عمده‌ترین مبادی تجارت کالایی ایران در دو ماهه نخست ۹۹

کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان، ترکیه و هند مقاصد اصلی صادرات و واردات ایران در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ بوده‌اند.

 معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تجارت کالایی بدون نفت ایران در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ براساس آمارهای گمرک ایران پرداخته و نوشته است: در دو ماهه نخست امسال صادرات بدون نفت خام کشور به ۴.۳ میلیارد دلار رسید که حدود ۷۰۰ میلیون دلار کمتر از مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۸ است.

 

بررسی آمارهای گمرک حکایت از آن دارد که در دو ماهه نخست سال ۹۹، کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه ۵ مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند.

 

به گزارش ایبِنا، بیشترین صادرات ایران طی این مدت به کشور چین با یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار بوده،  کشور عراق با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و امارات واردکننده ۶۸۲ میلیون کالای ایرانی طی ۶۲ روز نخست امسال بوده‌اند.

 

طی این مدت افغانستان نیز ۳۴۱ میلیون دلار از کشورمان واردات داشته است. کشور ترکیه هم به عنوان پنجمین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی، ۱۴۴ میلیون دلار از ایرانی‌ها واردات داشته است. همچنین این آمارها حکایت از آن دارند که میزان صادرات طی مدت زمان مورد گزارش از نظر وزنی ۵۲ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر طی این مدت ۵ میلیارد دلار کالا وارد شده که ۱.۸ میلیارد دلار کمتر از ۲ ماهه نخست سال قبل است.

 

طی این مدت ۱۴.۵ میلیون تن کالا صادر و ۶.۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است. این آمارها نشان می‌دهند که واردات کشور طی دو ماهه نخست امسال از نظر ارزشی ۲۵ درصد کاهش یافته ولی با این حال از نظر وزنی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

 

ایران در ۶۲ روز نخست امسال، یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده که این امر نشان می‌دهد تراز تجاری با این کشور ۴۴۰ میلیون دلار به سود چینی‌ها است.

 

دومین مبدا واردات کالا به ایران امارات متحده عربی با رقم یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار و سومین مبدا نیز ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار است. هند نیز در دو ماهه نخست امسال معادل ۳۳۵ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال