با واردات، صنعت کفش را از پا نیندازیم

عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران، با انتقاد از آزادسازی واردات کفش به مناطق آزاد گفت:‌ نام گذاری سال 98 تحت عنوان رونق تولید نشان از اهمیت تولید داخلی است، هنگامی که یک کشور دچار بحران اقتصادی و یا تحریم می‎شود، باید از سربازان اقتصادی حمایت کنند؛ این در حالی است که دولت با آزادسازی واردات، شرایط را برای سربازان اقتصادی سخت‌تر می‌کنند.

علی لشگری ، با بیان اینکه واردات، ضربه‌ای سنگین به بازار تولید داخل وارد خواهد کرد، افزود: واردات در شرایط مثبت خواهد بود که کشور توان تولید نداشته و یا میزان تولید آن جوابگوی نیاز داخل نیست. این در حالی است که جدیدترین تکنولوژی و ماشین‌آلات در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما تنها 20 درصد به کشور خارج وابسته هستیم. این در حالی است که وابستگی کشوری مانند ایتالیا برای تامین مواد اولیه 60 درصد است.


به گزارش ایلنا، وی با اشاره به آزاد شدن واردات کفش‌های تخت بیرونی از جنس چرم، کفش دو میدانی و ... گفت: در سال رونق تولید با توجه تحریم‌ها دولت باید دانش تولید برخی از محصولات که توان تولید آنها در کشور وجود ندارد را بومی کند و این امر تنها با حمایت از تولیدکنندگان صورت خواهد گرفت نه با واردات!


وی بیان کرد: دولت بهتر است به جای بازارسازی برای برندها خارجی، از تولیدکننده داخلی حمایت کند تا علاوه بر اشباع بازار داخل، بازار صادراتی رونق بگیرد . بنابراین می‌توان برنامه‌ریزی کرد که به جای واردات برای مناطق آزاد، تولید را چنان سهل و آسان کنند تا محصولات وارداتی با انعقاد قرارداد، در داخل کشور تولید شوند.


عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران، با بیان اینکه باید طرز فکر خود را نسبت به واردات عوض کنیم، اظهار کرد: انواع کفش‌ها جهت حفاری، ایمنی، آتش نشانی، پوتین‌های نظامی زیره لاستیک، در کشور تولید و به آلمان صادر می‌شود. به عنوان مثال با برنامه‌ریزی درست می‌توان کفش استوک دار زیر پیچ داررا به تولید کنندگان داخلی سفارش و آنگاه آن را صادر کرد. زیرا ما تمام تکنولوژی را در اختیار داریم، اما تقاضا برای آن وجود ندارد.


لشگری با بیان اینکه برخی از برندهای وارداتی تقلبی هستند، افزود: در شرایط تحریم، نباید درهای کشور را روی برندهای خارجی باز کرد؛ این امر ورشکستی تولیدکنندگان داخلی را در پی خواهد داشت.


عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران با بیان اینکه در شرایط تحریم تولیدکنندگان داخلی با سختی رو پای خود ایستاده‌اند، افزود: چنین تصمیماتی تولیدکنندگان را از پای در خواهد آورد که حاصل آن افزایش بیکاری چندین هزار نفره صنعت کفش خواهد بود و این امر در شرایط بحران اقتصادی به نفع کشور نیست.


وی افزود: طی دو سال گذشته با افزایش نرخ ارز دیگر قاچاق کفش مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل کشش بازار به سمت مصرف کفش‌های ایرانی رفته است، اما با این تصمیم دولت، کفش‌های ایرانی از رونق خواهند افتاد.


لشگری معتقد است: در صورت عدم حمایت دولت و افزایش واردات کفش، ممکن است برخی از تولیدکنندگان در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال