اجازه دهید به تولید ادامه دهیم!

دکتر علیمردان شیبانی- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- اعلام کرد: در جلسه هم‌اندیشی که با حضور معاون محترم وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، مدیران تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی برگزار شد، اغلب تحلیل‌ها و سخنان فعالان بخش‌های مختلف در زمینه مسائل پتروشیمی یکسان بود .

وی که به‌عنوان یکی از نمایندگان صنعت نساجی در این جلسه حضور داشت؛ افزود: در این جلسه اعلام کردم    تا 10 -12 سال پیش، صد درصد نیاز واحدهای نساجی به مواد پلیمری از طریق واردات برطرف می‌شد اما در حال حاضر به همت و تلاش متخصصین ایرانی  و جوانان بی نظیرمان شاهد بر پایی  مجتمع‌های بزرگ  پتروشیمی در کشور هستیم که طبعا  از واردات مواد مذکور بی‌نیاز شده‌ایم. 


این فعال صنعت نساجی، با بیان این مطلب که اگر چه هم اکنون  همه این مواد درداخل کشور تولید میگردد اما  متأسفانه کارخانجات تولیدی در زمینه توزیع و  دریافت مواد اولیه پتروشیمی با مشکلات متعددی مواجه هستند ؛ بسیاری از شرکت‌کنندگان جلسه، ریشه این مشکل را در عملکرد سایت بهین‌یاب می‌دانستند یا مخالف عرضه این مواد در بورس کالا بودند در حالی  که به نظر من ‌ وجود قانون بد به مراتب بهتر از بی‌قانونی است. بهین‌یاب با همه  مشکلات و نقایصی  که دارد طبعا رفع این  موارد چندان مشکل نیست بودنش بمراتب بهتر از نبودنش می باشد .


دکتر شیبانی اذعان داشت: حذف بهین‌یاب هیچ کمکی به حل مشکل تهیه و تامین  مواد اولیه پتروشیمی در واحد های تولیدی  نخواهد کرد؛ همچنین خروج عرضه این محصولات از بورس کالا نیز قطعا  موجب شکل‌گیری شبکه گسترده‌ای از رانت و فساد و رونق  مجدد بازار دلالان و واسطه‌های سودجو خواهد شد.


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: مخالف صادرات محصولات پتروشیمی نیستیم زیرا صادرات  درست  لازمه گردش چرخ‌های اقتصاد کشور است اما  مگر با صادرات  مثلا صد تن  مواد خام پلیمری ، چه میزان ارز به کشور بازخواهد گذشت؟ در حالی‌که اگر همان  صد تن به تولید محصول نهایی در کشور اختصاص پیدا کند، ضمن ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده بیشتر، شاهد بازگشت چندبرابری ارز به کشور خواهیم بود.     


وی خاطرنشان کرد: در جلسه فوق به مسئولان یادآور شدم که کارخانه‌های نساجی به امکانات خاصی برای تهیه مواد اولیه، نیاز ندارند لذا با ارائه مواد اولیه پتروشیمی در موعد مقرر و به میزان کافی  و با نرخ منطقی اجازه دهید به تولید و اشتغال‌زایی ادامه دهیم.


دکتر شیبانی یادآور شد: با توجه به مشکلات مربوط به گردش نقدینگی کارخانجات  جهت تهیه مواد اولیه، زمان‌بر بودن تبدیل آن به محصول نهایی و صنعت محور نبودن سیستم بانکی کشور، پیشنهاد دریافت اعتبار از سوی بورس کالا به متقاضیان مواد اولیه پتروشیمی را البته با شرایط آسان و نه در خواست صدها وثیقه و ضمانتنامه  آن چنانی  مطرح کردم که خوشبختانه مورد توجه آقای مهندس محمدی - مدیرعامل محترم  شرکت ملی صنایع پتروشیمی- قرار گرفت و تمایل خود را جهت بررسی و رفع مشکلات موجود با  برگزاری جلسه اختصاصی با صنعتگران نساجی اعلام  فرموند .

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال