پاکستان و ایران توافقنامه تجارت ترجیحی امضاء می کنند

روزنامه 'دِ اینترنشنال' پاکستان روز پنجشنبه به نقل از مشاور نخست وزیر این کشور اعلام کرد که پاکستان با ایران قرارداد تجارت ترجیحی امضاء می کند.

 عبدالرزاق داوود، مشاور عمران خان نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی، منسوجات، تولید و سرمایه گذاری ها در گفت و گو با  روزنامه - روزنامه 'دِ اینترنشنال' پاکستان  افزود: از آنجایی که امضای قرارداد تجارت ترجیحی سودمندتر است، اسلام آباد ترجیح می دهد با ایران به جای قرارداد تجارت آزاد، قرارداد تجارت ترجیحی امضاء کند.


به گزارش ایرنا، وی گفت:عمران خان 21آوریل (یکشنبه اول اردیبهشت) به ایران سفر می کند تا با وجود تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران در دیدار با رهبران این کشور، راههایی برای افزایش تجارت با ایران تحت عنوان قرارداد تجارت ترجیحی پیدا کنند.


داوود گفت: ایران در گذشته تعرفه هایی را بر واردات از پاکستان وضع کرد، لذا پاکستان هم مجبور به اقدام متقابل شد، این درحالی است که میزان مبادلات دو کشور تحت قرارداد تجارت ترجیحی بسیار ناچیز و در سطح 35 میلیون دلار است.


وی با اعلام اینکه هند، چین و ترکیه در حجم بسیار بالایی با ایران تجارت دارند، افزود: آنها این مبادلات گسترده را از طریق راه اندازی بانک های خاصی انجام می دهند.


مشاور نخست وزیر پاکستان اظهارداشت: از آنجایی که هیچ تضمینی برای پاکستان جهت انجام معاملات ازطریق بانک های خاص وجود ندارد، رهبران دو کشور این بار سعی خواهند کرد در باره نحوه تعامل دوجانبه با وجود تحریم های اقتصادی آمریکا با هم مذاکره کنند.


یک مقام مسئول پاکستانی دیگرنیز درگفت وگو بااین نشریه گفت که پیشتر طبق یک برنامه قراربودمقامات ایران در23-22آوریل(دو وسه اردیبهشت) در اسلام آباد یک قرارداد تجارت آزاد امضاء کنند، اما از آنجایی که زمان ورود هیات ایرانی به پاکستان نهایی نشده بود، امضای این قرارداد به تعویق افتاد.طبق برنامه جدید تلاش بر این است که یک قرارداد تجارت ترجیحی میان دو کشور امضاء شود.


مهمتر اینکه طبق گفته مقامات بخش نفت پاکستان، قرار شد دو کشور در باره پیشبرد طرح انتقال گاز ایران به پاکستان با هم مذاکره کنند، چرا که ایران پیشتر از پاکستان خواسته بود تا همچون دولت هند با کسب یک معافیت از دولت آمریکا پروژه به تاخیر افتاده خط گاز ایران به پاکستان را اجرایی کند.


ایرانیان بر این عقیده اند که براساس تحریم های وضع شده از سوی آمریکا، بطور خاص هیچ منعی برای خرید گاز وجود ندارد ، بنابراین لازم است پاکستان همان گونه که هندی ها اقدام کردند پا پیش نهاده و برای اجرایی کردن طرح انتقال گاز ایران به پاکستان وارد عمل شود.


یک مقام وزارت بازرگانی این کشور نیز گفت که پاکستان و ایران براساس قرارداد تجارت ترجیحی که درسال 2006 با هم امضاء کرده بودند و از سال 2007 تاکنون پابرجاست در سال های 2009-2008 حدود 1،32 میلیارد دلار با هم مبادله تجاری انجام دادند اما با وضع تحریم های سازمان ملل و آمریکا علیه تهران، حجم مبادلات دوجانبه به 318 میلیون دلار رسید که صادارت ایران به پاکستان 280 میلیون و واردات از پاکستان 35 میلیون دلار است. 

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال