فهرست استانی جذب سرمایه

طرح‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در دو بخش صنعت و معدن مشخص شد. در گزارشی که وزارت صمت درخصوص طرح‌های اولویت‌دار تولید در ۳۱ استان کشور منتشر کرده، دو نکته به وضوح مشخص است. نکته اول نقشه توسعه صنعتی در جغرافیای ایران است و نکته دوم به جهت‌گیری آتی سرمایه‌گذاران در انتخاب صنایع و بخش‌های مختلف اقتصاد برمی‌گردد. پراکندگی این طرح‌ها پیوند مستقیمی با پتانسیل‌های اقتصادی هر استان دارد.

فهرست اولویت‌‌های سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی به تفکیک ۳۱ استان اعلام شد. طبق مکاتبه وزارت صمت با بانک مرکزی، خطوط کلی توسعه صنعتی در ماه‌های پیش‌رو مشخص شده است. در چارچوب مدنظر سیاست‌گذار، تمرکز روی توسعه و تکمیل حلقه‌های بالاتر در صنایع نفت، پتروشیمی، خودرو، غذا و پزشکی مورد تاکید قرار گرفته است. در عین حال با توجه به نیازهای رو به رشد صنایع کشور به مواد اولیه و محصولات معدنی، توجه ویژه‌ای به اکتشاف، فرآوری و تولید فلزات اساسی و مواد خام شده است. مروری بر چارچوب کلی حاکم بر طرح‌های اولویت‌دار وزارت صمت جهت سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد سیاست‌گذار عزمی جدی برای بهبود توازن منطقه‌ای در حوزه تولیدات صنعتی دارد. در واقع در نقشه‌ای که سیاست‌گذار برای فرود سرمایه طراحی کرده تقسیم صنعت در جغرافیای ایران وضعیت بهتری پیدا کرده است.

این را می‌توان در نامه معاون طرح و برنامه وزارت صمت به قائم مقام بانک مرکزی که در آن از طرح‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی رونمایی شده به وضوح دید. سعید زرندی در این نامه به اکبر کمیجانی اعلام کرده که با توجه به اهمیت صرفه بهینه منابع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، اولویت‌های سرمایه‌گذاری شامل طرح‌های جدید صنعتی و معدنی، طرح‌های نیمه‌تمام آماده مشارکت یا واگذاری، فرصت سرمایه‌گذاری یا رویکرد جایگزینی واردات و... شناسایی شده و از طریق زبانه «فرصت‌های سرمایه‌گذاری» در سامانه بهین‌یاب برای عموم ذی‌نفعان قابل دسترسی است. به گفته زرندی این آمار مرتبا به روزرسانی خواهد شد.

همچنین سیاست‌گذار صمت در این نامه توجه قائم مقام بانک مرکزی را به چند نکته جلب کرده است. اینکه به موجب سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، در سال‌های اخیر ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در کشور ایجاد شده که به‌رغم تلاش این وزارتخانه در هدایت سرمایه‌گذاران، در برخی از رشته فعالیت‌ها، ظرفیت‌های ایجاد شده از نیاز کشور بیشتر است و بعضا موجب شده برخی واحدهای تولیدی فعال در این رشته فعالیت‌ها، امکان فعالیت با حداکثر ظرفیت را نداشته باشند. همچنین در این مکاتبه معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه توسعه صادرات می‌تواند رافع این مشکل باشد، اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسیل صادراتی، کیفیت تولیدات و... را از موانع عملیاتی شدن این مهم برشمرده است. این موضوع به‌‌‌عنوان هدف سیاست‌گذاران صمت در جهت انتشار فهرست فعالیت‌های اشباع که ایجاد ظرفیت جدید در آنها توصیه نمی‌شود، معرفی شده است. این لیست تحت عنوان «صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا» در دسترس عموم قرار گرفته است.

از سوی دیگر زرندی خطاب به کمیجانی، پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی مناسب که قبلا در ارکان اعتباری عامل مصوب شده و پرونده تسهیلاتی آنها در دست اقدام است و همچنین طرح توسعه واحدهای فعالی که از متوسط تولید و صادرات مطلوبی برخوردار بوده‌اند را درخواست کرده است. «دنیای اقتصاد» با استفاده از داده‌ها و جداول ارائه شده از سوی وزارت صمت، لیست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت به تفکیک ۳۱ استان را مورد بررسی قرار داده است.

آذربایجان شرقی: گروه‌های صنعتی و معدنی در اولویت سرمایه‌گذاری برای استان «آذربایجان شرقی» در 14 رشته فعالیت جانمایی شده‌اند. ساخت شیشه و محصولات شیشه‌ای (الیاف شیشه)، آماده‌سازی و ریسندگی الیاف نساجی، بافندگی و منسوجات (جهت تکمیل زنجیره ارزش صنعت فرش دستباف)، ساخت وسایل نقلیه موتوری (خودرو تجاری با مشارکت و تحت برند شرکت‌های معتبر با حداکثر سهم ساخت داخل و تعهد صادراتی)، ساخت قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری (گیربکس اتوماتیک-موتور دیزل-ساخت قطعات خودروهای تجاری)، ساخت فرآورده‌های لبنی (لاکتوز-کازئین)، تولید کاکائو، شکلات و آبنبات (توسعه واحدهای موجود صنعت شیرینی و شکلات)، ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی و وسایل ارتوپدی (تجهیزات پزشکی)، ساخت ابزارها و وسایل اندازه‌گیری، بازبینی، آزمایش، دریانوردی و مقاصد دیگر (انواع کنتور برق، گاز، آتش‌نشانی)، ساخت پمپ‌ها، کمپرسورها، شیرها و سوپاپ‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات با کاربرد عام (به ویژه صنایع غذایی)، ساخت ماشین ابزار، استخراج کانسارهای فلزی غیر آهن به‌جز کانی‌های اورانیوم و توریم (اکتشاف و استخراج مواد اولیه تولید آلومینیوم)، ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیر آهنی (مس کاتد و زنجیره پایین دستی) و ساخت چمدان، کیف دستی و اجناس مشابه، 14 رشته فعالیت در اولویت سرمایه‌گذاری این استان به‌شمار می‌رود.

 

آذربایجان غربی: 10 رشته فعالیت برای تزریق سرمایه در استان آذربایجان غربی از سوی سیاست‌گذاران صمت شناسایی شده که شامل ساخت مواد شیمیایی اساسی (پلی‌اتیلن و بوتن)، استخراج نمک (استحصال و فرآوری املاح دریاچه ارومیه)، استخراج سایر معادن، ساخت محصولات سرامیکی نسوز (آجر به روش مدرن با اولویت بازسازی و نوسازی صنایع آجر)، برش، شکل دادن و پرداخت سنگ (احداث سنگبرهای مقیاس بزرگ با تکنولوژی روز)، ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی و وسایل ارتوپدی، عمل‌آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد (پوره و کمپوت میوه، میوه خشک به روش Freez Dryer)، ساخت سایر محصولات غذایی (رنگ خوراکی مجاز و ساخت پکتین)، ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیرآهنی (کنسانتره و شمش طلا-فرآوری تیتانیوم)، ساخت مبلمان و مصنوعات چوبی است.

 

اردبیل: فهرست اولویت‌های صنعتی و معدنی برای سرمایه‌گذاری در استان اردبیل هفت‌گانه است. بر این اساس، ساخت کالاهای بتنی، سیمانی و گچی (بتن سبک گازی)، برش، شکل دادن و پرداخت سنگ (احداث سنگبری‌های مقایس بزرگ با تکنولوژی روز)، ساخت لاستیک رویی و تویی، روکش کردن مجدد و بازسازی لاستیک‌های رویی، ساخت انواع محصولات پلاستیکی (محصولات یوپی‌وی‌سی)، ساخت خمیر کاغذ، کاغذ و مقوا (انواع کاغذ از ضایعات کشاورزی)، عمل‌‌آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد و دباغی و پرداخت چرم (چرم و فرآورده‌های چرمی) رشته فعالیت‌هایی هستند که از سوی سیاست‌گذاران صمت برای تزریق منابع شناسایی شده‌اند.

 

اصفهان: اما رشته فعالیت‌های در اولویت سرمایه‌گذاری برای استان اصفهان به 11 بخش تقسیم شده‌اند. ساخت مواد شیمیایی اساسی (نانو کربنات کلسیم)، ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات گیاهی دارویی (نوترکیب، آنتی بادی مونو کلونال، پپتیدها)، الیاف بشر ساخت (الیاف اکریلیک، پلی‌استر و الیاف کربن)، آماده‌سازی و ریسندگی الیاف نساجی (به ویژه فرش ماشینی)، ساخت وسایل نقلیه موتوری (Engine موتورسیکلت، موتور سیکلت برقی)، ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی و وسایل ارتوپدی، ساخت سایر ماشین‌آلات با کاربرد عام، ساخت ماشین ابزارها (انواع ماشین ابزار، ماشین تراش اتوماتیک، سیستم تجهیزات برنامه‌ریزی با کنترل عددی)، ساخت وسایل خانگی، استخراج کانسارهای فلزات غیرآهن (اکتشاف و استخراج طلا، سرب و روی و فرآوری مس) و سایر صنایع پیشرفته (صنایع فوتونیک، لیزر و اپتیک، الکترونیک و میکرو الکترونیک) در این لیست قرار گرفته‌اند.

 

البرز: براساس ارزیابی سیاست‌گذاران صمت 11 رشته فعالیت صنعتی و معدنی برای استان البرز در اولویت سرمایه‌گذاری قرار دارند. ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات گیاهی، ساخت صابون و پاک‌کننده‌ها، فرآورده‌های تمیز‌کننده و پرداخت‌کننده، انواع عطر، ساخت پوشاک، ساخت لکوموتیوها و ترن‌های خط آهن (چرخ، محوز و بوژی صنایع ریلی)، ساخت قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری، ساخت ماکارونی، رشته فرنگی و محصولات آردی مشابه، ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی و وسایل ارتوپدی، ساخت موتورها و توربین‌ها به‌جز موتورهای وسایل نقلیه هوایی، وسایل نقلیه و موتورهای انواع دوچرخه، ساخت پمپ‌ها، کمپرسورها، شیرها و سوپاپ‌ها، ساخت دستگا‌ه‌های توزیع و کنترل نیروی برق (تابلو برق GIS) و سایر صنایع پیشرفته (فناوری اطلاعات و ارتباطات نانوالکترونیک و میکرو الکترونیک) مهم‌ترین اولویت‌ها برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند.

 

ایلام: ساخت فرآورده‌های نفتی تصفیه شده (تبدیل گاز طبیعی به اولفین‌ها)، ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات گیاهی دارویی، ساخت کالاهای بتنی، سیمانی و گچی (بتن سبک گازی)، ساخت لاستیک رویی و تویی، روکش کردن مجدد و بازسازی لاستیک‌های رویی، ساخت خمیر کاغذ، کاغذ و مقوا (کاغذ از کربنات کلسیم) و صنایع پتروشیمی، فعالیت‌های صنعتی و معدنی هستند که از نگاه سیاست‌گذاران صمت در اولویت تزریق سرمایه هستند.

 

بوشهر: برای استان بوشهر نیز 9 رشته فعالیت صنعتی و معدنی انتخاب شده که شامل ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات گیاهی دارویی (روغن امگا3)، ساخت سیمان، آهک و گچ، ساخت کالاهای بتنی، سیمانی و گچی، ساخت و تعمیر کشتی‌ها، عمل آوری و حفاظت آبزیان و محصولات حاصل از آبزیان از فساد، عمل‌آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد، ساخت سایر محصولات غذایی، ساخت سایر ماشین‌آلات با کاربرد خاص (تجهیزات سنگین پتروشیمی) و صنایع پتروشیمی است.

 

تهران: فهرست اولویت‌های صنعتی و معدنی برای سرمایه‌گذاری در استان تهران نیز شامل فعالیت‌های ساخت محصولات سرامیکی نسوز (آجر با تکنولوژی روز)، ساخت کالاهای بتنی، سیمانی و گچی (بتن سبک گازی در منطقه فیروزکوه)، ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی و وسایل ارتوپدی، ساخت پمپ‌ها، کمپرسورها، شیرها و سوپاپ‌ها (انژکتور و سوزن انژکتور تحت لیسانس یا مشارکت با شرکت‌های معتبر)، سایر صنایع پیشرفته (فناوری اطلاعات و ارتباطات نانو تجهیزات رباتیک الکترونیک و میکرو الکترونیک و اینترنت اشیا)، مصنوعات چرمی و مشاوره مربوط به نرم افزار و عرضه نرم افزار است.

 

چهار محال و بختیاری: ساخت مواد شیمیایی اساسی (اسید فسفریک)، ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی، ساخت محصولات سرامیکی نسوز (آجر نسوز دلومیتی)، ساخت سایر محصولات کانی (دولومیت کلیسینه شده)، آماده‌سازی و ریسندگی الیاف نساجی، بافندگی منسوجات، ساخت خمیر کاغذ، کاغذ و مقوا (کاغذ از کربنات کلسیم)، ساخت سایر ماشین آلات با کاربرد عام، ساخت ماشین‌آلات متالورژی، استخراج کانسارهای فلزی آهن، استخراج کانسارهای فلزی غیر آهن به‌جز کانی‌های اورانیوم و توریم و تولید آهن خام و فولاد نیز رشته‌ فعالیت‌های صنعتی هستند که در اولویت سرمایه‌گذاری استان چهارمحال و بختیاری قرار دارند.

 

خراسان جنوبی: در این استان سیاست‌گذار تمرکز خود را روی 11 گروه فعالیت قرار داده که عمدتا معدنی هستند. وزارت صمت در این استان تلاش دارد به جز تولید و فرآوری چند کالای کشاورزی مثل گوشت، زرشک، عناب و زعفران، تولید مواد خام و مشتقات معدنی اعم از آهن، آهک یا سنگ‌های قیمتی را در کنار برخی کالاهای صنعتی نظیر آبگرمکن خورشیدی پیگیری کند. تولید تایر و تیوب لاستیک هم از دیگر کالاهایی است که از سوی وزارت صمت به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری اعلام شده است.

 

خراسان رضوی: وزارت صمت با اعلام پانزده طرح مختلف صنعتی و معدنی برای خراسان رضوی، تمرکز تولید را در این بخش از کشور روی شاخه‌هایی نظیر غذا و خوراکی، نفت و گاز، ماشین‌آلات صنعتی، چرم و نساجی و معدن، فلزات و سنگ‌های قیمتی گذاشته است. مروری بر طرح‌های اولویت‌دار این استان نشان می‌دهد سیاست‌گذار روی دامنه وسیعی از تولیدات صنعتی و معدنی با دو هدف پوشش نیازهای داخلی و توسعه بازارهای صادراتی متمرکز شده است.

 

خراسان شمالی: پنج رشته فعالیت در حوزه‌های معدنی و تولیدی اهم طرح‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری در خراسان شمالی را تشکیل می‌دهد. وزارت صمت در این استان روی تولید و فرآوری فلزات اساسی نظیر آلومینیوم و نیز توسعه خط تولید محصولات غذایی نظیر گوشت، خشکبار و حبوبات حساب ویژه‌ای باز کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری در تولید کود و ترکیبات ازته و گوگردی از دیگر مواردی است که از سوی سیاست‌گذار به علاقه‌مندان به فعالیت‌های تولیدی پیشنهاد شده است.

 

خوزستان: قطب صنعتی کشور با 15 گروه فعالیت و دامنه کثیری از کالاها، پذیرای سرمایه‌گذاران جدید است. عمده طرح‌های موجود در خوزستان که سیاست‌گذار آن را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرده حول محور فرآورده‌های پتروشیمی، ساخت و تعمیر کشتی، لوازم خانگی، کولر گازی، توربین و پمپ‌های صنعتی، ورق نئوپان و MDF، تولید آهن و فولاد و نورد، قند، نشاسته و فرآورده‌های کشاورزی و تولیدات پلاستیکی قرار دارند.

 

زنجان: این استان در نقشه سیاست‌گذار جایگاه خاصی دارد و با شش طرح که عمدتا در حوزه تولیدات صنعتی پایه‌ای برای سایر بخش‌هاست، اولویت‌های متفاوتی در زمینه سرمایه‌گذاری دارد. وزارت صمت در زنجان روی استخراج، تولید و فرآوری محصولاتی مثل مس، تولید روی و نقره، و نیز تولید ورق آزبست، ورق هسته ترانسفورماتور، تجهیزات الکترونیکی، ورق نسوز و البته پوشاک تمرکز دارد.

 

سمنان: این استان با پنج طرح صنعتی دامنه‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در خود دارد. در فهرست اعلامی وزارت صمت برای استان صنایع خودروسازی و محصولاتی مثل کامیون، اتوبوس، موتورسیکلت و سواری جایگاه مهمی داشته و در توضیح این بخش از عبارت حداکثر ساخت داخل و تعهد صادراتی سخن به میان آمده است. تولید قطعات خودرو در کنار صنایع تولید گچ، طلا، سرب، استرانسیم و روی و تولید و فرآوری پسته از دیگر مواردی است که در فهرست‌ طرح‌های اولویت‌دار برای استان سمنان گنجانده شده است.

 

سیستان و بلوچستان: سیاست‌گذار برای استان پهناور شرق کشور 10 گروه اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری اعلام کرده که تنوع چشمگیری دارند. عمده تولیداتی که می‌تواند در نتیجه سرمایه‌گذاری در طرح‌های اولویت‌دار سیستان و بلوچستان شکل گیرد روی تولیدات معدنی، صنعتی و کشاورزی متمرکز است.

 

سیاست‌گذار تصور می‌کند با سرمایه‌گذاری مناسب، تولید محصولات متنوعی نظیر فرآورده‌های پتروشیمی، آجر، کلینکر، کشتی، شناور و تجهیزات دریایی، زنجیره‌های بالاتر فولاد، توربین بادی، مس، طلا، مواد غذایی مشتقه از آبزیان و گوشت، کروم، نیکل و الیاف شیشه در استان سیستان و بلوچستان امکان‌پذیر است.

 

فارس: در این استان یازده گروه مختلف تولید مدنظر سیاست‌گذار قرار دارند. طرح‌های تولیدی موجود در سند رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد صنعت شیشه، صنعت کاشی و سرامیک، صنایع غذایی، صنعت پوشاک، تولید فیبرنوری، تولید فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، سنسور، محصولات موردنیاز پزشکی و دندانپزشکی و در کنار اکتشاف و تولید سنگ‌آهن، حلقه‌های بالاتر صنعت پتروشیمی و سیمان از جمله فرصت‌های مهم اقتصادی پیش روی سرمایه‌گذاران است.

 

قزوین: این استان با 12 شاخه و گروه مختلف، نقطه آرمانی توسعه صنعتی در کشور است. در نقشه سیاست‌گذار برای این استان می‌توان به خوبی این موضوع را دید. فرصت‌های اولویت‌دار استان قزوین در بخش صنعت عمدتا در حوزه تجهیزات روباتیک، فیلتر و کاتالیست‌های موردنیاز صنایع نفت و گاز، مصنوعات شیشه‌ای، محصولات شوینده و بهداشتی، سرامیک‌های صنعتی و موتورسیکلت برقی قرار دارند. همچنین کالاها و گروه‌های تولیدی دیگری مثل ساخت کمپوست و کود، تولید پروتئین شیر و لاکتوز در کنار کمپرسور برودتی هم در فهرست طرح‌های اولویت‌دار اعلامی وزارت صمت جهت ترغیب سرمایه‌گذاران وجود دارد.

 

قم: دامنه صنایع در قم نیز متنوع است. سیاست‌گذار در این استان با اعلام 9 گروه کالایی که عمدتا صنعتی هستند، خط و ربط آینده سرمایه‌گذاری در قم را نمایان کرده است. صنایع و تولیداتی مثل پیشرانه موتورسیکلت، پارچه، باتری لیتیومی، تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی بخش بهداشت و درمان، لوازم آرایشی، تولید پروتئین بیوتکنولوژیک در کنار طرح‌هایی در حوزه صنعت چاپ از مهم‌ترین مواردی است که در سند اعلامی وزارت صمت برای طرح‌های اولویت‌دار جهت سرمایه‌گذاری قرار دارد.

 

کردستان: هم صنعت و هم معدن در نقشه راه توسعه صنعتی کردستان نقش‌آفرین هستند. این را می‌توان از بررسی طرح‌های اولویت‌دار وزارت صمت برای سرمایه‌گذاری فهمید. در این مجموعه، گروه فرآوری کانی‌های طلا و آهن در کنار طرح‌های تولید مواد غذایی حضور پررنگی دارند. تولید محصولاتی نظیر کنسانتره و شمش طلا، پارچه و نخ، گندله و کنسانتره آهن، در کنار تولید کاغذ از کربنات کلسیم، فرآوری و بسته‌بندی ماهی و میوه، آهن‌اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی و محصولات پلاستیکی از اهم مواردی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در کردستان روی آنها متمرکز شوند.

 

کرمان: این استان با هشت طرح که اغلب آنها در حوزه‌های کشاورزی، معدنی و صنعتی هستند، وضعیت خاصی دارد. سیاست‌گذار با توجه به وجود خودروسازی در کرمان روی طرح‌های تولید لاستیک و تیوب در کنار قطعه‌سازی متمرکز شده ضمن اینکه طرح‌های تکمیلی حلقه توسعه خودرو را هم مدنظر قرار داده است. در فهرست طرح‌های اولویت‌دار کرمان برای جذب سرمایه‌گذاری می‌توان به تولید مس و تیتانیوم، اکتشاف و تولید سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و فلزاتی مثل طلا، کروم و منگنز، همچنین تولید آهک هیدراته در کنار فرآوری و بسته‌‌بندی خرما، داروهای گیاهی و پسته اشاره کرد.

 

کرمانشاه: استان غربی با 10 شاخه مختلف از طرح‌ها و کالاهای اولویت‌دار جهت سرمایه‌گذاری در ردیف استان‌های مهم جهت صنعتی شدن است. تولید فرآورده‌های تکمیلی از نفت و گاز، تولیدات دارویی و پزشکی، استخراج قیر، تولید منسوجات و الیاف، تولید تایر و لاستیک‌های روز، تولید کاغذ و بسته‌بندی و فرآوری ماهی و خوراکی از دیگر طرح‌هایی است که وزارت صمت به جذب سرمایه‌گذار در آنها راغب است.

 

کهگیلویه و بویراحمد: هشت گروه از کالاهای صنعتی، کشاورزی و معدنی در فهرست طرح‌های اولویت‌دار استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند. فرآورده‌های نفتی و پروشیمی نظیر پروپیلن و اتیلن اکساید، اکتشاف فسفات، تولید گوشت و دام در کنار فرآوری محصولات گیاهی، پوشاک و آجر از جمله کالاهایی است که سیاست‌گذار در تلاش است از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به تولید آنها همت گمارد.

 

گلستان: تمرکز سیاست‌گذار در این استان متفاوت از باقی مناطق است و روی طرح‌های فرآوری محصولات کشاورزی استوار شده است. به غیر از تولید نئوپان، MDF و کاغذ، اغلب طرح‌های اولویت‌دار این استان در زمره تولید و فرآوری محصولات غذایی قرار دارد.

 

گیلان: یازده گروه مختلف کالایی و طیفی از محصولات صنعتی از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که سیاست‌گذار برای ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور در استان گیلان مدنظر قرار داده است. به غیر از کالاهای پزشکی و فرآوری محصولات کشاورزی نظیر چای، ماهی و برنج، اولویت تولید در استان گیلان روی طرح‌هایی مثل تولید و تعمیر قایق و کشتی، ساخت وسایل خانگی، تولید کاغذ، تولید لامپ و توسعه بخش پوشاک است.

 

لرستان: در این استان قرار است سرمایه‌ به سمت صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و هشت گروه دیگر از بخش‌های صنعتی و معدنی متمایل شود. طبق نقشه سیاست‌گذار قرار است صنایع و کالاهایی نظیر گوشت، کاغذ، گیاهان دارویی و داروهای نوترکیب، فرآوری خاک‌های صنعتی و سنگ تزئینی در استان لرستان به فعالان اقتصادی علاقه‌مند به تولید پیشنهاد شود.

 

مازندران: 10 گروه صنعتی مختلف و طیفی از کالاهای صنعتی و کارخانه‌ای در فهرست مهم‌ترین طرح‌های اولویت‌دار جهت سرمایه‌گذاری در استان مازندران قرار دارند. پیشرانه شناورهای سبک، کود، کنستانتره زغال‌سنگ، پوشاک، فرآورده‌های لبنی، موتور برقی و ژنراتور، تولیدات فرآوری‌شده از برگ چای در کنار تولید نخ و پارچه از مهم‌ترین کالاهای مدنظر سیاست‌گذار در مسیر توسعه صنعتی در مازندران هستند.

 

مرکزی: طرح‌های اولویت‌دار این استان به‌عنوان نقطه کانونی توسعه صنعتی در کشور، عموما صنعتی هستند. در جدول منتشر‌شده وزارت صمت، 11 شاخه کالایی جدید یا در دست اقدام در استان مرکزی وجود دارند که به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شده‌اند. از جمله این محصولات می‌توان به رنگ و مواد مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ماشین‌‌آلات صنعت نفت، ادوات آلومینیومی نظیر فویل و ورق، لوازم پزشکی، بیمارستانی و دندانپزشکی، الیاف نساجی و ماشین ابزار اشاره کرد.

 

هرمزگان: بررسی گزارش وزارت صمت نشان می‌دهد در این استان 9 گروه کالایی و طیفی از محصولات برای جذب سرمایه فعالان اقتصادی مدنظر سیاست‌گذار هستند. عمده این اولویت‌ها به صنایع سنگین و فلزی مرتبط هستند. ساخت و تعمیر کشتی، تولید آهن و فولاد، ساخت تجهیزات الکترونیکی، بازیافت فلزات و ضایعات آنها در کنار ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی و تولید نوشابه و نوشیدنی از مهم‌ترین مواردی هستند که در فهرست وزارت صمت قرار دارند.

 

همدان: این استان با 10 گروه کالایی و گستره‌ای از محصولات پذیرای سرمایه فعالان اقتصادی است. سیاست‌گذار در جدولی که برای اولویت‌های صنعتی این استان جهت جذب سرمایه طراحی کرده، روی تولید مبلمان و محصولات چوبی، تولیدات سرامیکی و آجر، پلی‌سیلیکون، شیشه، فرآوری سنگ‌های قیمتی و معدنی، تولید محصولات اپتیکی و فیبرنوری در کنار انواع لامپ متمرکز است.

 

یزد: استان یزد به‌عنوان قطب اصلی تولیدات معدنی، کانی‌های فلزی، خاک‌های صنعتی و سرامیک، جایگاه مهمی در نقشه صنعتی کشور دارد. سیاست‌گذار نیز با همین رویکرد 11 شاخه و مجموعه‌ای از کالاهای معدنی و صنعتی را جهت جذب سرمایه پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار داده است. ساخت سرامیک صنعتی، الکترود گرافیتی، استخراج سرب، روی، مس و طلا،‌ تولید کاشی و سرامیک، ساخت ملزومات پزشکی و بیمارستانی در کنار تولید هواپیمای سبک از جمله مواردی است که در فهرست طرح‌های اولویت‌دار وزارت صمت در استان یزد قرار دارند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال