سرپرست وزارت صمت در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن اعلام کرد: روند افزایشی تولیدات منتخب کالایی کشور در سه ماهه نخست امسال

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن اعلام کرد: آمار تولیدات منتخب کالایی کشور با وجود محدودیت‌های کرونایی و تشدید تحریم‌ها طی سه‌ماه نخست امسال افزایشی بوده و با گشایش به‌وجود آمده در تامین مواد‌اولیه مورد‌نیاز بخش صنعت امیدواریم که این شرایط به صورت مستمر رشد داشته باشد.

حسین مدرس خیابانی افزود: این روز بزرگ و سالروز ملی صنعت و معدن را خدمت رزمندگان خط مقدم جبهه اقتصادی تبریک می‌گویم. 


به گزارش شاتا، وی اضافه کرد: تولید‌کنندگان با همت و عزم جدی خود در روزهای سخت کشور و در ایام کرونا، مانع کند شدن حرکت صنعت و توقف تولید در کشور شدند. 


مدرس خیابانی اضافه کرد: در این مدت به رغم همه محدودیت‌ها، تولید ماسک بیش از ۳۰ برابر افزایش تولید داشته و از ۲۰۰ هزار عدد به ۶ میلیون عدد رسیده است. وی گفت: با همت و مجاهدت تولیدکنندگان، اکنون از یک وارد‌کننده اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا به صادرکننده در این حوزه تبدیل شده‌ایم. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز حدود ۲۳ درصد اشتغال کشور و ۷۶ درصد صادرات غیرنفتی مربوط به بخش صنعت می باشد. 


مدرس خیابانی اعلام کرد: خوشبختانه در بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور داشتم، نه تنها صنعت متوقف نشده بلکه گام‌های محکمی در راستای تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های جدید و توسعه‌ای برداشته شده است. 


سرپرست وزارت صمت گفت: در همین سه ماهه اول امسال و با وجود محدودیت‌های کرونایی و تحریم عموم تولیدات منتخب کالایی افزایشی بوده و به عنوان نمونه تولید خودرو ۲۲ درصد، تولید تایر خودرو ۲۷ درصد و تولید سیمان ۱۰ درصد رشد داشته و در حوزه لوازم خانگی تولید ماشین لباسشویی ۱۰۰ درصد افزایش یافته و تولید تلویزیون با افزایش ۵۰ درصدی روبرو بوده است. 


مدرس خیابانی افزود: در دو ماه اول امسال مشکلات عدیده‌ای در بازگشایی مرزهای تجاری و برقراری صادرات کشور داشتیم که خوشبختانه با مدیریتی که انجام شد، اکنون حدود ۸۰ درصد از مرزهای تجاری و ۷۵ درصد از بازارچه‌های مرزی کشور فعال هستند و تجارت تقریباً در آستانه شرایط تبلیغ قرار دارد. 


سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: در سه ماهه اول امسال صدور جواز تاسیس صنعتی بیش از ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و میزان سرمایه‌گذاری‌های جواز تاسیس‌های صادره نیز با افزایش ۱۳۷ درصدی مواجه شده است. مدرس خیابانی اضافه کرد: همچنین در این مدت تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۳۲۵ شرکت به ۳۵۰ شرکت رسیده است. 


وی تصریح کرد: آمار موجود تولید نشان از رشد تولید در بخش‌های مختلف است و این ثابت کرده است که دشمنان نتوانستند این کشور را به زانو درآورند و صنعت را متوقف کنند. 


سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال ۴ ماموریت ویژه برای تحقق اهداف جهش تولید برای خود تعریف کرده و در دستور کار خود قرار داده است. 


مدرس خیابانی «تعمیق ساخت داخل» را اولین محور فعالیت وزارت صمت در سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: باید حتماً روی صنایع داخلی و دانش‌بنیان و توانایی جوانان خودمان سرمایه‌گذاری و متمرکز شویم.


وی افزود: در همین راستا، تامین مواد اولیه به عنوان اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی در خرداد ماه گشایش خوبی در این بخش به وجود آمده است. 


سرپرست وزارت صمت اعلام کرد: امسال تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در همین راستا بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد مراحل تکمیل خود را طی می‌کنند. 


مدرس خیابانی گفت: در قالب پویش ملی «تولید، تداوم امید» بهره‌برداری ۲۰۰ طرح بزرگ و پیشران با ارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی بالغ بر ۴۱ هزار نفر در حال انجام است و خوشبختانه هفته اول این پویش با فرمان رئیس جمهور وارد فاز عملیاتی خود شد. 


وی اضافه کرد: سومین ماموریت وزارت صمت در سال جهش تولید توسعه صادرات و کنترل واردات است و با توجه به اینکه افزایش تولید نیازمند بازارهای صادراتی جدید است؛ در همین زمینه دستیابی به رقم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در این وزارتخانه هدف‌گذاری شده و با وجود شکاف آمار صادراتی در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و با روند حاضر به رقم مد نظر دست یابیم. 


سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در کنترل واردات نیز این وزارتخانه کاملاً جدی عمل می‌کند و جز سه محور اصلی مدنظر دولت، از جمله در بخش واردات مواد اولیه محدودیت واردات، سایر اقلام در دستور کار است و در تلاش هستیم اقلام مورد نیاز را از محل تولیدات داخلی تامین کنیم. 


مدرس خیابانی در پایان ماموریت چهارم وزارت صمت را کنترل و تنظیم بازار عنوان کرد و گفت: استمرار تولید با رعایت پروتکل های بهداشتی و تامین به هنگام کالاهای مورد نیاز مانع از خالی شدن فروشگاه‌ها و تامین مناسب کالاها در مراکز عرضه شده و حتماً این روند تداوم خواهد یافت.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال