توقف فرایند جلسات دستورالعمل واردات پوشاک

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران: گفت: دستورالعمل ثبت برندهای خارجی و کد شناسه کالا مختل شده است و جلسات آن برگزار نمی‌شود.

سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه برای ساماندهی بازار پوشاک دو دستورالعمل کد شناسایی رهگیری برای کالاها و ثبت نمایندگی برندهای خارجی مطرح شده بود، اظهار داشت: در همین راستا مسوولان نظارتی نیز باید براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات لازم را برای برخورد با فروش پوشاک قاچاق انجام می‌دادند.

 

به گزارش تعادل، وی با اعلام اینکه در سال گذشته اقداماتی در بخش ثبت برندهای خارجی در داخل کشور انجام شد، افزود: این دستورالعمل باعث شد تا هرگونه کالایی که فاقد ثبت برند در بازار ایران باشد، قاچاق شناسایی شده و با مراکز توزیع برخورد صورت گیرد. همین موضوع عاملی شد تا تولیدکننده داخلی در سال گذشته فروش خوبی در بازار داشته و سهم بیشتری از بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: با افزایش چندبرابری قیمت ارز دولت تصمیم بر ممنوعیت واردات یکسری از کالاها گرفت که محصولات پوشاک نیز در این لیست قرار می‌گرفتند، به همین دلیل دستورالعمل ثبت برندهای خارجی مختل شد و جلسات آن برگزار نشد.

 

قدیری با اعلام اینکه برخوردهای صورت‌گرفته در سال گذشته باعث شد تا 100 میلیون دلار از حجم قاچاق پوشاک در کشور کاهش پیدا کند، تصریح کرد: براساس گفته مسوولان 2.6 میلیارد دلار حجم قاچاق در کشور است، همین موضوع نشان می‌دهد با وجود ممنوعیت واردات پوشاک باید فکر اساسی برای کاهش حجم قاچاق پوشاک به کشور صورت گیرد.

 

وی  گفت: امسال بحث قانون حداکثری استفاده از توان تولید داخل مطرح است که همین موضوع محدودیت‌هایی را در واردات کالاهای پوشاک به وجود آورده است علاوه بر این تدوین یک دستورالعمل جدید که ترکیبی از کد شناسایی کالا و ثبت برندهای خارجی است، در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفته است، اما متأسفانه نمی‌دانیم بر اساس کدام استدلال جلسات تدوین این دستورالعمل نیز برگزار نمی‌شود.

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با گلایه از اینکه مسوولان وزارت صنعت می‌گویند تولیدکنندگان در نصب کد شناسایی کالا به‌روی پوشاک همکاری لازم را نمی‌کنند، تصریح کرد: باید از آنها پرسید مگر شما زیرساخت لازم را فراهم کرده‌اید؟ امروز ما خواستار برخورد مستمر با قاچاقچیان و ایجاد بسترسازی برای واردات قانونی کالا به کشور هستیم اگر دولت زیرساخت کد کالا را نیز فراهم کند به‌طور حتم هم تولیدکننده داخلی و هم واردکننده این کد را به‌روی کالاهای خود نصب کرده و فضا برای قاچاقچیان تنگ‌تر خواهد شد، اما مهم اینجاست که این موضوعات فقط در حد حرف است و جلسات نهایی شدن دستورالعمل ساماندهی بازار پوشاک، کیف و کفش به‌صورت نامرتب برگزار شده و اخیراً هم چند ماه است که برگزار نشده است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال