حباب مواد اولیه؛ بزرگ تر از سکه و طلا و ارز

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: در گذشته می گفتند حباب قیمت در سکه و طلا و ارز وجود دارد ولی امروز حباب بزرگ تری در مواد اولیه و ماشین آلات و قطعات ایجاد شده است.

مجید نامی عدم حمایت از تولیدی را معضل اقتصادی دانست که سال ها گریبانگیر بخش خصوصی بوده است و گفت: بیشترین حمایت تولیدی از خصولتی ها و بخش های دولتی بوده که دارای رانت هستند.


به گزارش فصل تجارت، وی با بیان اینکه صنعت نساجی و پوشاک کشور تا 100درصد خصوصی است ولی هیچگاه حمایت نشده است، ادامه داد: برای حمایت از تولید نیازمند برنامه ریزی، کار دقیق و پشتکار هستیم ولی با فقدان این مهم در کشور رو به رو می باشیم.


نامی قیمت تمام شده، هزینه های سربار، بیمه و مالیات را از مشکلات همیشگی حوزه تولید در بخش خصوصی دانست و افزود: در یک دوره کمبود ارز و افزایش نرخ آن مزید بر علت شد تا تولید بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد.


عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: برای حمایت از تولید نیازمند یکسری ابزار اولیه هستیم که یکی ماشین آلات، دوم مواد اولیه و دیگر نقدینگی است؛ در سایر کشورها در حوزه تامین نقدینگی علاوه بر اینکه نرخ پول و تسهیلات را دست پایین در نظر می گیرند، نقدینگی را نیز در اختیار شرکت ها قرار می دهند ولی متاسفانه در کشور بانک ها بنگاه داری کرده و به تولید بها نمی دهند.


نامی افزود: با 28 درصد بهره بانکی هیچ صنعتی قادر به سودآوری نیست در حالیکه قیمت تمام شده کشورهای همسایه بسیار پایین تر است.


وی با بیان اینکه بازار تشنه کالای ایرانی است، گفت: از سال گذشته واردات پوشاک به کشور ممنوع شد ولی همچنان نمی توان این بازار را پوشش داد که یکی ناظر بر نقدینگی است.


نامی یادآور شد: در گذشته می گفتند حباب قیمت در سکه و طلا و ارز وجود دارد ولی امروز حباب بزرگ تری در مواد اولیه و ماشین آلات و قطعات ایجاد شده است.


وی ادامه داد: پیشتر 60 هزار تن نخ وارد کشور می شد؛ در سال 97 این میزان به نصف کاهش یافت؛ در حالیکه با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک باید نیاز بیشتری به مواد اولیه را پوشش دهیم.


نامی گفت: این روند منجر می شود جو روانی بازار تخریب شده که به دلالی منتج می شود و برای عده ای نیز ایجاد رانت کرده است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال