خودکفایی پنبه شدنی است؛ قیمت هر کیلو وش پنبه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: اگر از لحاظ کمیت و کیفیت شرایط خوبی برای کشاورزان ایجاد شود، طی چند سال آینده به خوداتکایی می‌رسیم.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به اینکه برداشت پنبه از دهه اول شهریور در استان گلستان آغاز شده است، اظهار کرد: بنابر آمار تاکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد وش پنبه در گلستان برداشت شده است و پیش بینی می‌شود که تا ۱۵ آذر برداشت پنبه در گلستان به پایان برسد.

 

تولید طلای سفید به ۷۰ هزار تن می‌رسد

او با اشاره به اینکه پنبه تولیدی استان گلستان به لحاظ کیفی قابل رقابت با پنبه‌های خارجی است، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که از ابتدای سال، ۲۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده است.

کاویانی قیمت هر کیلو وش پنبه بر مبنای کیفیت را ۱۱ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو پنبه تصفیه شده ۳۶ تا ۴۲ هزار تومان است.

این مقام مسئول نیاز سالیانه صنعت نساجی را ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال برآورد‌ها حاکی از آن است که ۷۰ هزار تن پنبه تصفیه شده تولید شود که با این وجود مابقی نیاز کشور از طریق واردات باید تامین شود.


 


مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: اگر در ۶ ماه سال آینده پنبه به میزان کافی وارد نشود، صنعت نساجی با مشکلات متعددی در تولید مواجه می‌شود، از این رو امیدواریم شرایطی ایجاد شود که به میزان کافی پنبه وارد شود.

مدیر عامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای فروردین تا پایان سال گذشته ۹۷ هزار تن پنبه وارد شد که امسال به سبب مشکلات ارز تنها ۲۰ هزار تن پنبه وارد شد.

 

او ادامه داد: با توجه به زمان برداشت پنبه داخلی و پیک برداشت پنبه در هفته آینده در مناطق دیگر استان‌های فارس، سمنان و برخی دیگر از مناطق خراسان، صنعت نساجی تا پایان سال مشکل کمبود پنبه ندارد چرا که امسال حداقل ۶۰ هزار تن تولید پنبه خواهیم داشت.

 

این مقام‌مسئول ادامه داد: اگر مشکلات تخصیص ارز مرتفع نشود، نگران ۶ ماهه سال آینده هستیم چرا که تا مهر آینده پنبه داخلی نداریم و حتما باید از پنبه وارداتی استفاده کرد، در غیر این صورت در صنعت نساجی در ۶ ماهه ابتدای سال آینده دچار چالش خواهیم شد، به همین خاطر از اداره کل پوشاک و وزارت صمت انتظار داریم که پنبه مورد نیاز را تامین کنند تا صنعت دچار چالش نشود.

 

کاویانی با اشاره به اینکه امکان خوداتکایی تولید پنبه در داخل وجود ندارد، بیان کرد: در شرایطی که سالیانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تن پنبه در صنعت نساجی مورد نیاز است، اما ۶۰ تا ۶۵ هزار تن تولید پنبه در داخل داریم که این میزان تنها نصف نیاز صنایع را پاسخگو است.

به گفته او، تا زمانی که سطح زیرکشت پنبه افزایش نیابد، خوداتکایی پنبه محقق نخواهد شد که این امر تنها زمانی تحقق می‌یابد که قیمت پنبه برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

 

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: در استان‌های مازندران و گلستان به سبب قیمت مناسب برنج و زحمات کم شالی در مقایسه با زراعت پنبه نمی‌توان انتظار افزایش سطح زیرکشت پنبه را داشت، این در حالی است که طی سال‌های قبل از انقلاب در استان گلستان ۱۸۰ هزار هکتار و مازندران ۵۰ هزار هکتار زراعت پنبه داشتیم که هم اکنون زراعت پنبه در مازندران به یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار و در گلستان به ۲۵ هزار هکتار رسیده است.

 

 افزود: با توجه به مراقبت کشاورزان و مصرف بذور خارجی، کشاورزان از عملکرد تولید رضایت خاطر دارند که امیدواریم وش تمیزی از مزارع برداشت کنند تا در نهایت پنبه تصفیه شده مناسبی در اختیار صنعت نساجی قرار گیرد.

کاویانی قیمت کنونی هر کیلو وش پنبه را ۱۱ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو تخم‌پنبه مناطق مرطوب ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و مناطق خشک ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ تومان است. همچنین هر کیلو پنبه تصفیه شده با نرخ ۳۴ تا ۳۹ هزار تومان بسته به کیفیت و مناطق تولیدی داد و ستد می‌شود.

او با تاکید بر اینکه برای رسیدن به خوداتکایی حداقل ۱۵۰ هزار هکتار زراعت پنبه لازم است، گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت پنبه در کشور ۹۰ هزار هکتار است که با افزایش سطح زیرکشت و توزیع مناسب بذر، کود و سم همانند سال‌های قبل از انقلاب می‌توان در تامین‌پنبه مورد نیاز داخل بی نیاز از واردات بود.

این مقام مسئول  کمبود ماشین آلات برداشت را یکی دیگر از مشکلات پیش روی کشاورزان پنبه کار برشمرد و گفت: اگر ماشین آلات برداشت وارد نشود، امکان توسعه زراعت پنبه وجود ندارد، چرا که پنبه در فصل سرما برداشت می‌شود و ماشین آلات برداشت در توسعه زراعت پنبه تاثیر بسزایی دارند.

به گفته او، با وجود قیمت مناسب وش پنبه انتظار می‌رود که سال آینده سطح قابل توجهی اراضی به کشت پنبه اختصاص یابد چرا که امسال از لحاظ عملکرد در هکتار و وضعیت اقتصادی، شرایط خوبی برای کشاورزان بوده است.

کاویانی در پایان با بیان اینکه خودکفایی پنبه دست یافتنی است، تصریح کرد: اگر از لحاظ کمیت و کیفیت شرایط خوبی برای کشاورزان ایجاد شود، ظرف چند سال آینده به خودکفایی خواهیم رسید.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال