محمود تولایی : صدور کارت بازرگانی در کاشان به دلیل مشکلات سامانه جامع تجارت به صفر رسید

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان می‌گوید: از زمان انتقال عملیات صدور کارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت تاکنون، به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های فنی این سامانه، صدور کارت بازرگانی در کاشان متوقف شده و فعالان اقتصادی این منطقه با مشکل مواجه هستند.

اواخر تیرماه سال جاری، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که عملیات صدور کارت بازرگانی از یک مرداد امسال در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفاً در سامانه یکپارچه اعتبار سنجی انجام می‌شود. بر اساس این بخشنامه، عملیات تمدید کارت بازرگانی هم تا تاریخ ۱۵ مرداد سال ۹۹ همچنان در سامانه اتاق بازرگانی قابل انجام بوده اما از تاریخ مذکور عملیات تمدید کارت بازرگانی نیز در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفاً در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی انجام خواهد شد.

بااین‌حال، با بروز مشکلات زیرساختی در سامانه جامع تجارت و ایجاد مشکلات فراوان برای فعالان اقتصادی جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران دستور داد به‌موازات سامانه جدید صدور کارت بازرگانی، سامانه قبلی نیز به مدت دو ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

این ابلاغیه بعد از نامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است. او موانع فنی برای تمدید یا صدور کارت در این سامانه را موجب خسران برای فعالان اقتصادی دانسته است.

دبیر کل اتاق ایران هم در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، تأکید کرده است سامانه کارت بازرگانی محل آزمون و خطا نیست.

در همین زمینه، محمود تولایی رئیس اتاق کاشان در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» اعلام کرد که از زمان راه‌اندازی این سامانه تاکنون (از 15 مرداد تاکنون) کارت بازرگانی در کاشان صادر نشده است.

به گفته او، ازآنجایی‌که این سامانه بهره‌برداری آزمایشی نشده است، از گام اولی که فعالان اقتصادی برای صدور کارت بازرگانی درخواست می‌دهند تا گام نهایی، با مشکل مواجه می‌شوند. ضمن اینکه به دلیل ناهماهنگی‌های موجود، برای سامانه قبلی صدور کارت بازرگانی هم مشکلات بسیاری به وجود آمده است.

تولایی با اشاره به تصمیم وزارت صنعت مبنی بر فعالیت سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند تا دو ماه آینده خاطرنشان کرد که ناهماهنگی‌های موجود و ضعف زیرساختی باعث شده تا دیتاهایی که برای صدور کارت بازرگانی ضروری است به این سامانه تحویل داده نشود و عملاً فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی سردرگم شده‌اند.

رئیس اتاق کاشان تأکید کرد: همان‌طور که اتاق ایران هم از اول پیشنهاد داده بود، بهتر است که این سامانه ابتدا در یک استان به‌صورت آزمایشی کار کند تا همه آزمون‌وخطاها در یک نقطه پیاده شود، نه اینکه به‌کل کشور تسری پیدا کند و فعالان اقتصادی هم دچار مشکل شوند.

او تصریح کرد: هرگونه ارتقا برای سامانه صدور کارت بازرگانی ارزشمند است و اگر نقدی هم وجود دارد باید حل شود. منتهی راه‌اندازی سامانه جداگانه به‌تنهایی مشکلاتی را حل نخواهد کرد. ضمن اینکه با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت همه ملزم به رعایت قانون هستند و این نکته برای همگان اثبات خواهد شد که مباحث شکل‌گرفته در خصوص کارت بازرگانی اجاره‌ای و یک‌بارمصرف صحت ندارد و اتاق ایران در زمینه بی تقصیر است

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال