حرکت مناطق آزاد در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری

این روز‌ها صنعت پوشاک روز‌های متفاوتی را از سر می‌گذراند و مشکلاتی نظیر واردات پوشاک قاچاق از چین و ترکیه توان بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را از بین برده است.

گذشته از آن کمبود نقدینگی، ضعف در برندسازی و قدیمی بودن ماشین‌آلات و تکنولوژی هم مزید بر علت شده تا مشکلات تولید‌کنندگان و فعالان این صنعت بیشتر نمایان شود؛ اما آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه برخی از فعالان این صنعت مشکل را از مناطق آزاد می‌بینند و معتقدند رویکرد ایجاد مناطق آزاد کمک به صادرات بوده، اما متاسفانه این رویکرد بعد از مدتی تغییر کرد و این مناطق به درگاه واردات قاچاق به کشور تبدیل شده است.

 

به گزارش اخبار آزاد مناطق، معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در همین ارتباط گفت: تنها ۳درصد از مرز‌های کشور در اختیار مناطق آزاد است که همین مقدار کم هم به شدت توسط گمرک و سازمان منطقه آزاد حراست و کنترل دقیق می‌شود. همچنین برخی از مرز‌های قدیمی کشور مانند شملچه و بازرگان از دیرباز کارکرد خود را حفظ کرده‌اند و اینگونه نیست که بگوییم فضای جدیدی تعریف شده است تا واردات قاچاق افزایش یابد.

 

هویت مناطق آزاد را زیر سوال نبرید

 

اکبر افتخاری افزود: در ۳ماهه گذشته بررسی‌های مختلفی از سوی نهاد‌های مختلف در مناطق آزاد صورت گرفت که همگی کذب بودن چنین ادعا‌هایی را صحه گذاشتند. همچنین مناطق آزاد در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری در حال حرکت هستند و چنین ادعا‌هایی تنها هویت این مناطق را زیر سوال خواهد برد.

 

افتخاری بیان کرد: متاسفانه برخی‌ها کارکرد‌های مثبت این مناطق را نادیده می‌گیرند و تنها به موردی آن هم ناچیز که قابل طرح نیست، اکتفا می‌کنند و اینگونه روح مناطق آزاد را خدشه‌دار می‌کنند؛ برای مثال از زمان تاسیس این مناطق بسیاری از مناطق محروم توسعه‌یافته شده و یا بسیاری از فعالیت‌های بازرگانی و تولیدی رونق یافته که اثر خود را در میزان اشتغال‌زایی مناطق نشان داده است؛ اینها مواردی است که نادیده گرفته می‌شود، اما کافی است یک مورد کوچک رخ دهد، آن وقت آن را به کلیه مناطق تعمیم می‌دهند و نسخه پیچی می‌کنند.

 

وی گفت: نگاه رئیس‌جمهور و مقامات بلندپایه کشوری بر این است که می‌توان از ظرفیت مناطق آزاد برای توسعه اقتصادی کشور بهره برد، بنابراین بهتر است به جای دادن آدرس غلط و به حاشیه بردن مسائل، بر روی ظرفیت‌های این مناطق، تمرکز و دقت کرد که مدیریت این مناطق چگونه توانسته‌اند مناطق کمتر توسعه‌یافته را به رشد برسانند.

 

فقط ۴درصد از ثبت سفارش‌ها مربوط به حوزه پوشاک و کالا‌های تجاری است

 

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی معتقد است: با آنکه قانون مناطق آزاد از سرزمین اصلی متفاوت است و قابل تسری نیست، اما از زمان انجام ثبت سفارش ما نیز در راستای هم‌داستان شدن با سیاست‌های دولت، فعالان اقتصادی را مجاب به ثبت سفارش کردیم، به این معنی که فعالان اقتصادی برای ورود کالا‌های تجاری خود تنها کمتر از ۴درصد ثبت سفارش‌ها را به موضوع البسه و کالا‌های تجاری اختصاص دادند و مابقی اختصاص به مواد اولیه و قطعات تولیدی بود.

 

افتخاری ادامه داد: کسانی که مدعی قاچاق در مناطق آزاد می‌شوند به این سوال پاسخ دهند که اگر فعالان اقتصادی به دنبال قاچاق بودند که دیگر ثبت سفارش انجام نمی‌دادند و یا اگر هم ثبت سفارش هم انجام دهند کمتر از ۴درصد به گروه کالایی‌۴ اختصاص پیدا نمی‌کرد؛ به عبارت دیگر حجم عدد‌هایی که به گروه‌۴ کالایی اختصاص یافته، نزدیک به ۳۰میلیون دلار در ۴ماه نخست بوده است که در یک سال رقمی معادل ۱۲۰میلیون دلار می‌شود که این رقم آنقدر کوچک است که تاثیرگذاری در اقتصاد کلان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته کالای همراه مسافر نزدیک به ۶۰۰میلیون دلار بوده که این مقدار از سوی گمرک اظهار شده و در مغازه‌های مناطق آزاد قابل عرضه بود که اتفاقا به اشتغال‌زایی مناطق هم کمک خوبی بود، چراکه به جای خروج ارز از کشور و خرید مردم از کشور‌های همسایه، این کالا‌ها را می‌توانستند از مناطق آزاد تهیه کنند.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال