به زودی اجرایی خواهد شد ؛ پروژه رونق تولید در صنایع نساجی و پوشاک

به زودی اجرایی خواهد شد ؛ پروژه رونق تولید در صنایع نساجی و پوشاک

وی  در گفت‌وگو با برنامه رادیویی نود و هشتی‌ها (کاری از رادیو اقتصاد) گفت: طبق برآورد صورت گرفته، سالیانه بین ۶۸ تا ۹۱ میلیون متر پارچه چادر مشکی مورد نیاز است که در حال حاضر کارخانه نساجی حجاب شهر‌کرد به عنوان تنها تولید‌کننده داخلی قادر به تولید ۱۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی است.در سال‌های گذشته چهار واحد تولیدی مانند کرپ‌ ناز، یزد‌باف، چادر بافت آذربایجان‌شرقی و نای زرین خوانسار به دلایل مختلف مانند عدم بهره‌مندی از دانش فنی‌، واردات ماشین‌آلات دست دوم و کمبود مواد اولیه متوقف شدند.


مهندس محرابی ابراز امیدواری نمود که با نوسازی و بازسازی کارخانه کرپ ‌ناز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی، این مجموعه بتواند 10 میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید و روانه بازار مصرف نماید.


مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت ادامه داد: در زمینه تولید پارچه چادر مشکی دو بحث بسیار مهم یعنی «دسترسی به مواد اولیه مناسب» و «بهره‌مندی از دانش فنی به روز» وجود دارد. 


این مقام مسئول ، نبود مزیت رقابت داخلی نسبت به محصولات وارداتی را از عوامل رکود بازار داخلی برشمرد و معتقد بود: تولیدکنندگان داخلی به تکنولوژی محصولات وارداتی دست پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل از نظر کیفی قادر به رقابت با چادر مشکی‌های تولید ژاپن، چین، کره و تایلند نیستند. 


مهندس محرابی تصریح کرد: در حال حاضر پارچه چادر مشکی تولید داخل ارزان‌تر اما میزان عرضه آن به مراتب کمتر از مشابه خارجی است و تنها یک درصد از نیاز مصرف‌کنندگان به چادرمشکی را برطرف می‌کند.


به‌گفته وی، تنگاتنگ بودن فضای رقابتی و بالا بودن حاشیه سود پارچه‌های وارداتی در بازار، ریسک سرمایه‌گذاری را کم کرده و باعث شده این مسأله در مورد پارچه چادر مشکی بسیار محرزتر شود اما مشکل مذکور برای تمام پارچه‌های کشور وجود دارد؛ برای مثال طبق آمار سال گذشته 22 هزار تن پارچه به صورت رسمی وارد کشور شد در حالی‌که طبق آمار جهانی یونیدو حدود ۲۷۰ هزار تن پارچه وارد شده است! این ارقام به خوبی بیانگر واردات غیر رسمی پارچه است.


مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت اظهار داشت: حجم بالای واردات غیر رسمی پارچه چادر مشکی و وابستگی بسیار به واردات مواد اولیه و دانش فنی، ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت را کاهش داده؛ همچنین عدم امکان رقابت قیمتی با محصولات وارداتی که هیچ‌گونه حقوق و عوارض گمرکی نمی‌پردازند، به مشکل تولید پارچه چادر مشکی در کشور دامن می‌زند. 


مهندس محرابی به اجرای «پروژه رونق تولید» در صنایع نساجی به‌عنوان یکی از صنایع اولویت‌دار در وزارت صنعت اشاره کرد که در این پروژه بسته‌های حمایتی از تولیدکنندگان مانند معافیت از مالیات، معافیت‌های بیمه‌ای، معافیت از سود بالای بانکی، تسهیلات تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات و ... مدنظر قرار خواهد گرفت.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال