واردات با ارز متقاضی، پایانی بر رسوب کالا در گمرک

با صدور مجوز واردات با ارز متقاضی، این مراحل در واردات برای تخصیص ارز از بانک مرکزی حذف شده و تجهیز خطوط تولید و رساندن مواد اولیه به آن سرعت می‌گیرد.

قدیر قیافه

واردات کالا با ارز متقاضی یا همان واردات بدون انتقال ارز با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی دولت دوباره به جریان افتاده است. این اقدام می‌تواند واردات مواد اولیه و تجهیزات به کشور را تسهیل کند و با توجه به وضعیتی که تحریم برای بازرگانان ایرانی ایجاد کرده، از فراز و نشیب‌های مسیر واردات کالا بکاهد. پیش‌ازاین، روند تخصیص ارز به کالاهای وارداتی، به‌کندی انجام می‌شد و ترخیص کالا مدت‌ها زمان می‌برد. . این فاصله زمانی، به‌ویژه در مورد کالاهای واسطه‌ای که برای نوسازی خطوط تولید موردنیاز است، یا در مورد مواد اولیه در صنایع مختلف آزاردهنده‌تر بود. در بعضی از صنایع مواد اولیه وارداتی مشمول زمان می‌شود و درواقع تاریخ‌مصرف دارد. بنابراین کندی روند ترخیص این نوع کالاها به زیان تولیدکننده و واردکننده تمام می‌شود اما اکنون با صدور مجوز واردات با ارز متقاضی، این مراحل در واردات برای تخصیص ارز از بانک مرکزی حذف شده و تجهیز خطوط تولید و رساندن مواد اولیه به آن سرعت می‌گیرد. رسوب کالا در بندرها و مبادی ورودی از چالش‌های جدی در ماه‌های گذشته بوده است که با آزادسازی واردات با ارز متقاضی، این چالش‌ها هم برطرف می‌شود. بیشتر کالاهای رسوب شده در گمرک نهاده‌های تولید و تجهیزات است که سرعت ترخیص به معنای گردش هرچه سریع‌تر چرخ‌های تولید در کشور است.

تاجر ایرانی با توجه به تحریم‌ها، برای واردات کالا امکان گشایش ال سی یا دریافت تضمین بانکی را ندارد. با توجه به شرایط سخت تحریم، ناچاریم از روش‌های متفاوت برای رساندن ارز به دست فروشنده استفاده کنیم.

نظر بخش خصوصی همیشه به عدم تخصیص ارز 4200 تومانی بوده است.  تحمیل یک نرخ به بازار تسهیل‌کننده امور نیست و بهبود روند جابه‌جایی ارز است که می‌تواند به تجارت کشور کمک کند. نظر بخش خصوصی این است که برای واردات از ارز صادرات استفاده کنیم اما سامانه نیما هم در ماه‌های گذشته کارآمدی لازم را نداشته است. تهیه ارز نیمایی برای یک واحد تولیدی 1.5 تا 2 درصد بیش از قیمت ارز آزاد تمام‌شده است اما واردات با ارز متقاضی  می‌تواند هزینه تولید و قیمت تمام‌شده در تجارت را کاهش دهد. 

بعضی تحلیل‌ها از احتمال افزایش قیمت ارز با این تصمیم می‌گویند اما به نظر من واردات با ارز متقاضی، به تعدیل بازار ارز می‌انجامد و قیمت‌ها را کاهش می دهد. در نظر بگیریم که در گذشته برای یک واحد کالا دو تقاضای ارز در بازار مطرح بود که با شرایط امروز یک تقاضا حذف می شود. پیش‌تر واردکننده مجبور بود یا ارز را از بازار آزاد بخرد و یا در صف تخصیص ارز بانک مرکزی منتظر بماند. اما اکنون بخشی از این تقاضاها از بازار حذف می‌شود. این اقدام رزم حسینی وزیر صمت، به نفع تولید تمام می شود و امیدوارم دیگر چالش های داخلی در مسیر واردات کالاهای واسطه ای و نهاده تولید هم حل و فصل شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال