبیعی

انتقال کارخانجات نساجی به کشورهای کم هزینه تر

انتقال تقاضا از اروپا و آمریکا به آسیا

 

چشم انداز جهانی صنعت نساجی- پوشاک در سال 2020

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال