وزیر صنعت اعلام کرد: واگذاری برگزاری مراسم روز ملی صادرات به اتاق بازرگانی

وزیر صنعت با بیان اینکه از امروز، کار برگزاری مراسم روز ملی صادرات را به اتاق بازرگانی ایران واگذار می کنیم، گفت: باید تیراژ تولید را افزایش داد و زیرساختها را احداث نمود.

رضا رحمانی دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸ در مراسم روز ملی صادرات گفت: ایام روز ملی صادرات، دهه آخر ماه صفر بود و برخی درخواست داشتند که این مراسم به بعد از این ماه منتقل شود؛ اما دلیل مهم این بود که شخصا به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بودم که اتاق بازرگانی باید متولی برگزاری روز ملی صادرات شود، همانطور که روز صنعت و معدن نیز از سوی خانه صنعت و معدن برگزار می‌شود؛ پس احساس کردم که سازمان توسعه تجارت ایران این خواسته را نادیده گرفته است، اما امروز هم اگرچه خواسته من به صورت کامل اجرایی نشده، اما به هر حال روز ملی صادرات با همکاری اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 

به گزارش مهر،  وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که بخش خصوصی محور کار باشد و اعتقاد من فراتر از این بوده و معتقدم که یکی از راهکارهای پایان دادن به تحریم، حضور مردم و بخش خصوصی در صحنه است؛ این در حالی است که امروز هم به رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام می‌کنم که از امروز، مراسم روز ملی صادرات را به اتاق بازرگانی ایران تحویل می‌دهیم. ما هم در کنار شما هستیم.

 

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با هم احساس جدایی ندارند؛ این در حالی است که اتاق هم باید در این حوزه فعال باشد و همکاری تنگاتنگی در این راستا داشته باشد. نمونه آن هم ابلاغ دستورالعمل ماینرها است که تا زمانی که نظر اتاق بازرگانی را اخذ نکردیم، دستورالعمل مربوطه را ابلاغ نکردیم.

 

به گفته رحمانی، علیرغم همه مشکلات، در صحنه عمل روزانه ۴۴ قلم کالای منتخب تولیدی مهم کشور را رصد می‌کنیم و فرآیند تولید آن را می‌سنجیم، ضمن اینکه ۱۰۰ قلم کالای مورد نیاز مردم را نیز در بخش بازار رصد کردیم. این ۴۴ قلم در هفت ماه گذشته به غیر از خانواده خودرو(منهای وانت و تراکتور) و آلومنیوم، سایر کالاها روند تولید مثبت همراه با رشد را تجربه کرده اند؛ حتی ۵۰ درصد ظرفیت خالی نیز وجود دارد.

 

وی اظهار داشت: این یک واقعیت است که تولید کشور افزایشی است؛ اما همچنان ظرفیت خالی هم وجود دارد. در این راستا ۲۵ شهریورماه، برنامه عملیاتی رونق تولید در ظرفیت های خالی، به معاون اول رئیس جمهور ارایه شده است و ما اکنون یکی از مشکلات خود را در ظرفیت خالی واحدهای تولیدی می دانیم که باید راه فعال سازی آنها را که عدم دسترسی به منابع مالی است، همواره سازیم.

 

این عضو کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: تیمی متشکل از دانشگاهها، سازمان بورس و بانکها مامور شده اند تا راهکارهای تامین مالی تولید را بسنجند؛ در این میان، تولیدات ایرانی در شرایطی با ظرفیت خالی مواجه است که به عنوان مثال در حوزه کاشی و سرامیک، اگرچه کشوری مثل پاکستان در همسایگی ایران، نیاز سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب مصرف کاشی و سرامیک دارد؛ اما از این رقم، تنها ۲۰ میلیون مترمکعب را تولید می‌کند و مابقی را واردات صورت می‌دهد؛ پس زمینه برای صادرات کاشی و سرامیک ایران فراهم است، در حالیکه ما فقط ۸ میلیون مترمکعب از این محصول را صادر می کنیم.

 

وی افزود: در این میان باید به زنجیره تولید تا مصرف توجه کرد، البته ما این ور میز و آن طرف میز نداریم و باید با هم هم افزایی کنیم.

 

رحمانی با بیان اینکه رشد وزنی صادرات ۱۷ درصد مثبت بوده است، گفت: مبنای محاسبه ارز در گمرکات جابجا شده است، اما من از وضعیت صادرات راضی نیستم. این در حالی است که تا سال ۱۴۰۰ میزان صادرات به کشورهای همسایه باید دو برابر شود؛ یعنی باید به کشورهای همسایه ۲۴ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم. البته ظرفیت اوراسیا را هم نباید فراموش کرد.

 

وزیر صنعت در خصوص قرارداد تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا گفت: میانگین تخفیفی که اتحادیه اوراسیا به ایران برای صادرات کالاها داده، ۵۶ درصد بوده و ما هم میانگین ۳۲ درصد تخفیف گمرکی به این بخش داده‌ایم، این در حالی است که کشوری مثل چین ۲۰۰۰ میلیارد دلار واردات دارد و از کالاهای ایرانی نیز استقبال می کند. از این رقم ۷۰۰ میلیارد دلار کالاهایی است که ایران می تواند به چین صادرات داشته باشد.

 

وی افزود: توسعه صادرات جزو هفت محور اجرایی وزارت صنعت است که ذیل آن ۴ برنامه داریم که یکی از آنها، توسعه تجارت با کشورهای همسایه است.

 

رحمانی گفت: امسال و سال آینده، صادرات پیشران اقتصاد ایران است و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و منجر به رکود شده است. در این میان باید صادرات کالاهای کیفی باید رونق یابد. در غیر این صورت دروازه صادرات بسته خواهد شد.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال