بانک مرکزی درخواست کرد ممنوعیت اعمال تخفیف و مشوق ارزی برای کالاهای برگشتی صادراتی

معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: تخصیص ارز از سوی این بانک تنها برای واردات کالا و خدمات انجام می شود و صدور کالا مشمول تخصیص ارز نیست.

معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: تخصیص ارز از سوی این بانک تنها برای واردات کالا و خدمات انجام می شود و صدور کالا مشمول تخصیص ارز نیست.

پیش از این صادرکنندگانی که بخشی از محموله صادراتی آنها به کشور برگشت داده یا مرجوع می شد، می توانستند در زمان بازگرداندن کالا به کشور، بویژه برای آن دسته از کالاهایی که از مواد اولیه وارداتی استفاده کرده بودند، تخفیف و یا مبالغی را به صورت ارز از دولت دریافت کنند و از این رو گمرک برای اعمال این تخفیف ها بابت هر محموله برگشتی از بانک مرکزی استعلام می کرد.
بر این اساس، غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی ابتدای دی ماه در پاسخ به نامه دفتر مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک مبنی بر «چگونگی تخصیص ارز استفاده شده بابت کالاهای صادراتی و اعاده امتیازات مربوطه» و مکاتبات متعدد گمرکات کشور با این بانک تاکید کرد: تخصیص ارز از سوی این بانک تنها به منظور واردات کالا و خدمات مطابق با مقررات ارزی جاری و بخشنامه های ابلاغی به شبکه بانکی کشور انجام می شود و صدور کالا مشمول تخصیص ارز نیست.
پناهی با یادآوری توافق بانک مرکزی و گمرک در هشتمین جلسه کمیته سیاست گذاری یکپارچه و هماهنگ در امور ارزی کشور که در روز 15 آبان برگزار شد، خطاب به رییس کل گمرک نوشته است: «در این جلسه مقرر شد موضوع از دستور کار خارج و بررسی های لازم توسط گمرک انجام شود. از این رو با توجه به پیگیری مکرر صادرکنندگان ذی ربط و پاسخگویی مبهم گمرک، خواهشمند است دستور دهید مراتب را بررسی و از نتیجه به قید فوریت این بانک را مطلع کنید.»

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال