کاهش قاچاق و واردات پوشاک فرصتی پیش روی تولیدکنندگان داخلی

افزایش نرخ ارز و بی رمق شدن قاچاق پوشاک، فرصتی برای توسعه این صنعت در داخل کشور ایجاد کرده است.

 بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار پوشاک گفت: در حال حاضر صنعت پوشاک با مشکل کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه مواجه است. مشکل نقدینگی را باید با تسهیلات بانکی کم بهره (کمتر از 10 درصد) حل کرد . مشکل مواد اولیه هم بر می‌گردد به موضوع تخصیص ارز که امیدواریم زودتر ارز لازم تخصیص یابد و یا این که قبول کنند این اتفاق بدون انتقال ارز انجام بگیرد. 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و بی رونق شدن قاچاق گفت: این امر فرصتی برای صنعت پوشاک به وجود آورده است و مجلس، دولت و بخش خصوصی باید با هماهنگی هرچه بهتر سعی کنند تا صنعت پوشاک کشور بار دیگر رشد و توسعه یابد و توان خودش را به رخ رقبای خارجی بکشد.


نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران  گفت: ماشین آلاتی که با اعتبارات اسنادی از خارج خریداری شده ماه‌ها در گمرکات معطل مانده است. این امر پذیرفتنی نیست و همین گونه موارد موجب فرصت سوزی می‌شود.


شهریاری با بیان این که مزیت صنعت پوشاک ما قدمت 100 ساله آن است گفت: امیدواریم آن 10 بندی که نمایندگان مجلس در حمایت از صنعت پوشاک -که صنعتی اشتغالزا و حیاتی است - تهیه و تدوین کرده اند زودتر اجرایی شود. 


بر اساس این گزارش سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص گفت: با مطالعه همه جانبه و مراجعه به تولیدکنندگان در اقصی نقاط کشور و بررسی مشکلات که یکسال طول کشید طرحی در خصوص صنعت پوشاک در 10 بند تهیه و به دولت ارسال شد، اما تاکنون هیچ خبری از اجرای آن نشده است و با پیگیری‌ها مشخص شد که نامه ارسالی از دفتر رئیس جمهوری به دفتر معاونت اجرایی آن رفته و آنجا بایکوت شده است.


باستانی با اشاره به این که 10 بند تهیه شده، قانون نبوده که لازم الاجرا باشد گفت: این 10 بند با این هدف به دولت داده شد که در بودجه آن را بگنجاند و به ما بدهد که این اتفاق نیفتاد و ما بدین وسیله یک خوراک آماده اجرا در اختیار دولت قرار داده ایم.


این نماینده مجلس افزود: این که جلوی واردات پوشاک گرفته شده فرصت خوبی است برای صنعت پوشاک که خودش را نشان دهد، الان شرایط خوبی برای رقابت با رقبای خارجی (ترکیه و چین) فراهم شده است.



تامین سرمایه در گردش صنعت پوشاک در اولویت کار وزارت صمت است


بر اساس این گزارش محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت درباره افزایش صادرات صنعت نساجی گفت: با توجه به محدودیت منابع ارزی و مشکلات واحد‌های تولیدی در تامین ارز و واردات مواد اولیه، کل صنعت نساجی فرصت رشد را پیدا کرده است و با تخصیص منابع و مواد اولیه با توجه به مشکلات و تحریم‌ها از صنعت نساجی حمایت کرده ایم.


محرابی افزود: در تبصره 18 قانون بودجه 97 تفاهم نامه‌ای به مبلغ 21 هزار میلیارد تومان بین وزارت صنعت و سازمان برنامه بودجه برای سرمایه درگردش، بازسازی، نوسازی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام انجام شده است و طبق دستور وزیر صمت سرمایه در گردش صنعت پوشاک در اولویت کار است و عملیات اجرایی در حال انجام است که به زودی اجرایی می‌شود.


محرابی گفت: بعد از 5 کمیسیون تشکیل شده قرار بود 10 بند برای اجرا به قانون تبدیل شود که نیازمند همکاری بیشتر مجلس هستیم.


وی افزود: با توجه به اینکه از اول تیر ماه 97 ممنوعیت واردات پوشاک در دستور قرار گرفته است، واردات پوشاک اکنون به 4 میلیون دلار کاهش یافته است، اما صادرات ما از 37 میلیون دلار در 9 ماهه اول سال قبل به 48 میلیون دلار رسیده که در حوزه صادرات 56 درصد رشد داشته است.


مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت درباره حمایت از صنعت پوشاک گفت: با پیگیری‌های انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی در مجلس تشکیل شد و برای حمایت از تولید به یک جمع بندی اساسی رسیدیم.


وی افزود: نرخ بهره بانکی، سهم بیمه کارفرما و مالیات بر ارزش افزوده در کارگروه بررسی شد. اصلاح نظام تعرفه‌ای مرتب رصد می‌شود و تعرفه‌ها بر اساس زنجیره تولید اصلاح می‌شود و ارتباط تنگاتنگ با تشکل‌ها برای اعمال تعرفه انجام می‌شود.


محرابی گفت: ماشین آلات در گمرک نمانده است و با تعهدات در صنایع مختلف نصب هم شده و مشغول کار هستند، اما برای ماشین آلات صنعت نساجی منتظر مصوبه هیئت دولت هستیم که یا مابه التفاوت در گمرک پرداخت شود یا معاف شوند.


مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت افزود: موضوع قیمت و تامین مواد اولیه در کل صنعت نساجی و پوشاک هر هفته نظارت و رصد می‌شود. با توجه به شرایط خاص اقتصادی پیش آمده و فروش نقدی پارچه و منسوجات، سرمایه درگردش با اولویت پوشاک در وزارت صمت درحال پیگیری و اجرایی شدن است.


وی تصریح کرد: در جلسه‌ای که با مدیران تشکل‌ها داشتیم موضوع کالا‌های نهایی از طریق منطقه آزاد حل شده است و ما با ورود پوشاک، کیف و کفش از مناطق آزاد مخالفت کرده ایم.


محرابی گفت: با ابلاغ وزیر ضوابطی برای بازرگان و تولید کننده در نظر گرفته شده و بر اساس چارچوب ثبت سفارش‌ها باید انجام شود.


مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت با اعلام اینکه از اول هفته جاری عملیات مبارزه با قاچاق پوشاک شروع شده و با برند‌هایی قاچاق پوشاک برخورد می‌شود، افزود: کارگروهی برای ثبت برند‌ها نیز از شنبه آینده فعال خواهد شد.

 

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال