کاش به جای صادرات مواد خام، کالای تمام شده را صادر می‌کردیم

دکتر علیمردان شیبانی -عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- اعلام کرد: قطعاً ارز آوری کالای تمام شده حاصل از مثلاً صدتن گرانول پلی‌پروپیلن چندین برابر ارزآوری صادرات همین مقدار مواد به صورت خام خواهد بود؛ علاوه بر آن ایجاد اشتغال و ارزش افزوده را در این شرایط نباید فراموش کرد. مسلماً هیچ کس مخالف صادرات صحیح و اصولی کالای تولیدی کشور نیست.

وی که به عنوان نماینده انجمن صنایع نساجی ایران (‌از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان مواد پتروشیمی)، در نشست تخصصی با عنوان «بررسی وضعیت کنونی صنایع پایین دستی و اتخاذ راهبردهای موثر در صنایع ساخت محور» روز دوشنبه چهاردهم بهمن ماه در محل اتاق ایران با حضور بیش از 30 نفر از نمایندگان تشکل‌های گوناگون برگزار شده بود (و متأسفانه انجمن صنایع نساجی ایران دعوت‌نامه شرکت در این جلسه را به موقع دریافت نکرده بود)؛ حضور داشت، افزود: بسیاری از حاضرین در جلسه اعتقاد داشتند که بعضاً مواد پتروشیمی در بازارهای خارج از کشور با قیمتی پایین‌تر از قیمت عرضه آن به صنعتگران داخلی عرضه می‌شود در حالی‌که منطق ایجاب می‌کند مواد اولیه‌ای که ناشی از منابع داخلی و نیروی کار کشور می‌باشد،  نباید با نرخی بالاتر از مواد اولیه صادراتی عرضه گردد.


به‌گفته این صنعتگر نساجی، صادرات مواد اولیه پتروشیمی در صورتی توجیه دارد که تقاضا در بورس برای آن وجود نداشته باشد که در این صورت پس از عرضه یکی دو بار آن در مچینگ، صادرات آن به نفع کشور خواهد بود.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، بیشتر مشکلات عنوان شده در این جلسه را بین همه صنعتگران مشترک دانست و گفت: وقتی مشکلات برای همه از یک نوع باشد، راه‌حل‌ها نیز یکسان خواهند بود.


دکتر شیبانی در مورد گلایه برخی از صنعتگران نسبت به عملکرد سایت بهین‌یاب گفت: بارها به این نکته اشاره کرده‌ام که قانون بد، به مراتب بهتر از بی قانونی است، سایت بهین‌یاب دارای نقاط ضعف فراوانی است اما می‌توان نقایص را برطرف نمود؛ ضمن این‌که متأسفانه بعضاً در این جلسات زمزمه خروج مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا نیز شنیده می‌شد که اکثریت قریب به اتفاق حضار موافق چنین خروجی نیستند.


وی خواستار حضور مستمر، موثر و پر رنگ نمایندگان انجمن صنایع نساجی ایران در چنین جلساتی به خصوص در اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی شد.


دکتر شیبانی خاطر نشان کرد: مهمترین دستاورد این نشست، یکصدایی در لزوم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده روی صادرات مواد خام، تأکید بر صادرات کالای تمام شده به جای خام فروشی و عدم صادرات مواد اولیه با قیمتی پایین‌تر از نرخ عرضه شده در داخل کشور دانست.


وی تصریح کرد: مقرر شد این جلسه با حضور نمایندگان تشکل‌ها، مسئولان ارشد پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی صنایع کشور در آینده‌ای نزدیک برگزار شود و نتیجه آن به‌عنوان یک مصوبه به سازمان‌های ‌ذی‌ربط ابلاغ گردد.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: کمتر از یک ماه و نیم تا پایان سال 1398 بیشتر باقی نمانده و امیدواریم در این برهه حساس، مسئله تأمین مواد اولیه و مشکل تأمین نقدینگی واحدها با همدلی و همراهی دولتمردان و صاحبان صنایع مرتفع گردد و علی‌رغم مشکلات فرا روی واحدهای صنعتی، امسال را با امید به پایان برسانیم و به یاری خداوند، درب کارخانه‌ها در نخستین روزهای سال 1399 با انگیزه ، تلاش و رونق بیشتر و در شرایط بهتر باز شوند.


دکتر شیبانی در پایان، تلاش و بکارگیری درایت و هوشمندی صادقانه اعضای انجمن صنایع نساجی ایران، در حمایت و تقویت هیأت مدیره انجمن را باعث دلگرمی بیشتر و پیگیری لازم جهت حل مشکلات این صنعت کهن دانست.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال