امضای تفاهمنامه همکاری بین انجمن صنایع نساجی ایران و انجمن مهندسین نساجی چین در حاشیه ویژه برنامه های هفته نساجی چین

با توجه به برنامه ریزی دولت چین جهت ارتقای صنعت نساجی این کشور و حمایت از برقراری ارتباطات جهانی در این حوزه، همزمان با برگزاری جشن های 70 سالگی انقلاب کمونیستی چین، در طی مدت 4 روز از 3 الی 7 مهر ماه سال جاری برنامه های مختلفی در حوزه صنعت نساجی بطور همزمان در شهر کچیائو (Keqiao) که به شهر نساجی چین مشهور است اجرا گردید.

در حاشیه این ویژه برنامه ها، تفاهم نامه همکاری بین انجمن صنایع نساجی ایران به نمایندگی آقای دکتر شاهین کاظمی و آقای آلبرت فو (Albert Fu) رئیس انجمن مهندسین نساجی چین منعقد گردید. با تبادل این تفاهمنامه انجمن صنایع نساجی ایران به صورت رسمی به اتحادیه همکاری های جاده ابریشم جدید در حوزه علوم و فنآوری صنایع نساجی (AITST) پیوست.

 

در طی این مدت ویژه برنامه های هفته نساجی چین در ناحیه کچیائو (Keqiao) از نواحی حومه شهر شائوشینگ (Shaoxing) چین واقع در ایالت ژجیانگ (Zhejiang) برگزار گردید. این شهر درحدود 8 میلیون نفر جمعیت دارد که نزدیک به 1.2 میلیون نفر آن در ناحیه کچیائو ساکن هستند.

 

از آنجا که بیش از 10 هزار کارخانه نساجی در این منطقه وجود دارد، این منطقه به نام شهر نساجی چین (China Textile City) شناخته می شود. در بازار منسوجات این منطقه که هم اکنون بزرگترین بازار منسوجات جهان می باشد بیش از 30 هزار غرفه عرضه انواع مختلف منسوجات فعالیت می کند که گردش مالی آن در سال گذشته 181 میلیارد یوآن (تقریباً 26 میلیارد دلار) بوده است. 

 

تعدادی از برنامه هایی که در مدت 4 روز در این شهر برگزار گردیدند به شرح ذیل بودند:

 

*دومین کنفرانس جهانی بازارپردازی منسوجات (The 2nd World Textile Merchandising Conference)

 

در این کنفرانس که با حضور بیش از 100 مهمان خارجی و متجاوز از 1000 شرکت کننده چینی برگزار گردید، افراد بسیار شاخصی از قبیل آقای سان رویژه (Sun Ruizhe) رئیس انجمن ملی صنایع نساجی و پوشاک چین (CNTAC)، آقای کریستین شیندلر (Christian Schindler) مدیرعامل فدراسیون جهانی تولیدکنندگان منسوجات از سوئیس (ITMF)، آقای ماتیس کریتی (Matthijs Crietee)  دبیرکل فدراسیون جهانی پوشاک از هلند (IAF)، خانم لین کوهن-سولال (Lyne Cohen-Solal) مشاور صنعت مد وزارت فرهنگ فرانسه و ... به ایراد سخنرانی در حوزه های مختلف صنعت نساجی، پوشاک و مد پرداختند.

 

- پانزدهمین کنفرانس آسیایی نساجی (The 15th Asian Textile Conference) و نهمین کنفرانس علمی نساجی چین (The 9th China Textile Academic Conference)

این کنفرانس به صورت دوسالانه به میزبانی یکی از 8 کشور عضو فدراسیون مراکز آموزش تخصصی نساجی برگزار می شود که در سال جاری این میزبانی به عهده چین بود و دوره آتی آن نیز به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد. در این کنفرانس که با حضور بسیاری از اساتید رشته مهندسی نساجی در دانشگاههای چین و همچنین دو نفر از اساتید دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گردید، چهره های شناخته شده جهانی در حوزه علوم و فنآوری نساجی از قبیل پروفسور تاکشی کیکوتانی (Takeshi Kikutani) از انیستیتو تکنولوژی توکیو ژاپن، پروفسور سیرام راماکریشنا (Seeram Ramakrishna) از دانشگاه ملی سنگاپور، پروفسور گاجانان بات (Gajanan Bhat) از دانشگاه جورجیا آمریکا، پروفسور کریس کار (Chris Carr) از دانشگاه لیدز انگلستان، پروفسور جان ژین (John H. Xin) از پلی تکنیک هنگ کنگ، پروفسور کونیو کیمورا (Kunio Kimura) رئیس انجمن علوم و فنآوری الیاف ژاپن و ... نیز سخنرانی داشتند.

 

- اجلاس جهانی همکاری های راه و کمربند صنعت نساجی (راه ابریشم جدید زمینی و دریایی) (Belt & Road Forum for Textile Cooperation)

طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده‌است. پشتوانه این طرح قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه‌گذاری آن است. این طرح شامل دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است. «کمربند اقتصادی راه ابریشم» در مسیر باستانی راه ابریشم چین را از طریق آسیای مرکزی، ایران و خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند و «راه ابریشم دریایی»، چین را از طریق دریا به جنوب شرق آسیا و آفریقا و حوزه خلیج فارس مرتبط می‌کند. این طرح توسط، شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین، در سال ۲۰۱۳ ارائه شد.

 

در این اجلاس نمایندگان انجمن های نساجی از کشورهای ایران، هندوستان، پاکستان، سری لانکا، لهستان، اوکراین، روسیه، برزیل، مکزیک، گواتمالا، پرو، نیجریه، اتیوپی و ... حضور داشتند و در خصوص موضوعات مختلفی از قبیل جهانی سازی نساجی، پتانسیل کشورهای مختلف در صنعت نساجی و .... به سخنرانی و ایراد نقطه نظرات خود پرداختند.

 

- گردهمایی اتحادیه های جهانی، انجمن ها و سازمانهای مرتبط با علوم و فنآوری نساجی (Alliance of International Textile Science & Technology)

در این گردهمایی نمایندگانی از سازمانها، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی فعال در حوزه علوم و فنآوری نساجی از کشورهای چین، ایران، نیوزلند، هنگ کنگ، مجارستان، هندوستان، اتیوپی، پرو، مکزیک و ... درخصوص مسائل مختلف در حیطه علوم و فنون صنعت نساجی و همچنین مد سخنرانی داشتند.

در طی این رخدادها آقای دکتر شاهین کاظمی به عنوان رئیس کمیته روابط بین الملل و همچنین رئیس کمیته آموزش و تحقیقات انجمن صنایع نساجی ایران به ترتیب 3 سخنرانی با موضوعات ذیل ارائه نمودند که مورد استقبال حاضرین در این رخدادها قرار گرفت و درتعدادی از میزگردهای تخصصی برگزار شده در حوزه نساجی نیز به نمایندگی از انجمن صنایع نساجی ایران شرکت داشتند:

 

* زنجیره ارزش صنعت نساجی در ایران

* راهکارهای ایجاد توسعه پایدار در صنعت نساجی

* جایگاه آموزش، تحقیقات و موسسات آموزش عالی در توسعه نساجی در ایران

 

از سایر رخدادهایی که به صورت همزمان در این منطقه برگزار گردید نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

* نمایشگاه بین المللی منسوجات 

*مسابقات بین المللی طراحی بافت پارچه، طراحی چاپ پارچه، طراحی مد و لباس و ... 

* کنفرانس بین المللی چاپ دیجیتال در نساجی

* کنفرانس خلاقیت مدیریت در حوزه صنایع نساجی و پوشاک

* کنفرانس جهانی حق ثبت انحصاری (Copy Right) در طراحی منسوجات چینی

* اهدای جوایز بسیار زیادی در حوزه های مرتبط با صنعت نساجی به دانشجویان، صنعتگران، محققان و ...

 

همچنین در طی این همایش ها از طرح دولت محلی با همکاری انجمن ملی صنایع نساجی و پوشاک چین جهت ایجاد بزرگترین خوشه نساجی جهان در این منطقه نیز رونمایی شد.

 

شایان ذکر است که برای اجرای همایش ها و کنفرانس های مذکور بودجه ای در حد 1 میلیون دلار توسط دولت چین اختصاص یافته بود که منجر به برگزاری بسیار باشکوه این حجم عظیم از برنامه ها با مهمانانی از بیش از 30 کشور دنیا گردید.

 

 

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال