مسابقه با تولیدات خارجی

سعید حسین‌زاده عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درباره حمایت از تولید داخلی و با اشاره به سطح کیفی و قیمتی پوشاک تولید داخل گفت: کیفیت پوشاک ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی بالاتر است که کمتر نیست و به لحاظ قیمت نیز ما با نمونه‌های خارجی توانایی رقابت بالایی داریم‌.

وی افزود: باید بگوییم چگونه می‌توان کاری کرد که مردم ترغیب شوند کالای ایرانی بخرند و این با برانگیختن تقویت حس حمایت از تولید‌کننده داخلی امکان‌پذیر است‌. اما این چند سال کاری که انجام شده است تبلیغ کالاهای خارجی بوده است و در رسانه‌ها دائما کالاهای خودمان را با کالاهای خارجی مقایسه کرده‌ایم‌. ما دائما در صحبت‌هایمان گفته‌ایم دلیل اینکه کالاهای خارجی بازار ایران را پر کرده‌اند این است که مردم کالاهای بی‌‌کیفیت داخلی را نمی‌خرند‌. هرچند تولیدکنندگان ما به این آگاهی رسیده‌اند که استانداردهای کیفی را رعایت کنند تا در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند اعتماد مشتری را جلب کنند‌‌. 


به اعتقاد حسین‌زاده‌، اینکه گفته شود کالای ایرانی نسبت به نمونه خارجی کیفیت کمتری دارد حرف پوچ و بی‌اساسی است‌. در صنعت ما که نساجی و پوشاک است به دلیل تبلیغات وسیع کالاهای خارجی، تولیدات داخلی ما نیز با مارک و برند خارجی به بازار عرضه می‌شود تا فروش برود‌. خریدار حس می‌کند که کالای خارجی می‌خرد و تنها آن محصولی ایرانی است که کیفیت خوبی ندارد‌. در صورتی که بخش عمده‌ای از محصولات ما با مارک خارجی به فروش می‌رسد و ما باید برای این قضیه راهکاری بیندیشیم‌‌. 


عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم مردم را اجبار کنیم که کالای ایرانی بخرند ولی می‌توان حس خرید کالای ایرانی را در مردم تحریک کرد‌، تاکید بر حمایت دولت و حاکمیت از تولیدات می‌کند و می‌گوید:‌ این همه بیلبورد در سطح کشور موجود است ولی چند درصد آن سهم کالای ایرانی است؟ آنقدر هزینه تبلیغات این بیلبوردها زیاد است که تنها شرکت‌های خارجی با پشتوانه مالی بالا می‌توانند از این بیلبوردها استفاده کنند‌. ما این نظر را نداریم که مردم کالای خارجی را تحریم کنند چون رقابت برای تولید داخلی هم مفید است ولی باید جلوی جنس قاچاق را بگیریم‌. اگر کالاها از مبادی رسمی وارد شود از طرفی کالای ارزان و بنجل وارد کشور نمی‌شود و از طرف دیگر کالاهای داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی را پیدا می‌کنند‌. 


وی در رابطه با ارائه راهکارهایی برای حمایت‌های دولتی از تولیدات داخلی پیشتر گفت: ما باید امکانات تبلیغی را در خدمت تولیدکننده ایرانی قرار دهیم تا او بتواند با قیمت مناسب کالای خود را تبلیغ، معرفی و عرضه کند‌.

 

همچنین ما باید نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم تا مصرف‌کننده متوجه شود کالای ایرانی نیز از کیفیت مطلوب برخوردار است‌. در این چند ساله ما تمام امکانات تبلیغاتی و بازارمان را در اختیار کالاهای وارداتی و قاچاق گذاشته‌ایم و این محصولات خارجی با حمایت‌های دولت‌هایشان با محصولات ایرانی که هیچ حامی‌ای نداشته‌اند به رقابت پرداخته‌اند‌‌. 

 
 
منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال