نخستین مسابقه زنده طراحی مد و لباس در اصفهان برگزار می‌شود

حلقه مفقوده «مُد و طراحی» دست‌مایه دانشگاهیان شده تا با برگزاری نمایشگاه و رویدادهای مختلف به تربیت طراحان داخلی پرداخته و رونق را به بازار تولید داخلی بازگردانند.

مدت‌هاست برندپوشی در میان مردم بویژه قشر جوان رونق پیدا کرده و بازار خرید جنس خارجی حسابی رونق دارد گاه تا آنجا که فروشندگان جنس تولید داخل را به نام خارجی بهتر و گران‌تر می‌فروشند. در این میان حلقه مفقوده «مُد و طراحی» دست‌مایه دانشگاهیان شده تا با برگزاری نمایشگاه و رویدادهای مختلف به تربیت طراحان داخلی پرداخته و رونق را به بازار تولید داخلی بازگردانند.

 

این مهم توسط مسئولان مرکز علمی کاربردی فرش سپهر اصفهان کلید خورده است که به تازگی نمایشگاه پوشاک مردانه با تم عاشورایی را برگزار کرد؛ بازخورد موفق آن باعث شد در این راه محکم‌تر قدم برداشته و اکنون به برگزاری نخستین مسابقه زنده مد و طراحی لباس اصفهان کند.

 

سرپرست مرکز علمی کاربردی فرش ایران سپهر در این رابطه اظهار داشت: ارتقای جایگاه طراحان اصفهانی دغدغه فکری ما بود که در حوزه مد و لباس به دنبال مبدأ فکری تازه‌ای باشیم.

 

به گزارش اصفهان امروز، سید آرش امامی ادامه داد: ما در جنگ تمدنی به سر می‌بریم که 20 سال گذشته در منطقه خاورمیانه در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی کشورما را درگیر کرده است و در تمام حوزه‌ها به جز فرهنگ پیروز بوده‌ایم.

 

او افزود: طبق بیانیه گام دوم انقلاب که اشاره به تولید محتوا برای تمدن سازی دارد با استخراج از صنایع فرهنگی و فلسفه قوی ذخایری مانند شعر، معماری و هنر می‌توان به ابداع مد مفهومی رسید که ریشه در فرهنگی غنی ما دارد.

 

امامی تأکید کرد: همان‌طور که توانستیم در شعر و ادب و ساختمان‌سازی و معماری فرهنگمان را نمایان کنیم باید بتوانیم در مد و لباس ملی نیز برند ملی و شهری خود را تولید کنیم؛ بنابراین هدف ما در این اتاق فکر دانشگاه علمی کاربردی با استفاده از تجربه و دانش متخصصان این عرصه با حمایت و پشتیبانی اتحادیه‌های پوشاک و لباس، نساجی و پارچه‌فروشان و انجمن‌های مربوطه است تا موفق به استخراج مد مفهومی اصفهان شویم.

 

او افزود: ما باید به این پرسش پاسخ دهیم که چطور المان‌های شهری و مفهومی تاکنون در لباس‌های ما جای خود را پیدا نکرده‌اند؟ درحالی‌که پتانسیل تولید آن را داریم و می‌توانیم حوزه تمدن پارس یا خاورمیانه بزرگ را ازاین‌جهت تحت نفوذ خود درآوریم. ابزارهایی نیز در این مسیر در اختیار ماست که از جمله آن برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقه‌هایی است که در دستور برنامه ما قرارگرفته‌اند.

 

امامی تصریح کرد: رسیدن به این مهم کار یکی و دو روز نیست؛ شاید بیست سال زمان ببرد تا تولیدات داخلی ما برگرفته از طراحی ملی توسط طراحان داخلی ما باشد اما هرچه باشد نقطه آغاز آن امروز و اینجاست.


در این نشست دبیر نخستین مسابقه زنده طراحی مد و لباس اصفهان اظهار داشت: مشکلات صنایع پوشاک ما بسیار زیاد است و طراحی در زمینه پوشاک در کشور ما از اهمیت فراوانی برخوردار است که اما طرح‌ها، مدها و حتی سایزبندی‌های پوشاک در ایران از سایر کشورها الگوبرداری می‌شود.

 

مهناز نیکبخت افزود: طراحان پوشاک کشور ما از کشورهای دیگر تقلید می‌کنند و همین عامل باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل سایزبندی پوشاک در کشور ما می‌شود. در زمینه برگزاری مسابقه متوجه شدیم طراحی مفهومی به‌خوبی فراگیر نشده است و به همین دلیل تاریخ برگزاری این مسابقه تغییر کرد. تاکنون طراحی‌های لباس تقلیدی بوده است و اگر بتوانیم طراح را به‌گونه‌ای آموزش دهیم تا تنها فکر خود را روی لباس ارائه دهند و از مدل‌های خارجی تقلید نکنند آنگاه این موضوع نتیجه‌بخش است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال