مقابله با قاچاق کفش با «شناسه کالا»

در حال حاضر بخش زیادی از کفش‌های قاچاق از طریق مناطق آزاد و به روش‌های گوناگونی مثل کالای همراه مسافر و ته‌لنجی وارد کشور می‌شود. در حالی که به گفته عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش، شناسه کالا، ابزار مناسبی برای مبارزه با قاچاق کفش محسوب می‌شود.

علی لشکری درباره ضرورت اجرایی شدن طرح شناسه کالا در صنعت کفش عنوان کرد: طرح شناسه‌دار کردن کفش، یک ابزار مناسب برای مبارزه با قاچاق این کالا محسوب می‌شود اما بدیهی است که این طرح باید با ملاحظات خاصی اجرایی شود.

 

به گزارش جهان صنعت، وی افزود: در گام اول طرح شناسه کالا، ابتدا باید از کفش‌های وارداتی آغاز کرد و در گام‌های بعدی به سراغ محصولات برند و سایر تولیدات داخلی رفت. همچنین در اجرای این طرح باید اولویت‌‎بندی قیمتی به عنوان یک مولفه مهم در نظر گرفته شود.


این فعال صنعت کفش، به دو پیش‌نیاز مهم برای اجرای شناسه کالا اشاره کرد و گفت: ضروری است که کفش‎های گران‌قیمت همچون ایمنی، چرمی و سازمانی در اولویت شناسه‌دار کردن قرار گرفته و کفش‎های با ارزش پایین‌تر مثل چکمه و صندل در اولویت بعدی قرار گیرد. وی ادامه داد: فرهنگسازی لازم و آموزش به اتحادیه و اصناف مرتبط با صنعت کفش باید از طریق رسانه‌های جمعی صورت گیرد تا کلیه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کفش با مزایا و چگونگی اجرای طرح شناسه کالا آشنا شوند.


عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان موظفند در فرآیند شناسه کالا حداکثر همکاری را با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام دهند، هشدار داد: باید توجه داشت این کار با دستورات آنی و رویکرد بخشنامه‌ای قابل اجرایی نیست چراکه در حال حاضر نزدیک به ۱۲هزار واحد تولیدی و بیش از ۵۰ هزار واحد توزیع صنعت کفش با طیف متنوع محصولات در کشور در حال فعالیت هستند.


وی با بیان اینکه فروشگاه‌های کفش قاچاق‌فروش در کشورهای آلمان و ترکیه تعطیل می‌شوند، بیان کرد: ما در زمینه مبارزه با قاچاق کم‌کاری کرده‌ایم اما باید پذیرفت که یک‌روزه هم نمی‌توانیم قاچاق را ریشه‌کن کنیم.لشکری با بیان اینکه فروشگاه‌هایی که در برابر شناسه کالا مقاومت می‌کنند باید توسط سازمان امور مالیاتی مورد تنبیه و برخورد قرار بگیرند، افزود: در کنار تنبیه، لازم است واحدهایی که در دوران جنگ اقتصادی در عین قانون‌مداری، با تمام توان خود در خدمت تولید کشور هستند، مورد مشوق‌‎های مالیاتی قرار بگیرند.


عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش با بیان اینکه کفش مانند میلگرد آهن نیست که بتوان به راحتی الزام نصب شناسه کالا بر تمامی محصولات را اجرایی کرد، اظهار کرد: شناسه‎دار شدن صنعت کفش یک فرآیند زمان‌بر و بلندمدت است. از سوی دیگر فعالان این صنعت با مشکلات متعددی در زمینه هزینه‌های تولید، مواد اولیه و نرخ ارز مواجه هستند. بنابراین نباید با تصمیمات غلط مشکلات مضاعفی را به آنان تحمیل کرد.


وی ذهنیت فعالان صنعت کفش درباره مناطق آزاد را محلی برای توزیع کفش‌های قاچاق به سرزمین اصلی دانست و گفت: به اعتقاد بنده، عمده قاچاق کفش به کشور از طریق مناطق آزاد و به روش‌های گوناگون از جمله کالای همراه مسافر و ته‌لنجی صورت می‌گیرد.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال