جزئیات بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی

بر اساس بخشنامه جدیدی که به زودی از سوی دولت ابلاغ می‌شود، شیوه‌های رفع تعهد ارزی تغییر کرده و در آن، صادرات ریالی و ورود موقت تعیین تکلیف شده و معامله کوتاژهای صادراتی نیز آزاد خواهد بود، ضمن اینکه وزارت صمت، مسئولیت واردات در مقابل صادرات را به عهده خواهد داشت و فهرستی از اقلام مجاز وارداتی را در اختیار صادرکنندگان قرار خواهد داد.

رئیس جمهور ظرف ساعات آینده از بسته جدید رفع تعهد ارزی رونمایی کند. آنگونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید این بسته قرار است مشکلات پیش روی صادرکنندگان را در بخشنامه تیرماه سال 99 بانک مرکزی برطرف نماید که عمدتا مرتبط با موضوع واردات در مقابل صادرات است.

به گزارش اکسپورتنا،  قرار است که اتاق مبادله کالا برای واردات در مقابل صادرات در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده و جلسات آن به صورت هفتگی برگزار گردد؛ به نحوی که در این جلسات کالاهای ضروری و اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان که فهرست آن در وزارت صمت تهیه شده، در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد و هر صادرکننده و واردکننده ای که از سال 98 به بعد تعهد ارزی داشته، در حال فعالیت هستند با پرونده قضایی دارند، با مراجعه به این وزارتخانه یا به انتخاب خود یا با کمک وزارت صمت، یک واردکننده که توان واردات فهرست یادشده را دارد را انتخاب نماید.

 

به این ترتیب صادرکنندگان می‌توانند کوتاژ صادراتی خود را به واردکننده واگذار کرده و بر اساس آن تیک رفع تعهد برای آنها زده خواهد شد. این اتفاق باعث گشایش در تولید و صادرات خواهد شد و روند تامین مواد اولیه تولید صورت خواهد گرفت.

 

به گفته یک مقام آگاه، البته این مورد در رابطه با گروه های کالای یک، دو و سه نخواهد بود؛ چراکه حدود 15 میلیارد دلار قطعات در تعهدات بانک مرکزی است و در واقع مباحث تعهدات ارزی اقلام کالایی گروه های کالایی1، ۲ و ۳ همانند گذشته با بانک مرکزی خواهد بود و تخصیص ارز نیز از این مسیر انجام می شود.

 

در خصوص ارز اشخاص نیز هر فردی که اعلام عدم نیاز به ارز داخل کشور برای واردات داشته باشد و همچنین افرادی که واردات را برای صادرات مجدد انجام می‌دهند، قادر خواهند بود که از مزایای این بخشنامه استفاده کنند؛ ضمن ناینکه صادرکننده مختار خواهد بود ارز خود را در نیما بفروشد و بانک مرکزی برای تامین مواد اولیه دیگر تولیدکنندگان صادراتی بتواند از آن ارز استفاده کنند.

 

بر اساس این بسته، افرادی که در خارج از کشور به دلیل داشتن شرکت یا فعالیت اقتصادی، ارزی در اختیار  دارند، نیز می‌توانند به وزارت صمت مراجعه کرده و پس از ارایه اطلاعات لازم به این وزارتخانه، اقدام به واردات مواد اولیه و مورد نیاز کشور کنند.

 

بر اساس اطلاعات حاصله، مشکل ورود موقت نیز در این بسته مرتفع شده و صادرکنندگان می‌توانند به همان شیوه گذشته کالای نیمه ساخته یا مواد اولیه وارد کشور کرده و بر روی آن پروسه ارزش افزوده را طی کنند و آن را صادر نمایند.

 

همچنین در خصوص صادرات ریالی به کشورهایی مانند عراق و افغانستان نیز، وزارت صمت فایلی جداگانه را آماده کرده و در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت؛ البته باید اسناد مربوط به صادرات ریالی ارایه شده و در قبال آن، کالاهای لازم برای کشورهای خاصی که مراودات بیشتری با آنها وجود دارد، تامین شود.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال