بهترین راهکار، همزمانی و تجمیع نمایشگاه های فرش ماشینی و دستبافت است.

رییس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران گفت: از همکاران محترم فرش ماشینی درخواست میکنیم به منظور حفظ منافع جمعی و توسعه ظرفیت‌های صادراتی، تا تعیین تکلیف و تجمیع نمایشگاه‌های فرش ماشینی و دستبافت، از ثبت‌نام در نمایشگاه فرش ماشینی تهران خودداری کنند.

 مهندس فرهی در حاشیه نمایشگاه دوموتکس ترکیه عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که اتحاد بین همکاران بسیار کم است. تمام ضربه هایی که میخوریم بدلیل ضعف در انجام کارهای تیمی است در حالی‌که در کارهای انفرادی بسیار موفق هستیم و این سبب می‌شود که سیاست‌گذاری‌ها که لازمه‌ی آن همکاری تیمی می‌باشد به خوبی انجام نگیرد. گاها لازم است از منافع فردی بگذریم تا منافع جمع حفظ شود و این موضوع نیازمند عمل گرایی است.


به گزارش عصرفرش، وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که نیاز به جمع گرایی دارد تا بتوان به درستی سیاست‌گذاری کرد موضوع نمایشگاه تهران است. در ایران نمایشگاه فرش دستباف و نمایشگاه فرش ماشینی به صورت جداگانه برگزار می گردد در حالی‌که اغلب مشتریان صادراتی فرش ایران در خارج از کشور، هم در زمینه فرش ماشینی فعالیت دارند و هم فرش دستبافت. بنابراین وقتی نمایشگاه فرش دستبافت و ماشینی با فاصله زمانی از یکدیگر برگزار می‌گردند مشتری خارجی از آن طرف دنیا نمی‌تواند برای دو نوبت با فاصله کم به ایران سفر کند تا از هر دو نمایشگاه استفاده کند. چطور یک مشتری خارجی می‌تواند ابتدای شهریور برای نمایشگاه فرش دستبافت و نیمه دوم شهریور برای نمایشگاه فرش ماشینی به ایران سفر کند؟ در چنین شرایطی طبیعتا بخشی از مشتری صادراتی را از دست می‌دهیم.


رییس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: بهترین راهکار، همزمانی و تجمیع نمایشگاه های فرش ماشینی و دستبافت است. برای دستیابی به این هدف به همکاری و هماهنگی تمام همکاران نیاز است؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم اعضای محترم کمیته فرش ماشینی تا تعیین تکلیف این موضوع و تجمیع نمایشگاه‌های فرش، از ثبت نام در نمایشگاه فرش ماشینی تهران خودداری کنند.


وی گفت: تاکنون جلساتی با مسئولین محترم وزارتخانه و مدیر کل محترم دفتر نساجی و پوشاک در این زمینه داشته ایم و بررسی در این‌باره به جلسه ای که هفته آینده برگزار خواهد شد موکول شده است. انشالله در جلسه هفته آینده به جمع‌بندی خواهیم رسید.


رییس کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران گفت: من می خواهم اشاره ای داشته باشم به نمایشگاه دوموتکس ترکیه. نمایشگاه دوموتکس ترکیه در سه سال متوالی در استانبول برگزار شد. تولیدکنندگان قاضی‌انتپ اصرار زیادی داشتند که نمایشگاه باید در قاضی‌انتپ برگزار شود؛ در حالی که شهر قاضی‌انتپ در برابر استانبول یک شهر کوچک با امکانات بسیار محدود است اما برای اینکه بتوانند شرکت برگزارکننده نمایشگاه‌های دوموتکس را وادار کنند که دموتکس ترکیه به قاضی‌انتپ منتقل شود نه‌تنها در ترکیه بلکه یک دوره در دوموتکس هانوفر هم شرکت نکردند تا اینکه نهایتا توانستند با اتحاد به خواسته‌های خود دست یابند و نمایشگاه دوموتکس ترکیه به قاضی‌انتپ منتقل شد. امروزه می‌بینیم در شرایطی که امکانات قاضی‌انتپ اصلاً قابل مقایسه با نمایشگاه فرش تهران نیست، نمایشگاه بسیار موفقی است. مشکلات نمایشگاه فرش ماشینی تهران سبب شده است که متاسفانه ما ایرانی ها برای گرفتن غرفه در نمایشگاه دموتکس ترکیه تلاش بسیاری داشته باشیم در حالی‌که جای شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه اصلاً مناسب نیست و هیچ کدام از شرکت‌های ایرانی را در راهروهای اصلی مستقر نکرده‌اند.

 

مهندس علی فرهی اظهار کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که همکاران ما در فرش دستبافت حساسیت بسیار زیادی روی فرش ماشینی دارند و بسیار اصرار دارند که این دو محصول کنار یکدیگر قرار نگیرد؛ درحالی‌که تجمیع نمایشگاه‌های فرش سبب خواهد شد که طرفین از ظرفیت های صادراتی یکدیگر استفاده کنند. همان‌گونه که می‌بینید در مهم‌ترین نمایشگاه فرش و کفپوش دنیا که دوموتکس آلمان است، سال‌های سال است که این اتفاق افتاده و فرش های ماشینی و فرش های دستباف کنار یکدیگر عرضه می‌شود و بسیاری از مشتریان صادراتی فرش ماشینی ایران که به دوموتکس می‌آیند قبل از اینکه به غرفه های فرش ماشینی بیایند در غرفه‌های فرش دستباف خریدهای خودشان را انجام داده‌اند و یا بلعکس.


او ادامه داد: فرش ماشینی و دستباف رقیب یکدیگر نیستند و در واقع مکمل یکدیگرند. کسانی که مشتری فرش دستباف هستند، ارزش آن را می‌دانند. ما هرگز ادعا نداریم که می توان یک ماشین پژو را به جای بنز و یا خودروی تویوتا را به‌جای رولزرویس فروخت. در این مثال فرش دستباف مانند خودروی رولزرویس و فرش ماشینی مانند خودروی پژو یا تویوتا است. مسلما خریداران فرش‌های ماشینی و دستباف نیز این تفاوت‌ها را می‌فهمند و برای هر کدام بهای خودش را می‌پردازند و هر کدام را در جای خودش استفاده می‌کنند. هیچ‌کدام نمی‌توانند جای دیگری را بگیرند. طبیعتاً افرادی که از کالاهای لوکس استفاده می‌کنند و توانایی مالی دارند، برای جایی که نیاز به فرش گران‌قیمت است، فرش دستباف خواهند خرید و بالعکس برای مکان هایی که نیاز به فرشهایی با قیمت مناسبتر است یا برای افرادی که توانایی مالی کمتری دارند فرش ماشینی استفاده خواهد شد.


وی اضافه کرد: در این زمینه با شرکت مجری برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی هم صحبت کرده‌ایم و از آنها خواهش کرده‌ایم که تا مشخص شدن نتیجه، در زمینه ثبت‌نام نمایشگاه فرش ماشینی اطلاع‌رسانی نکنند. اما حتی اگر جلسات ما با مسئولین به نتیجه نرسید و مجری برگزارکننده‌ی نمایشگاه، مجبور شد که در زمینه ثبت نام نمایشگاه فرش ماشینی اطلاع رسانی کند؛ از همکاران عزیز درخواست می‌کنیم تا بررسی و تعیین تکلیف این موضوع در کمیته فرش ماشینی کشور از ثبت نام در نمایشگاه خودداری نمایند.


وی در پایان تاکید کرد که خواسته های کمیته فرش ماشینی کشور کاملا مشخص است:


۱-هم‌زمانی و تجمیع نمایشگاه‌های فرش ماشینی و دستبافت


۲-زمان نمایشگاه فرش ماشینی افزایش یابد؛ با این هزینه‌های غرفه سازی و در حالی که ایران یکی از قطب‌های تولید فرش ماشینی جهان محسوب می‌شود، چهار روز، زمان کمی برای نمایشگاه محسوب می‌شود.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال