دبیر اتحادیه صادرات نساجی و پوشاک: مواد اولیه‌‌ برای تولید نداریم

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صنعت پوشاک کشور‌، تامین مواد اولیه و نقدینگی واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای تولیدی بزرگ است به طوری که به گفته دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، ما مواد اولیه‌ای برای تولید نداریم و هیچ‌کس هم به این موضوع اهمیت نمی‌دهد.

سعید جلالی قدیری با اشاره به اینکه نگرانیم با حذف تولیدکننده داخلی از بازار حضور کالاهای قاچاق در کشور افزایش بیشتری پیدا کند، گفت: منابع مادی واحدهای تولیدی به یک‌سوم کاهش پیدا کرده از طرف دیگر تامین مواد اولیه نیز به سختی آن هم به صورت نقدی صورت می‌گیرد که همین موضوع نیازمندی واحدها را به نقدینگی پررنگ‌تر کرده است. وی با بیان اینکه نیاز صنایع نساجی و پوشاک کشور به پنبه 200 هزار تن در سال است، افزود: ما کمتر از 50 هزار تن در کشور پنبه تولید می‌کنیم علاوه براین در نخ برای حوزه پوشاک نیز نیازمند واردات هستیم. الیاف ظریف نیز عمدتا از محل واردات تامین می‌شود.


به گزارش جهان صنعت، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک اضافه کرد: جالب اینجاست قیمت مواد اولیه متناسب با نرخ دلار هم افزایش پیدا نکرده به نحوی که شاهد قیمت‌های بسیار بالای‌ مواد اولیه در سطح بازار هستیم علاوه براین افزایش تقاضا و کاهش عرضه مواد اولیه در بازار نیز باعث رشد قیمت‌ها شده است.


قدیری با اعلام اینکه مواد اولیه‌ای که کارخانجات امروز مورد استفاده قرار می‌دهند برای سال‌های گذشته بوده است تصریح کرد: اگر این مواد اولیه به اتمام برسد آنها توانایی خرید مواد جدید را ندارند به همین دلیل محکوم به تعطیلی یا کاهش حجم تولید هستند. علاوه بر این محدودیت‌های قانونی و موانع مختلف در واردات از جمله سامانه نیما و تحریم‌های بین‌المللی نیز برحجم مشکلات واحدهای تولیدی افزوده است.

 

وی با اشاره به اینکه نگرانیم با حذف تولیدکننده داخلی از بازار حضور کالاهای قاچاق در کشور افزایش بیشتری پیدا کند، به تسنیم گفت: صنعت پوشاک کشور توانمندی بسیار بالایی برای تولید محصولات دارد اما متاسفانه مواد اولیه‌ای برای چرخه تولید کارخانجات موجود نیست. باید یک تصمیم سریع برای تامین مواد اولیه کارخانجات اعمال شود.

 

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با طرح این پرسش که چرا دستورالعمل مدیریت فعالیت برندهای خارجی در کشور اجرایی نشد، افزود: چرا ما نتوانسته‌ایم هنوز کد شناسایی کالا و کد رهگیری برای کالاها را اجرایی کنیم. مگر نه اینکه واردات پوشاک ممنوع است اما برندهای خارجی فاقد مجوز چگونه می‌توانند محصولات جدید خود را در ویترین‌ها در معرض دید مردم قرار دهند. آنها از کجا کالا وارد کردند.


بازار پوشاک در انحصار چشم‌بادامی‌ها


این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز نیز‌، در حال حاضر بازار پوشاک ایران در انحصار چشم‌بادامی‌ها قرار دارد.

 

محمدامین فرشی در این خصوص گفت: تولیدکنندگان داخلی باید انحصار بازار پوشاک را به دست گیرند.


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز اظهار کرد: متاسفانه بازار پوشاک ایران در انحصار کشورهایی مثل چین و ترکیه است و این به ضرر تولیدکنندگان داخلی است. باید شرایطی ایجاد شود که تولیدکنندگان ایرانی مجددا بازار پوشاک را از آن خود و از این طریق علاوه بر درآمدزایی، نقش خود را در اشتغالزایی ایفا کنند.

 

وی توضیح داد: برای اینکه بازار پوشاک از انحصار دیگر کشورها خارج شود، واحدهای تولیدی باید با بالابردن کیفیت و قیمت‌گذاری مناسب، در فضای رقابتی موجود پیروز شوند. در البرز و دیگر استان‌های کشور واحدهای نساجی و تولیدی پوشاک مطرحی فعالیت دارند که باید با حمایت از آنها زمینه رفع نیازهای داخلی را فراهم کنیم.


وی با تاکید بر ضرورت حفظ اشتغال و حمایت از ظرفیت‌های تولیدی موجود گفت: در شرایط فعلی حمایت از واحدهای تولیدی موجود جهت حفظ و تداوم فعالیت آنها اولویت مسوولان است. امروز باید کاری کنیم واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نیاز موجود، ظرفیت‌های صادراتی خود را افزایش دهند تا از این طریق به کشور ارزآوری شود.

 

این مسوول اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت واحدهای صادراتی خوب است و باید شرایطی را فراهم کنیم که ظرفیت تولید آنها افزایش یابد. باید بتوانیم از تحریم‌ها برای دستیابی به خودکفایی استفاده کنیم در غیر این صورت وضعیت رضایت‌بخشی در انتظار ما نخواهد بود.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال