زیان۴۶ هزارمیلیارد تومانی اصناف از کرونا

با توجه به تبعات ناشی از شیوع کرونا در کشور، تحریک تقاضا به عنوان یکی از راهکارهای موثر در تقویت بازار و ایجاد رونق در بخش تولید در دستور کار وزارت صمت است.

 در همین خصوص رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش‌روی این وزارتخانه در خصوص آثار و تبعات اقتصادی بحران کووید۱۹ اعلام کرد: به تناسب تصمیمات دولت در تخصیص تسهیلات مالی و اعتباری لازم، تحریک تقاضا نیز در دستور کار وزارت صمت است.


به گزارش جهان‌صنعت، مرجان فقیه نصیری در خصوص آثار اقتصادی بحران کووید۱۹ بر بخش‌های اقتصادی، اشتغال و درآمد خانوار تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در اثر این تکانه منفی، رشد تولید ناخالص داخلی به واسطه تعطیلی/ نیمه‌تعطیلی برخی از کسب‌و‌کارها در یک بازه زمانی حدود پنج واحد درصد کاهش یابد که بر اساس همین برآورد حوزه خدمات با بیشترین زیان وارده (حدود۵/۵۶ درصد) روبه‌رو بوده و بخش‌های صنعت (با زیان حدود ۳۶ درصد) و کشاورزی (با زیان حدود ۵/۵ درصد) در رتبه‌های بعدی بیشترین آسیب اقتصادی قرار دارند.


وی افزود: در بخش صنعت بیشترین زیان وارده در رشته فعالیت تولید کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و صنایع پالایشگاهی، خودرو، صنایع غذایی و آشامیدنی، مواد شیمیایی و پوشاک و منسوجات مشاهده می‌شود.


رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در مورد پیامدهای اقتصادی بحران کووید۱۹ بر کسب‌و‌کارهای خرد (اصناف) توضیح داد: شیوع ویروس کرونا به واسطه تعطیلی کسب‌و‌کارهای با ریسک بالا و نیمه‌تعطیلی کسب‌و‌کارهای دارای ریسک متوسط موجب کاهش عرضه اقتصاد و از بین رفتن بخش قابل توجهی از فرصت‌های شغلی در حوزه اصناف شده و از سوی دیگر، کاهش درآمد و قدرت خرید خانوار به کاهش تقاضا در این بخش انجامیده است.


فقیه نصیری گفت: در مجموع زیان تحمیل شده به بخش اصناف حدود ۴۶ هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود که در صورت اضافه شدن آمار و اطلاعات اصناف بدون پروانه به این ارقام، به نظر می‌رسد تاثیرگذاری شیوع بیماری کووید۱۹ بر اصناف بسیار گسترده‌تر باشد.


وی افزود: تخصیص مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان به واحدهای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در بسته حمایتی دولت، نیازمند ترمیم است و با توجه به سهم بالای دستمزد و سربار در هزینه‌های واحدهای صنفی، حمایت‌های دولتی باید بر تامین بخشی یا کاهش این هزینه‌ها متمرکز باشد.


رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت همچنین در خصوص اهم اقدامات وزارت صمت برای مقابله با بحران کووید۱۹ اعلام کرد: در این مدت این اقدامات با اولویت سازماندهی تولید، تامین و توزیع اقلام بهداشتی و درمانی با ابلاغ الزام تولید حداکثری و عدم تعطیلی واحدهای تولیدی مرتبط با اقلام، تامین مواد اولیه واحدهای تولیدکننده مواد اولیه ضدعفونی‌کننده، الزام تولید و عرضه مستمر الکل، استفاده از ذخایر،‌ احیای ظرفیت‌های غیرفعال، رفع ممنوعیت واردات، تغییر خطوط تولید واحدهای شوینده برای تولید محصولات ضدعفونی‌کننده و تعیین ۴۰ شرکت تولیدکننده منتخب مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده جهت تمرکز تولید مواد ضدعفونی‌کننده پیگیری شده و با افزایش تولیدات همه اقلام، شرایط برای فعالسازی ظرفیت‌های صادراتی اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا مهیا شده و چند محموله نیز به کشورهای مختلف صادر شده است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال