دومین نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی در نمایشگاه بین الملی مشهد

مدیر کل صنعت نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن بازدید ازگشایش دومین نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی در نمایشگاه بین الملی مشهد بخش های مختلف دومین نمایشگاه صنعت نساجی که در آن بیش از 60 شرکت کننده داخلی حضور دارند بیان کرد:  برگزاری نمایشگاه و ارایه آخرین دستاوردهای صنعت نساجی و پوشاک می‌تواند در ارتقای شاخص‌های این صنعت و به هم رسانی عرضه و تقاضا موثر باشد و به توسعه صادرات و حل مشکلات زنجیره تولید کمک کند.

 

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: فعالان صنعت نساجی و پوشاک می‌توانند از فرصت نمایشگاه برای بیان نیازمندی‌ها و مشکلات از ابتدای زنجیره تولید و تامین مواد اولیه تا انتهای این زنجیره بهره گیرند تا برای ارتقای آن گام‌های موثر برداشته شود.

 

وی گفت: صنعت نساجی جزو صنایع پیشرو در نظر گرفته شده و دارای اولویت است و در این راستا با در نظر گرفتن گلوگاه‌های زنجیره تولید، پروژه‌هایی در حوزه صنعت نساجی تعریف شده است.

 

محرابی افزود: در حال حاضر پارچه و به ویژه پارچه چادر مشکی از جمله طرح‌های دارای اولویت در این وزارتخانه است که طرح‌های مرتبط با آنها به دفتر معاونت اول ریاست جمهوری ارایه شده و در صورتی که بانک مرکزی به تامین منابع مالی این طرح‌ها کمک کند، با عملیاتی شدن آنها رشد و توسعه صنعت نساجی که اشتغالزا بوده و ارزآوری بسیار دارد، محقق خواهد شد.

 

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ شیوه نامه واردات پوشاک براساس ثبت برندها ابلاغ شد و کارگروه نظارت بر اجرایی شدن مفاد این شیوه نامه در شهریور ماه همان سال توسط وزیر صنعت وقت ابلاغ شد و از بهمن ماه سال ۹۵ با فعالیت این کارگروه و کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ارگان‌های نظارتی دیگر، ساماندهی برندهای خارجی پوشاک در کشور و قانونمند شدن واردات پوشاک آغاز شد.

 

وی گفت: صدور شناسه کالا در کنار این شیوه نامه برای پنج گروه کالایی در صنعت نساجی و پوشاک تعریف شد تا در کارگروه منسوجات، تمام این کالاها از تولید تا عرضه دارای شناسه‌ شوند و بعد از یک سال کد رهگیری لازم را دریافت کنند که از این طریق تفکیک کالای قاچاق از غیرقاچاق میسر شود.

 

مدیر کل صنعت نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت  افزود: براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قاچاق کالا در کشور، ۸۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: هم اکنون عملیات اجرایی ۱۷۲ طرح تولیدی در صنعت پوشاک کشور به اتمام رسیده که از این تعداد ۵۰ طرح در زمینه پوشاک و ۲۹ طرح در زمینه چرم و کفش است که از سال آینده وارد مرحله تولید می‌شوند و بهره‌برداری از آنها باعث افزایش ۲۰ درصدی تولید پوشاک در کشور می‌شود.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در حاشیه مراسم گشایش این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: در حال حاضر مهمترین برنامه اقتصادی استان، رونق تولید و اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی با هدف توسعه اشتغال است و صنعت نساجی و پوشاک می‌تواند یکی از صنایع موثر در این زمینه باشد.

 

علی رسولیان افزود: اقدامات اولیه برای راه‌اندازی شهرک صنفی پوشاک انجام شده تا بتوان شرایط و امکانات مناسبی برای فعالیت صنعتگران پوشاک و نساجی فراهم کرد و به زودی عملیات اجرایی این شهرک آغاز می‌شود.

 

وی ادامه داد: در صدد هستیم از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال و از محل منابع مالی دستگاه‌های حمایتی، تامین مالی حوزه پوشاک به صورت ویژه انجام گیرد و معین‌های اقتصاد مقاومتی نیز می‌توانند با راه‌اندازی زمینه تولید پوشاک گام‌های بلندی با هزینه کمتر در حوزه روستاها بردارند.

 

دومین نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی در فضای ۹ هزار مترمربع با حضور ۶۰ شرکت کننده در زمینه نساجی، الیاف، نخ رنگ، فرش ماشینی، پوشاک و ماشین‌آلات تا ۱۵ دی ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد دایر است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال