رویارویی مردم با قیمت‌های میلیونی در آستانه شب عید جیب خالی و پوشاک گران

در حالی که بازار پوشاک همواره یکی از بازارهای پر طرفدار شب عید به شمار می‌رفت اما این روزها با حواشی زیادی روبه‌رو است.

 با توجه به نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه تولید پوشاک از جمله پارچه و نخ ایرانی و خارجی حداقل با افزایش قیمت صددرصدی مواجه شده که به دنبال آن کالاهایی مثل مانتو، پیراهن، لباس مجلسی، شال و روسری، پوشاک زنانه و مردانه و‌… نیز افزایش قیمت‌های چند برابری را تجربه کرده‌اند.

 

اگرچه به گفته تولیدکنندگان، بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد اما به هر حال آنها معتقدند با توجه به مشکلات موجود در تامین مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تولید، چاره‌ای جز افزایش قیمت باقی نمانده است. از این رو امسال برای خرید یک مانتو با کیفیت نسبتا مناسب باید دست کم حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

 

به گزارش جهان صنعت، این در حالی است که اگر پارچه مانتو دارای طرح، رنگ و نقوش خاصی باشد، حتی به قیمت‌های میلیونی هم در بازار فروخته می‌شود. پوشاک مردانه نیز از قافله گرانی‌ها عقب نمانده است.

 

گشت و گذاری در بازار پوشاک نشان می‌دهد که پوشاک مردانه نسبت به سال گذشته با افزایش قیمت چندین برابری روبه‌رو شده و اجناسی مثل کت و شلوار مردانه قیمت‌های چند میلیونی را رد کرده است اگرچه با توجه به نزدیک بودن شب عید، بازار پوشاک نسبت به ماه‌های گذشته با رفت و آمد مردم روبه‌رو شده اما کمتر کسی است که با توجه به قیمت‌های موجود بتواند از پس هزینه خرید لباس و پوشاک بر آید.

 

در همین رابطه بسیاری از شهروندانی که برای خرید اقلام اساسی عید به مراکز خرید آمده بودند  گفتند: شرایط اقتصادی و گرانی کالاها به جایی رسیده که نمی‌توانند برای امسال لباس و پوشاک نو تهیه کنند. این شرایط در حالی است که بسیاری از فروشندگان پوشاک نیز به دنبال رکود و نبود مشتری مغازه‌های خود را در پاساژ‌های پر رفت و آمد بازار بستند.


محدودیت راهکار مناسبی نیست


حواشی بازار پوشاک تنها به همین جا ختم نمی‌شود. به نظر می‌رسد که صدور مجوز واردات ۱۴۰ میلیون دلار کالاهای مصرفی به مناطق آزاد به مذاق تولیدکنندگان پوشاک خوش نیامده است. به گفته دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، براساس کدام استدلال قرار است واردات ۱۴۰ میلیون دلار کالاهای گروه ۴ که مواد غذایی، پوشاک و تعدادی لوازم خانگی را شامل می‌شود، به مناطق آزاد انجام شود آن هم در حالی که هیچ کمبودی در بخش پوشاک برای تامین نیاز بازار نداریم. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار پوشاک معتقدند نباید ممنوعیتی برای واردات کالاها حتی پوشاک اعمال شود چرا که به افزایش تخلفات در بازار دامن می‌زند و قاچاق و گرانی را افزایش خواهد داد.


بر همین اساس عضو هیئت مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران  گفت: هر گونه ممنوعیت و محدودیت ورود کالا به کشور به نفع اقتصاد و تجارت نیست و تنها می‌تواند به افزایش قاچاق، تولید کالای بی کیفیت و گران شدن اجناس داخلی دامن بزند.


به گفته علیرضا حائری، این در حالی است که ممنوعیت واردات سلیقه مصرف‌کننده را نیز نشانه می‌رود و موجب بی‌احترامی به او می‌شود. از این رو دولت باید برای کمک به تولیدکنندگان، به جای ممنوعیت واردات، تسهیلات مناسب و هوشمندانه ارائه دهد که در یک فضای باز رقابتی، تولیدکنندگان خارجی و داخلی با یکدیگر رقابت کنند و کالای با کیفیت، متنوع و با قیمت مناسب را به مشتریان عرضه کنند.


مشکل تامین مواد اولیه


بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک می‌گویند ممنوعیت واردات یکی از راه‌های تاثیرگذار برای کمک به تولیدکنندگان داخلی است و مجوز واردات کالاهای مصرفی نظیر پوشاک حتی به مناطق آزاد هم نباید صادر شود.

 

در همین خصوص دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اعلام اینکه ما مطلقا کمبود در بخش پوشاک برای تامین نیاز بازار نداریم، گفت: آقایانی که مجوز واردات پوشاک از طریق گروه کالایی ۴ را مصوب کرده‌اند به صورت روشن بگویند ما در کدام بخش پوشاک کمبود داریم؟


سعید قدیری اظهار داشت: با نگاهی به لیست کالاهای گروه ۴ مشاهده می‌شود برخی از این کالا مواد غذایی و مابقی آنها پوشاک و تعدادی لوازم خانگی است.


وی با بیان اینکه یک سوم کالاهای گروه ۴ پوشاک و کفش است، افزود: در حال حاضر بازار هیچ کمبودی در بخش پوشاک و کفش ندارد. دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: چرا به جای آنکه ارز متقاضی به تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی اختصاص پیدا کند باید کالاهای ساخته شده وارد کشور شود؟ چرا با صدور مجوز اختصاص سهمیه برای گذرهای مرزی فضا را برای واردات پوشاک به کشور مهیا می‌کنید؟


وی اضافه کرد: امروز تولیدکنندگان به سختی فعالیت کرده و برای فروش محصولات تلاش بسیاری می‌کنند. از این رو سوال ما از سیاستگذاران این است که چرا باید به جای مبارزه به کالاهای قاچاق باز پوشاک وارد کشور کنید؟


عرض‌اندام کالاهای خارجی


این اظهارنظرها در حالی است که نگاهی به بازار نشان می‌دهد همچنان اجناس خارجی به خصوص در حوزه پوشاک در بازار عرض‌اندام می‌کنند و مصرف‌کنندگان نیز از حیث تنوع، قیمت و حتی کیفیت نسبت به خرید این قبیل کالاها تمایل نشان می‌دهند. بر این اساس حتی شاهد این هستیم که تولیدکنندگان ایرانی نیز برای جلب‌نظر مصرف‌کننده و افزایش فروش خود از برندهای خارجی برای اجناس خود کمک می‌گیرند و به نوعی کالاهای تولیدی خود را به اسم کالای خارجی در بازار عرضه می‌کنند.


در حال حاضر اگرچه کیفیت برخی از محصولات تولیدی ایران نسبت به گذشته بهتر شده اما همچنان پوشاک ایرانی اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب نکرده است.


بر همین اساس رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک البرز گفت: کالاهای داخلی که با برندهای خارجی به فروش می‌رسند قاچاق تلقی شده و از واحدها جمع‌آوری می‌شوند.


میر‌اسماعیل صدیق در خصوص وضعیت قاچاق پوشاک اعلام کرد: به دلیل وجود قوانین سختگیرانه مقدار کمی کالای خارجی در کشور وجود دارد و اکثریت کالاها داخلی هستند، در ضمن کالاهای خارجی که به صورت غیر‌قانونی وارد کشور شده‌اند از واحدهای صنفی جمع‌آوری می‌شوند.


وی افزود: مردم به دنبال جنس با‌کیفیت هستند و اگر جنس داخلی نیاز مردم را رفع کند، مردم کالای داخلی را تهیه می‌کنند. خوشبختانه کالای داخلی رشد کمی و کیفی خوبی داشته و از لحاظ مطابقت با معیارهای روز و رنگ‌بندی‌ها و مدهای مناسب، کشور وضعیت بسیار مناسبی دارد.


وی در خصوص بازار شب عید پوشاک و تمهیدات در نظر گرفته شده برای نوروز هم گفت: ۲۰۰ واحد فروش با بنرهای متحدالشکل و ظاهر یکسان در سطح شهر با تخفیف ۱۵ درصدی به مناسبت نوروز، آماده فروش پوشاک به مردم هستند.


صدیق با بیان اینکه قیمت پوشاک ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت، گفت: هیچ مشکلی برای تامین کالا نداریم و برای تمامی سنین و افراد و سلیقه‌های مختلف کالا وجود دارد و جای نگرانی نیست.


شواهد بازار حاکی از آن است که بازار پوشاک این روزها سر و سامان ندارد به طوری که فروشندگان در مناطق مختلف شهر به روش‌های گوناگون کالاهای خود را به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند؛ از فروش به سبک لاکچری گرفته تا فروش با تخفیف‌های بالا برای جلوگیری از ورشکسته شدن. در این میان مردم نیز با توجه به افزایش چند برابری قیمت‌ها و همچنین کاهش قدرت خرید چاره‌ای جز سر و کله زدن با فروشندگان ندارند.‌

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال