تعداد مجوزهای تاسیس واحدهای صنعتی رشد ولی میزان سرمایه گذاری کاهش یافته است تمایل به راه اندازی واحدهای تولید جدید، چقدر است؟

طی ۴ ماهه اول امسال ۱۹۱۰ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که آن هم نسبت به ۴ ماه ابتدای سال گذشته از نظر تعداد، رشد ۱.۶۵ درصدی و از نظر سرمایه‌ کاهش ۵۴.۵ درصدی را تجربه کرده است.

حال روز صنعت و واحدهای تولیدی چگونه است؟ آیا تاکید دولت و مسئولان دولتی بر پایان یافتن رکود در فعالیت های واحدهای تولیدی درست است؟ چقدر سرمایه گذاران جدید به حوزه تولید و تاسیس واحدهای تولیدی ورود پیدا کرده اند؟ گزارش چهارماهه اول سال ۱۳۹۸ وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره‌ی تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی صادر شده نشان می دهد در این مدت  ۸۳۵۵ فقره جواز تأسیس واحدهای جدید صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۴ درصد رشد داشته است. تعداد مجوزهای صادر شده در سال قبل ۶۷۳۱ مورد بوده است. همچنین در این گزارش نوشته شده طی ۴ ماهه اول امسال ۱۹۱۰ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که آن هم نسبت به ۴ ماه ابتدای سال گذشته از نظر تعداد، رشد ۱.۶۵ درصدی و از نظر سرمایه‌ کاهش ۵۴.۵ درصدی را تجربه کرده است.

تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادر شده طی این مدت از نظر میزان اشتغال نیز رشد ۳.۳ درصدی را داشته است، به طوری که برای ۳۱ هزار ‌و ۲۹ نفر ‌فرصت اشتغال‌ به وجود آمده است.‌ همچنین آمارهای مربوط به پروانه بهره‌برداری صنعتی صادرشده در ۴ ماهه ابتدایی امسال نشان می دهد از تعداد کل ۱۰۲۹ فقره ایجادی و ۸۸۱ فقره مجوز توسعه‌ای بوده است.

علاوه براین ها آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که در سال های گذشته واحدهای صنعتی افت و خیز بسیاری را تجربه کرده اند. در سال ۱۳۹۵ از مجموع ۱۶۹۸۸ مورد جواز تأسیس ۵۶۴۹ مورد، معادل ۳۲.۲۵ درصد پروانه بهره برداری گرفته‌اند. در سال ۱۳۹۶ در مقابل ۲۰۷۶۷ جواز تأسیس ۵۸۳۵ مورد، معادل ۲۸ درصد پروانه بهره برداری صادر شده است. همچنین در سال ۱۳۹۷ نیز تعداد جوازهای تأسیس و پروانه بهره برداری افزایش داشت است اما درصد تحقق آن، یعنی درصد جواز های تأسیس که به مرحله صدور پروانه بهره برداری رسیده با کاهش روبه رو شده است. در سال ۱۳۹۷تعداد ۲۴۴۱۴ مورد جواز تأسیس و ۶۱۷۸ پروانه بهره برداری صادر شده است. بدین ترتیب ۲۵.۳ درصد از جوازهای تأسیس به مرحله صدور پروانه بهره برداری رسیده که حدود ۳ درصد کمتر از سال قبل است

اما در این بین نکته مهم دیگری هم وجود دارد و آن میزان اشتغال زایی این واحدهای تولیدی است. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد در واقع درصد تحقق اشتغال، از درصد تحقق پروانه های بهره برداری پایین تر است یعنی بنگاه هایی با درصد اشتغال پایین به مرحله بهره برداری رسیده اند. معمولا وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از صدور پروانه نسبت به نوع واحد پیش بینی هایی را از میزان اشتغال آن ارائه می دهد. برای مثال درسال ۱۳۹۶ اشتغال جواز تأسیس ۵۵۳۴۴۵ و اشتغال بهره برداری ۱۰۶۲۰۳ و درصد تحقق۱۹.۱۸  بوده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال