صادرکنندگان از محل ورود موقت صرفا مابه التفاوت صادرات و واردات را در تعهدات ارزی خواهند داشت

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آیین نامه تنظیم شده نحوه تعهد ارزی صادر کنندگان از محل ورود موقت تعیین تکلیف می‌شود.

  به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در جلسه کارگروه توسعه صادرات در استان زنجان اظهار داشت: در این خصوص آیین نامه ای با حضور سازمان توسعه تجارت، گمرک، بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و اتاق بازرگانی تنظیم شد که بر اساس آن مابه‌التفاوت قیمت صادرات و واردات در تعهد ارزی مد نظر قرار گرفت.

 

وی افزود: با ابلاغ این آیین نامه از سوی بانک مرکزی از این پس صادرکنندگان از محل ورود موقت، صرفا مابه التفاوت صادرات و واردات را، در تعهدات ارزی خواهند داشت.

زادبوم با بیان اینکه حمایت از صادرات غیرنفتی ضرورتی انکارناپذیر بوده و حمایت تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد، گفت: با توجه به اینکه از 120 شرکت درگیر در تعهد ارزی صادرکنندگان از محل ورود موقت، 49 شرکت از  صادرکنند‌گان روی استان زنجان هستند، با تعیین تکلیف این امر مشکل بخش عمده ای از صادرکنندگان روی استان مرتفع شده است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در 6 ماهه نخست سال جاری به دلیل شرایط حاکم، شاهد کاهش ۳۴ درصدی صادرات در کشور بودیم که سهم استان زنجان در این کاهش 11 درصد برآورد شده است.

وی بیان داشت: این میزان کاهش در صادرات استان زنجان نسبت به کشور نشان‌دهندۀ وضعیت خوب استان است و اگر مسائلی از قبیل بسته شدن مرزها و مشکلات صادرات شمش روی در میان نبود قطعاً می‌توانستیم شاهد افزایش صادرات نیز باشیم.

زادبوم گفت: در نیمه اول امسال ۱۳.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۶.۷ میلیارد دلار واردات انجام شده که این میزان عملکرد کاهش ۳۴ درصدی ارزش صادرات را در کشور نشان می‌دهد، هر چند این روند در حال اصلاح است.

وی ادامه داد: در مجموع با توجه به شرایط پیش آمده در اثر بیماری کرونا، تجارت بین‌المللی ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است و کشورهایی که بیشتر درگیر این بیماری شده‌اند و خود را بسته‌اند با کاهش بیشتری مواجه شده‌اند .

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال