دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرد: ساماندهی عرضه مواد اولیه نساجی در قالب یک شبکه منسجم

مهندس حسن نیلفروش‌زاده -دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- از ضرورت ساماندهی بازار تأمین مواد اولیه نساجی به‌عنوان یک گام مهم و اثرگذار برای واحدهای نساجی کشور یاد کرد.

مهندس حسن نیلفروش زاده -دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران- از ضرورت ساماندهی بازار تأمین مواد اولیه نساجی به‌عنوان یک گام مهم و اثرگذار برای واحدهای نساجی کشور یاد کرد.

وی در مورد راه اندازی «شبکه اطلاع رسانی قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های عضو انجمن صنایع نساجی ایران» توضیح داد: سال گذشته به دلیل بی‌نظمی‌های فراوان در زمینه قیمت‌گذاری مواد اولیه نساجی و سبقت بی‌رویه بعضی از تولیدکنندگان در زمینه اعلام قیمت محصولات تولیدی خود، بازار نساجی دچار اختلال و آشفتگی جدی شد به همین دلیل انجمن صنایع نساجی ایران برای ایجاد فضایی آرام و متعادل در بازار و احیای اعتماد شاخه‌های مختلف نساجی، تصمیم گرفت اخبار و اطلاعات مستند را به اطلاع مصرف‌کنندگان برساند و قرار است هر دو هفته یکبار میانگین نرخ واقعی محصولات کارخانه‌های نساجی از قبیل چیپس، الیاف، نخ و ... ( بدون ذکر نام و به طور کلی) اعلام شود.

مهندس نیلفروش‌زاده، تصریح کرد: بیش از 80 درصد واحدهای معتبر و مطرح نساجی کشور، عضو انجمن نساجی ایران هستند بنابراین دایره شمول جهت قیمتگذاری محصولات بسیار گسترده است و کمتر تولیدکننده‌ای می‌تواند از ارائه مواد اولیه بدون توجه به فهرست قیمت مصوب انجمن صنایع نساجی ایران خودداری نماید. 

به‌گفته وی، اعتقاد راسخ انجمن بر کنترل و محدودیت واردات در راستای حمایت از تمام تولیدکنندگان نساجی کشور است و زمانی‌که توانمندی نیروی انسانی و دانش فنی تولید مواد اولیه در کشور وجود دارد، واردات محصولات مشابه فاقد توجیه منطقی است.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران در پاسخ به این نکته که برخی صنعتگران معتقدند در حال حاضر می‌توانند مواد اولیه نساجی به خصوص نخ را از هند یا چین با قیمت ارزان‌تر از تولید داخل تهیه کنند، گفت: ممکن است در مقطع خاصی، کالای مشابه خارجی، پنج درصد ارزانتر از تولید داخلی باشد، یکی از دلایل مهم این اختلاف مسائل گمرکی است به‌عبارت بهتر در گمرکات کشور، نرخ برابری ریالی برمبنای دلار 4200 تومان محاسبه می‌شود در حالی‌که نرخ تولید ما 12 هزار تومان میباشد و به این ترتیب تعرفه گمرکی، خاصیت خود را از دست داده است.

وی ابراز داشت: امروز یک کارخانه، بر مبنای دلار آزاد اداره می‌شود، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده هم بر این اساس صورت می‌گیرد؛ در حالیکه واردات همان کالا در گمرک طبق دلار 4200 تومانی محاسبه می‌شود، لذا قیمت کالای وارداتی،به همین دلیل به کمتر از یکسوم کالای داخلی کاهش پیدا میکند قطعاً چنین تفاوت‌هایی باید از بین بروند.

مهندس نیلفروش‌زاده با این موضوع که تولیدکنندگان پوشاک از کیفیت، تنوع طرح و امکان تولید در تیراژ پایین تولیدکنندگان داخلی گلایه‌مند هستند و به همین دلیل به واردات روی می‌آورند، مخالفت کرد و گفت: پیش از راه‌اندازی این شبکه، بی‌نظمی‌های بسیاری در قیمت‌گذاری وجود داشت و به مرور زمان و با تثبیت نسبی نرخ دلار، انبار کارخانه ها (به خصوص تولیدکنندگان نخ) مملو از محصولات باکیفیت به فروش نرفته شد زیرا به دلیل واردات بی‌رویه، تعداد مشتریان به شدت کاهش پیدا کرد، در حالیکه هیچ مشکلی از نظر شیوه تولید، تنوع، کیفیت و طراحی ندارند و به خوبی قادر به رقابت با مشابه وارداتی هستند. 

به گفته وی، شبکه اطلاع رسانی قیمت محصولات تولیدی شرکت‌های عضو انجمن صنایع نساجی ایران علی‌رغم تمام مشکلات و موانع، ماندگار خواهد ماند مشروط به رفع مسائل گمرکی. تولیدکنندگان پوشاک هم از نظر تهیه و تأمین مواد اولیه باکیفیت داخلی آسوده خاطر باشند البته برخی تولیدکنندگان خواستار پارچه‌های بسیار خاص یا فانتزی هستند که واردات آن اجتنابناپذیر است اما در مورد تولید پارچه‌های متداول بازار، هیچ کمبود یا نقصی وجود ندارد.

 

طرح پایش واحدهای نساجی در آستانه اتمام

 

وی در بخش دیگر این گفت وگو اذعان داشت: ظرفیت تولید بخش ریسندگی سیستم پنبه‌ای حدود 465-470 هزار تن و میزان مصرف حدود 10 درصد کمتر از این رقم است. منتها به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، شرکت‌ها نمی‌توانند با تمام ظرفیت کار کنند. در بخش پلی‌استر  (کتان تایپ) ظرفیت تولید  حدود 280 هزار تن است و به نظر می‌رسد با ظرفیت مازاد در این بخش روبرو هستیم و نیازی به واردات وجود ندارد، در بخش الیاف بلند هم میزان تولید داخلی در حدود 170 هزار تن است که نیاز کشور به این الیاف 150 هزار تن می‌باشد و مازاد باید صادر شوند.

دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران با یادآوری این مطلب که اجرای طرح پایش صنایع نساجی از یکسال پیش آغاز شده، گفت: فاز اول طرح یعنی برآورد مصرف طبق استانداردهای جهانی و آمارهای بانک مرکزی و سرانه جمعیت انجام شده است، در فاز دوم که وضعیت موجود کارخانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اطلاعات بخش تولید الیاف، فیلامنتی، پلی‌استر، سیستمهای پنبه‌ای، ریسندگی سیستم پنبه‌ای، اکرلیک، پتو، کفپوش‌ها، فرش ماشینی(حدود 80درصد) استخراج و جمع‌آوری شده و فقط در بخش بافت به دلیل گستره بالا و پراکندگی آن در سراسر کشور، بررسی‌ها ادامه دارد.

به‌گفته این صنعتگر، کسب اطلاعات از استان‌های نساجی‌خیز مانند اصفهان حدود 85 درصد به اتمام رسیده و آمار شهرک‌های صنعتی باقی مانده است، متأسفانه در استان یزد، با مقاومت‌های بسیار جدی واحدهای تولیدی به خصوص کارگاه‌های کوچک مواجهیم.

وی ضمن انتقاد از عدم همکاری شرکت‌های مطرح و شاخص صنایع نساجی کشور در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به نوع و میزان تولید، افزود: برخی به اشتباه تصور می‌کنند این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده میشود! در حالیکه هدف انجمن صنایع نساجی ایران در اجرای این پروژه، ظرفیت‌سنجی شاخه‌های مختلف نساجی است و در پرسشنامه‌های انجمن صنایع نساجی مواردی مانند سال ساخت و مشخصات فیزیکی ماشین‌آلات، تعداد پرسنل شاغل و ... مدنظر قرار دارد و در گزارش نهایی، هیچ اشاره‌ای به نام و عناوین شرکت‌ها نمی‌شود و طبق طراحی محاسباتی انجمن، تجمیع آمار و اطلاعات گزارش خواهد شد. تولیدکنندگان می‌دانند آمار،  ضرورت برنامه‌ریزی صحیح و دقیق محسوب میشود و شایسته نیست با توسل به سیستم‌های پلیسی و قضایی، دنبال کسب آمار واحدهای نساجی باشیم!

به گفته مهندس نیلفروش‌زاده، با دسترسی به چنین آمار و اطلاعاتی، مسئولان و متولیان امر در جریان کمبود یا خودکفایی محصولات مختلف نساجی قرار خواهند گرفت و می‌توانند به برنامه‌ریزی و ایجاد بسترهای مناسب برای صادرات ظرفیت مازاد (مانند بخش الیاف، فرش ماشینی و کفپوش‌ها) و همچنین اعطای تسهیلات لازم به تولیدکنندگان جهت واردات (به خصوص در بخش بافت) مورد نیاز بپردازند.

وی از اتمام اجرای طرح پایش و تکمیل آمار و اطلاعات واحدهای فعال نساجی ایران تا اواخر آبان خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا اندیشه‌ها و تفکرات مردم، بلندمدت‌تر و در راستای تقدم منافع عمومی بر منفعت شخصی قرار گیرد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال