جزئیات بسته اشتغال دوران تحریم/ پیشنهاد تخفیف مالیاتی برای بنگاه‌ها

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به استخراج مشاغل متاثر از دوران تحریم گفت: الزامات و راهکارهای عملیاتی بهبود فضای کسب وکار هر فعالیت اقتصادی در دوران تحریم، تدوین شده است.

عیسی منصوری  با تشریح آخرین وضعیت بسته اختصاصی حمایت از تولید و اشتغال در دوران تحریم گفت: ارزیابی های دقیق ما این است که برخی از رسته فعالیت ها در دوران تحریم با رونق مواجه می شوند، به شرطی که ما فضای کسب و کار اختصاصی برای این فعالیت ها را به خوبی بتوانیم مدیریت کنیم.

 

به گزارش مهر، وی ادامه داد: در این بسته تمام رسته فعالیت‌هایی که در دوران تحریم با «رونق» مواجه می شوند، رسته فعالیت‌هایی که دچار «رکود» می‌شوند و رسته فعالیت‌هایی که «کمتر تاثیر می‌پذیرند» استخراج شده و برای هر گروه در جهت صیانت از اشتغال و افزایش اشتغال پذیری آنها، راهکارهای مشخصی ارائه شده است.

 

وی با بیان اینکه این بسته با دستور رئیس جمهور به زودی در دستور کار شورای عالی اشتغال یا هیأت وزیران قرار می‌گیرد، افزود: به عنوان مثال رسته‌های پایین دستی پتروشیمی، پوشاک و مبلمان از جمله رسته‌هایی هستند که در دوران تحریم رونق می گیرند که رویکرد مداخله‌ای دولت برای این رسته‌ از فعالیت‌ها، در قالب حمایت از تولید و کاهش هزینه ها و همچنین کاهش توجیه اقتصادی قاچاق است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: «حمایت از حفظ و کسب بازارهای داخلی و منطقه‌ای» و «حذف موانع قانونی و مقرراتی موجود برای روان سازی کسب و کار» از دیگر اقدامات حمایتی برای این نوع مشاغل است.

منصوری افزود: در مورد فعالیت‌هایی که دچار رکود می شوند مانند لوازم خانگی و صنعت خودرو ، برون‌داد این رسته‌ها می‌تواند کاهش تولید و کاهش نیروی کار باشد؛ به همین دلیل رویکرد مداخله‌ای دولت برای این نوع از فعالیت‌ها، تثبیت اشتغال موجود و همچنین کنترل تولید داخل است.

 

وی تصریح کرد: طرح و راهکار حمایتی برای رسته فعالیت‌هایی که دچار رکود خواهند شد، «هدایت منابع بیمه بیکاری به حفظ اشتغال و پیشگری از ریزش نیروی کار» است.

 

معاون وزیر کار، همچنین با اشاره به ریکردهای مداخله‌ای و حمایتی «رسته فعالیت‌هایی که کمتر تاثیر می‌پذیرند» گفت: فرش و زعفران از جمله فعالیت‌هایی هستند که تاثیر اندکی از شرایط تحریم می گیرند که برون‌داد این رسته ها در دوران تحریم، نهایتا تداوم وضع موجود با هزینه مبادلاتی بیشتر است اما برای این دسته از فعالیت ها نیز رویکرد ما، حفظ وضع موجود و در پیش گرفتن سیاست حمایتی است.

 

منصوری ادامه داد: راهکار و بسته اشتغالی برای این رسته فعالیت ها با محور «تثبیت حضور در بازارهای بین المللی»، «تثبیت اشتغال» و «تامین مالی روان تر» تدوین شده است.

 

اصلاح نظام تعرفه‎‌ای و مالیاتی برخی رسته فعالیت‌ها

 

وی تاکید کرد: رسته فعالیت های هر سه گروه را دسته بندی کردیم و نحوه مواجهه با هر یک این رسته ها اعم از شناسایی نیاز آنها، اعمال سیاست تعرفه ای جدید و تغییر سیاست های مالیاتی در این بسته پیشنهاد شده است.

 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به سیاست های کاهش هزینه اشتغال نیز گفت:  نیروی کار اولین و مهمترین ابزار کارفرمایان واحدهای کوچک است که حق بیمه و دستمزد می تواند به عنوان دو عامل مهم در افزایش هزینه های این گروه از کارفرمایان قابل توجه باشد، که در این شرایط ممکن است کارفرما برای کاهش هزینه های خود تعدیل نیروی کار یا خروج نیروی کار از لیست بیمه را در دستور کار قرار دهد؛ بنابراین در این شرایط با ریزش نیروی کار مواجه می شویم. برای جلوگیری از ریزش نیروی کار نگاه ما این است که هزینه های این واحدها را کاهش دهیم که راهکارهای مشخص و عملیاتی برای آن پیش بینی شده است.

 

منصوری با بیان اینکه کاهش میزان مالیات بر ارزش افزوده و دادن اعتبار مالیاتی به بنگاه های کوچک در این بسته پیشنهاد شده است، گفت: نظر شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که اگر امکان کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای واحدها و بنگاه های کوچک وجود دارد، سازوکار اجرایی آن فراهم شود چراکه سهم مالیات این بنگاه ها در درآمد مالیاتی کشور بالا نیست لذا کاهش مالیات بر ارزش افزوده این واحدها تاثیر محسوسی بر کاهش درآمدهای مالیاتی کشور ندارد اما قطعا می تواند در تثبیت اشتغال موثر است.

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال