ارزش بازار پوشاک کشور؛ حدود۱۰میلیارد دلار

معاون اقتصادی اتاق اصناف گفت : بازار پوشاک کشور ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

هوشیار فقیهی در استودیو برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: سال گذشته ۷۰ درصد نیاز کشور در حوزه پوشاک توسط بازار خارجی تامین می‌شد اما اکنون با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، سهم بازار خارجی در این حوزه به ۳۰ درصد کاهش یافته که این امر فضای خوبی را در اختیار تولیدکنندگان پوشاک داخلی قرار داده است.

 

 او ادامه داد : به دلیل افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش ریال بخش مهمی از قاچاق کالا حوزه پوشاک کاهش یافته و مشکلی نداریم.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فقیهی تصریح کرد: اکنون بالای ۹۰ درصد پوشاک مورد نیاز کشور توسط واحد‌های صنفی که جواز فعالیت داشته و بر اساس استاندارد‌های لازم فعالیت می‌کنند، تولید می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که حوزه پوشاک به صورت متمرکز در سیطره اصناف کشور قرار دارد.

 

معاون اقتصادی اتاق اصناف بیان کرد: بازار پوشاک کشور ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد که ۷۰ درصد آن در اختیار بازار داخلی قرار دارد.

 

در ادامه برنامه غلامعلی مهدوی، معاون مرکز اصناف وزارت صمت اظهار کرد: بازار پوشاک کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و می‌توان گفت که ۳۰ درصد پوشاک خارجی که هنوز در کشور وجود دارد در دوران پیش از تحریم‌های خرداد ماه به کشور وارد شده است.

 

او با اشاره به میزان قاچاق پوشاک در کشور گفت: نمی‌توان گفت که قاچاق کالا به صفر رسیده اما نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته و قطعاً ما در سال آینده و مخصوصاً بعد از عید بازار بیشتری را در دست خواهیم گرفت.

 

مهدوی تصریح کرد: نمی‌توان کسب و کار‌ها و نمایندگی‌های پوشاک را از سطح کشور جمع کرد و ما امیدواریم که سهم کالای ایرانی و مخصوصاً پوشاک ایرانی به سطح قابل قبولی برسد.

 

در ادامه برنامه حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیگیری‌های جدی در حوزه پوشاک انجام داده و می‌توان گفت تغییری که در این حوزه اتفاق افتاده بی‌سابقه است.

 

او افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در راستای فرمان رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از تولید داخلی، برنامه مدونی را در حوزه پوشاک تهیه کرد و با همکاری اتحادیه‌ها و سازمان‌های مربوطه آن را اجرایی ساخت.

 

دهقانی نیا تاکید کرد: ما ۱۱۰ واحد تجاری که پوشاک قاچاق عرضه می‌کردند را شناسایی و احصا کردیم به نحوی که این مراکز کاملا تغییر رفتار و رویه دادند و نتیجه کلی اقدامات ما این بود که مجتمع‌های تجاری مراکز خود را در اختیار تولیدات داخلی قرار دادند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: در سال ۹۶، ۸ میلیون دلار پوشاک در بازار وجود داشته که ۲.۵ میلیارد آن قاچاق بوده است اما اکنون این امر کنترل شده و عرضه محصولات قاچاق در این حوزه ریسک و خطرپذیری بالایی دارد.

 

او تصریح کرد: به دلیل موفقیت در حوزه مبارزه با واردات پوشاک قاچاق، این طرح در فروردین و اردیبهشت ۹۸ به استان‌های هدف نیز تعمیم پیدا خواهد کرد.

 

اردشیر زابلی‌زاده‌، مدیر شبکه ایران کالای رسانه ملی طی گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اینکه رسانه ملی عزم راسخی برای حمایت از محصولات ایرانی دارد، افزود: شبکه ایران کالا در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند به طوری که این شبکه در سال 95 به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد تمامی فعالیت‌ها در چارچوب حمایت از کالای ایرانی است به طوری که تمام برنامه‌ها با محوریت حمایت از تولید ایرانی پخش می‌شود لذا عملکرد خوبی از سال 95 تا کنون داریم.

 

او با اشاره به اینکه در سال 97، 135 هزار دقیقه بر نامه تولید کرده‌ایم تا در تمامی زمینه‌ها پاسخگو باشیم، گفت: تولیدات ما به صورت رایگان پخش می‌شود لذا درخواست هزینه‌ای بابت تولیدات مان نداریم.

 

سید عبدالمجید، مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه برنامه طرح نوروز از هفتم اسفندماه شروع شده است، اظهار کرد: همه دستگاه‌های متولی نظارت بر بازار از این برنامه تبعیت می‌کنند لذا بحث گرانفروشی و تخلفات را پوشش می‌دهیم.

 

شهباز حسن پور، رئیس فراکسیون اصناف مجلس با اشاره به اینکه مسائل اقتصاد‌ی را نمی‌توان دستوری حل و فصل کرد، ادامه داد: باید اذعان داشت که چند درصد از مشوق‌های صادراتی تاکنون پرداخت شده است، مردم از عملکرد‌ها در شرایط فعلی راضی نیستند، زنجیره تولید در کشور تکمیل نشده است.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال