دعوا بر سر آمارهای نقدینگی با رییس کل سابق بانک مرکزی نقدینگی واقعا چقدر رشد کرده است؟

بانک مرکزی هنوز آمار نقدینگی طی دو ماه اول سال 99 را منتشر نکرده است، اما محمود بهمنی، رییس سابق بانک مرکزی معتقد است در این دو ماه نقدینگی 20 درصد رشد کرده است. امروز بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد.

احتمالا حالا که سهام عدالت آزاد شده و برخی برای فروش سهامشان به بانک ها مراجعه کرده اند، به مقداری به حجم نقدینگی اضافه خواهد شد. البته برخی از کارشناسان معتقدند این رقم زیاد نیست، اما برای اقتصاد مشکل دار کشور همین میزان هم می تواند مساله ساز باشد. برخی کارشناسان اعلام کرده اند ازآنجایی‌که فقط مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده‌اند مجاز به فروش ۳۰ درصدی سهام هستند، نگرانی از آزاد شدن نقدینگی حاصل از فروش این سهام در بازار وجود ندارد چراکه تنها ۱۰ میلیون مشمول سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کرده است. در بدترین حالت اگر از این ۱۰ میلیون مشمول سهام عدالت ۵ میلیون نفر نسبت به فروش ۳۰ درصدی سهام خود اقدام کند، ازآنجایی‌که ارزش سهام در حال افت است، نهایتاً ۵۰۰۰ میلیارد تومان آزاد می‌شود.  نقدینگی طی دو سال گذشته مانند سیل به بخش های مختلف اقتصاد زده است و از دلایل رشدهای پی در پی تورم طی این مدت بوده است.

حالا بحث بر سر میزان نقدینگی در دو ماه اول سال مساله ساز شده است. روز گذشته محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی گفت: نقدینگی به ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. عامل اصلی که در افزایش قیمت‌ها نقش دارد، نقدینگی است که نباید از آن غافل شویم. نقدینگی ما در ۲ماه گذشته حدود ۴۰۰ هزار میلیارد افزایش داشته و از حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان در حوالی عید نوروز به ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما امروز، بانک مرکزی با تکذیب افزایش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی (۲۰ درصد) در دو ماه نخست امسال، اعلام کرد: متوسط رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی ده سال گذشته، رقمی معادل 2.4 درصد بوده که با ارقام ذکر شده، فاصله بسیار زیادی دارد.

بانک مرکزی ضمن تکذیب موارد اعلام شده توسط بهمنی اعلام کرد که رقم ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ذکر شده مربوط به تیر ماه ۱۳۹۸ (رقم تقریبی) و رقم ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مورد اشاره نیز مربوط به اسفند ۱۳۹۸ بوده است؛ با این توضیح که رقم دقیق حجم نقدینگی در پایان اسفند ۱۳۹۸ معادل ۲۴۷۲.۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق این گزارش، با توجه به اینکه هیچ‌گاه در تاریخ ۶۰ ‌ساله بانک مرکزی، حجم نقدینگی در طی دو ماه نخست سال چنین رشدی را تجربه نکرده است، ارقام اشاره شده صحیح نیست؛ به عنوان مثال، متوسط رشد نقدینگی در دو ماهه ابتدایی ده سال گذشته، رقمی معادل ۲.۴ درصد بوده که با ارقام ذکر شده توسط محمود بهمنی فاصله بسیار زیادی دارد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال