تخصیص ارز نیمای بانک مرکزی به مواد اولیه صنایع متوقف شد

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک از توقف تخصیص ارز نیما با منشأ بانک مرکزی به واردات مواد اولیه (اولویت 22) خبر داد و گفت: صنعتگران باید ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان با نرخ توافقی تأمین کنند.

مجید نامی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در بخشنامه‌ای که اخیراً از سوی بانک مرکزی به بخش‌ ارزی بانک‌ها ابلاغ شده است، اعلام شده که ارز نیما با منشأ بانک مرکزی فقط بابت واردات کالاهای اولویت 21 یعنی غذا و دارو اختصاص یابد و تخصیص این ارز به کالاهای اولویت 22 که مواد اولیه کارخانه‌ها را نیز شامل می‌شود، متوقف شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، صنعتگران باید ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان با نرخ توافقی تأمین کنند که البته این ارز نیز قیمت ثابتی ندارد و معمولا نرخ آن بالاتر از نرخ سامانه نیما است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان اینکه در حال حاضر نوسان نرخ ارز مشکل اصلی تولیدکنندگان محسوب می‌شود، گفت: با رشد نرخ دلار، قیمت مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها بلافاصله افزایش می‌یابد و عرضه این مواد نیز با احتیاط بیشتر و محدودیت صورت می‌گیرد که در حال حاضر این مسأله برای زنجیره پوشاک از ریسندگی تا تولید محصول پوشاک مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که تولیدکنندگان پوشاک نمی‌توانند همزمان با افزایش نرخ ارز بلافاصله قیمت تولیداتشان را افزایش دهند، زیرا بازار رقابتی است و کشش رشد قیمت‌ها را ندارد.

 

به گفته نامی، نوسان نرخ ارز از ابتدای هفته جاری باعث متلاطم شدن بازار پوشاک و مواد اولیه این صنعت شده به طوری که تولیدکنندگان نمی‌دانند قیمت تمام‌شده محصولاتشان چقدر خواهد بود و با چه قیمتی باید مواد اولیه خریداری کنند و یا محصولشان را بفروشند.

 

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با تأکید بر لزوم ایجاد ثبات نرخ ارز حداقل به صورت کوتاه مدت در کشور، گفت: در حال حاضر تأمین برخی پارچه‌های وارداتی به ویژه پارچه‌های تاری ـ پودی با مشکل روبرو شده و در این شرایط تولید داخل نیز جوابگوی نیاز صنعت پوشاک نیست.

 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت صادرات پوشاک از کشور به چه صورت است نیز گفت: صادرات به کشورهای منطقه صورت می‌گیرد و بیشترین میزان صادرات پوشاک را به عراق داریم، اما در این وضعیت، بازگشت ارز به کشور توسط صادرکنندگان با مشکلات زیادی روبرو است و علی رغم جذابیت قیمتی صادرات، برگرداندن ارز با مشکلات خاصی روبرو شده است.

 

به گفته نامی، افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن قیمت تأمین تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها نیز شده به طوری که اگر قبلا برای تأمین یک دستگاه چرخ خیاطی 3 تا 4 میلیون تومان نیاز بود، حالا قیمت چرخ خیاطی به 15 تا 16 میلیون تومان رسیده و اگر یک شرکت بخواهد 20 چرخ خیاطی داشته باشد باید سرمایه بالایی را در این بخش هزینه کند.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال