صادرات بیش از یک میلیارد دلاری محصولات نساجی در سال97

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال 312 هزار تن انواع محصولات حوزه صنایع نساجی و پوشاک به ارزش یک میلیارد و 93 میلیون دلار از کشور صادر شد که در مقایسه با سال پیش از آن از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب 6 درصد و 26 درصد رشد داشت.

افسانه محرابی افزود: از بین مجموعه های مختلف صنایع نساجی بیشترین حجم صادرات پارسال مربوط به انواع «کفپوش» به ارزش 417 میلیون دلار و به وزن 80 هزار تن بوده است.


به گفته این مقام مسئول، پارسال همچنین 397 هزار تن کالاهای نساجی و پوشاک به ارزش یک میلیارد و 120 میلیون دلار وارد کشور شد.


وی ادامه داد: این میزان واردات در مقایسه با سال 96، از نظر ارزشی 32 درصد کاهش و از نظر وزنی 35 درصد افت داشته است.


به گزارش ایران اکونومیست، محرابی یادآور شد: بیشترین میزان واردات مربوط به انواع الیاف به ارزش 541 میلیون دلار و به وزن 223 هزار تن به ثبت رسید.

 

* تولید کم کاغذ در کشور

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت  اظهار داشت: مقدار تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور قابل توجه نیست که دلیل اصلی این موضوع وجود دستگاه های متعدد در سیاستگذاری آن است.


وی گفت: بهبود تولید در این زمینه نیازمند همکاری سایر بخش های دولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت جهاد کشاوزی در تسهیل واردات چوب و توسعه زراعت درختان سریع الرشد و نیز همکاری مجلس شورای اسلامی است.


محرابی ادامه داد: اکنون بیش از 100 واحد تولیدی در کشور در زمینه تولید انواع کاغذ و مقوا مجوز فعالیت صنعتی دارند.

 

وی افزود: پارسال 153 هزار تن کاغذ تیشو ( محصولاتی مانند دستمال کاغذی) در کشور تولید شد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، نزدیک به 10 هزار تن آن نیز صادر شد.


مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت  اضافه کرد: همچنین سال گذشته 725 هزار تن کاغذهای بسته بندی (لاینر و فلوتینگ) در کشور تولید شد که علاوه بر تامین نیاز داخل، نزدیک به 180 هزار تن آن صادر شد.


وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت با همکاری وزارت ارشاد در تلاش است تا با اجرای اقداماتی از افزایش قیمت کاغذ و در نتیجه کتاب جلوگیری کند؛ در این زمینه مسئولیت تنظیم و کنترل قیمت کاغذ با کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای کاغذهای چاپ و تحریر حوزه صنعتی است.


 برخی فعالان حوزه نساجی و پوشاک ایران هشدار می دهند چنانچه مشکل تامین مواد اولیه و نقدینگی مورد نیاز صنعت نساجی و پوشاک حل نشود، ظرفیت های پیش بینی شده تحقق نمی یابد و این امر پیامد رونق واردات و قاچاق را به همراه خواهد داشت.


صنعت نساجی و پوشاک سالیانه نیازمند معادل دومیلیارد و 500 میلیون دلار مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات است که با احتساب مواد اولیه ای که در داخل تامین می شود، این نیاز به حدود چهار میلیارد دلار می رسد.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال