در هفته اخیر صادرات به عراق نصف شد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از نصف شدن صادرات ایران به عراق درپی اجرای پیمان‌سپاری ارزی و اعتصاب کامیون‌داران در هفته گذشته خبر داد.

حمید حسینی - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش صادرات در هفته گذشته گفت: دولت همه صادرکنندگان را مشمول طرح پیمان‌سپاری ارزی کرده که ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند، اما چون عراق هیچ مکانیزمی برای برگرداندن ارز ندارد خیلی از صادرکنندگان صادرات خود را به این کشور متوقف کرده‌اند.

وی افزود: هم‌زمان کامیون‌دارها نیز در بعضی مناطق کشور اعتصاب کردند که این دو عامل در کنار هم باعث شده میزان صادرات به عراق در روزهای پایانی هفته اول مهرماه، حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

حسینی با اشاره به اینکه طرح پیمان‌سپاری ارزی باعث کاهش صادرات شده است، اظهار کرد: نظام بانکی عراق هیچ‌ وقت با صادرکنندگان کار نکرده است و عراقی‌ها معمولا با ریال از ایران خرید می‌کنند، چراکه سیستمی برای انتقال ارز ندارند و تغییر این سیستم نیز فرآیندی زمان‌بر است.

به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق، آمار شش ماهه‌ گمرک نشان می‌دهد صادرت ایران به عراق در این مدت معادل چهار میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار بدون صادرات گاز بوده است.

به گزارش ایسنا، اواسط شهریور ماه رئیس کل بانک مرکزی از صدور بخشنامه‌ای به گمرکات کشور خبر داد که بر اساس آن، صادرکنندگان باید با امضای پیمان‌سپاری ارزی، تعهد بدهند ارز حاصل از صادرات را ظرف سه ماه به کشور وارد کنند.

این طرح باعث اعتراض صادرکنندگان و فعالان اقتصادی شد، چراکه این بخش‌نامه با قانون واردات و صادرات مغایرت دارد که رئیس اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار اعمال اصلاحاتی در این طرح شد، چون در شرایط فعلی، سیستم بانکی کشور به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده، امکان نقل و انتقالات کارآمد پولی را ندارد.

همچنین، ‌ در این نامه ذکر شده بود که صادرات به کشورهایی مانند عراق، افغانستان، کشورهای منطقهCIS  و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس که از بسیاری از مواقع با استفاده از ریال جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، نمی‌توانند مشمول حکم بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور باشند و با اجرای این دستورالعمل، صادرات به کشورهای مذکور با مشکل و احیاناً با توقف روبرو خواهد شد.

منبع :
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال